Ett abbonemangsfritt trådlöst larm där uppringningsdelen kan tala om vilken typ av detektor som löst ut?

Hej!
Det finns på denna länk, TwinLink AB,

Har använt denna på arbetet och den har fungerat helt problemfritt, fet är en väldigt säker larmuppringare.

stig53 skrev:
Hej!
Det finns på denna länk, TwinLink AB,

Har använt denna på arbetet och den har fungerat helt problemfritt, fet är en väldigt säker larmuppringare.
Den verkar kunna en hel del, men den verkar inte vara trådlös?
Helst skulle jag vilja ha ett larm som Sectors/Aroundio och som ringer upp mina nummer, det är inte speciellt ovanligt, men jag vet inte om det finns nån sån som verkligen talar om att det tex. är brandvarnaren som löst ut när den ringer upp?

Kan tipsa om Villalarm och kameraövervakning från GB Trading Larm & Säkerhet. Där köpte jag mitt larm. Trevligt och personligt bemötande.

Om du kopplar på en GSM-sändare på larmet kan du få all möjlig onödig information skickat till dig. En extra säkerhetsdetalj om man har bredbandstelefoni. Om det börjar brinna och elen går innan branddetektorn löser ut är det ju kört för bredbandstelefonin...

Kan bara hålla med om föregående talare, köpte paketet JK-05 från GB-trading för 1 år sedan. Har fungerat klockrent (mycket bra service också). Detta finns även på Alarmera.se etc. Vet att det finns enklare varianter i bygghandeln.
Har ingen aning om hur bra larmet är jämfört med DSC etc. men det har hittils inte falsklarmat och har alltid larmat vid mina tester. Med GSM modulen känns det faktiskt väldigt prisvärt. Du kan i princip få SMS info om det mesta (strömavbrott, batteritorsk i en detektor, vem som larmar på/av). Du väljer själv vad du kallar dina detektorer och får således info vilken som löst ut (dock endast via SMS). Jag har lagt till att jag får ett tel. samtal också, men då tjuter det bara i örat (detaljer kommer via SMS).
Men använder du Telenor (jag har Telia till larmet och vet inte om detta funkar) så kan de "läsa upp" ett SMS till vanlig telefon. Lite dataröst men tillräckligt för att förstå vad som löst hänt.

Mitt TryggaHem-larm berättar alltid vilken sensor som har löst ut om man ber att få larmloggen uppläst.

Ja, har fått upp ögonen för Tryggahems larm. Velar lite om man ska köra med väktarabbonemang eller lita på grannarna :)

Jag tycker inte man ska förlita sig till att grannar är hemma. Skulle vidare inte vilja att min granne möter en påtänd knarkare när han/hon ska kolla varför mitt larm gått igång. Dvs jag har mitt kopplat så vaktbolag ringer min mobiltel. för att kolla läget. Svarar jag inte eller inte har någon förklaring varför larmet gått rycker dom. Bra lösning tycker jag.

De försäljare av larm som ringt på min dörr vet inte ens vad inställelsetid är för något. De kan alltså inte lova att de kommer och tittar till ditt hus om larmet gått.
Vissa bolag har en bil på hur stort område som helst.Lägg därtill att de skall stänga affärer i köpcentrum m.m. tror du då att de avbryter det för att kolla till ditt hus ? Tror inte det...
Jag litar inte alls på dessa oseriösa försäljare från ex. Araundio.

Går mitt larm så ringer jag någon granne... alltid någon hemma på gatan... eller hur ? Ser de att något fönster/dörr är öppet så ringer ju de givetvis polisen...

Kanske det finns seriösa vaktbolag som har en inställelsetid som de kan lova men då blir nog "månadshyran" lite dyrare ... så det är ju upp till var och en ...

Mitt Tryggahem 5000pro har aldrig fellarmat (hittills) :)
Jag har även en rörelsedetektor i mitt garage som jag aktiverar på nätterna - skitsmart lösning tycker jag.

Med tanke på alla Sector/Aroundio larm som säljs så inte finns nån dedikerad väktare som verkligen värnar om just mitt hus. Finns nån väktare ledig i närheten så åker dom väl ut men knappast med högre prio.
Jag menar inte att grannen ska jaga tjuven (det gör ju knappt väktarna heller!), utan ex. bomma igen ev. fönster och rapportera läget om jag inte är hemma och larmet har gått.
Jag vill inte ens ha in en väktare som jag inte känner i mitt hus.

Kan väl kanske funka om man har grannar som går hemma på dagarna (vanligare och vanligare att villainbrotten sker då). Jag har det inte och vill inte att min ev. hemmavarande granne ska gå upp till huset för att titta om krossade fönster eller annt för att möta ett påverkat pundhuvud med skruvmejseln i högsta hugg... Gillar mina grannat för mkt för det :-).
Sedan är ju grannsamverkan bra...dvs att man hjäls åt att hålla koll om det passerar "konstiga" bilar eller att det går runt okänt folk. men det är en annan sak... Nu börjar ämnet till tråden spåra ur men ville förklara hur jag tänker...

pjac skrev:
Jag tycker inte man ska förlita sig till att grannar är hemma. Skulle vidare inte vilja att min granne möter en påtänd knarkare när han/hon ska kolla varför mitt larm gått igång. Dvs jag har mitt kopplat så vaktbolag ringer min mobiltel. för att kolla läget. Svarar jag inte eller inte har någon förklaring varför larmet gått rycker dom. Bra lösning tycker jag.
Jag litar mer på de vänner jag har på ringlistan till mitt TryggaHem än Securitas/Aroundio. De går inte in, det finns ingen tidsgaranti. Det kostar en månadsavgift utan tydlig nytta.

Kompisen rycker ut med Rottweiler och campingyxa inom 2 minuter. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.