Jag vill lägga linoleum i hallen. Finns det mattor som är bredare än 2 meter (helst för löslägg)? Letar och letar men hittar inget. Vill helst göra det själv och vill slippa ta in hantverkare som svetsar ihop en ful skarv.

Alternativt: är det någon som limmat plattor (typ marmoleum modular) på typ underlagskork och sedan löslagt detta? Eller är det en tokig idé som bara funkar i mitt huvud? :P

Tack på förhand!

• Gilla
Norbybo
  • Laddar…
L Linnea Lundh skrev:
Jag vill lägga linoleum i hallen. Finns det mattor som är bredare än 2 meter (helst för löslägg)? Letar och letar men hittar inget. Vill helst göra det själv och vill slippa ta in hantverkare som svetsar ihop en ful skarv.

Alternativt: är det någon som limmat plattor (typ marmoleum modular) på typ underlagskork och sedan löslagt detta? Eller är det en tokig idé som bara funkar i mitt huvud? :p

Tack på förhand!
En duktig mattläggare skär ihop en osynlig skarv utan svetsning. Jag har sett det göras i egna f.d. BR. Vad jag vet finns inte bredare än 2 m.

• Gilla
Linnea Lundh
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
En duktig mattläggare skär ihop en osynlig skarv utan svetsning. Jag har sett det göras i egna f.d. BR. Vad jag vet finns inte bredare än 2 m.
En duktig Golvläggare skär aldrig ihop en Linoleummatta! Den ska alltid svetsas och limmas! Vidare finns den bara i 2 meters bredd.

B Berntpeter skrev:
En duktig Golvläggare skär aldrig ihop en Linoleummatta! Den ska alltid svetsas och limmas! Vidare finns den bara i 2 meters bredd.
Fast nu var det ju hemma i hallen hos en privatperson och inte entrén i ett sjukhus med hygienkrav. Så här skriver för övrigt Forbo”

”Svetsning har kommit att bli ett erkänt krav när det gäller halvhårda golv. Detta beror på att de flesta halvhårda golv tenderar att krympa efter läggning, vilket ökar risken för att fogarna ska gå upp. Men Marmoleum krymper inte. Det betyder i de allra flesta fall att ingen svetsning behövs. Duktiga golvläggare kan göra perfekta fogar utan att använda svetstråd.

I min gamla BR böljade golvet lite i hallen så det krävdes en tillskuren skarv. Golvläggaren skar genom båda våderna till en perfekt skarv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.