10 248 läst ·
41 svar
10k läst
41 svar
Finns bara ytterst lite varmvatten.
Ursäkta alla nybörjarfrågor, men nu har jag satt mejseln mot muttern nedan o jag hör ett väldigt svagt ljud när jag sätter på varmvattnet, men det kanske bara är vattnet dom passerar?
Det står på pumpen att jag skall skruva loss plastmuttern om pumpen fastnat o sen fattar jag inte riktigt vad det står. Kanske ngn fattar bättre om ni ser på bilden nedan?
När jag lossade lite på muttern förut så rann det ut en svart sörja. Ingen rusk att det rinner ut en massa om jag lossar den helt?
Det står på pumpen att jag skall skruva loss plastmuttern om pumpen fastnat o sen fattar jag inte riktigt vad det står. Kanske ngn fattar bättre om ni ser på bilden nedan?
När jag lossade lite på muttern förut så rann det ut en svart sörja. Ingen rusk att det rinner ut en massa om jag lossar den helt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo du ska lossa muttern helt. Den svarta muttern har nog ev suttit fast på muttern en gång i tiden. Innanför har du axeln som snurrar. På axeln har du ett spår för skruvmejsel.
Axeln ska ju snurra när du tar varmvatten.
Lite vatten kommer det komma, inga mängder. Ha en handduk redo.
Axeln ska ju snurra när du tar varmvatten.
Lite vatten kommer det komma, inga mängder. Ha en handduk redo.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 212 inlägg
Då kan du pröva att göra om operationen och se om det funkar. Sedan spola varmvatten ett tag så att pumpen får gå en stund.hedde skrev:
MEN, den är gammal, och kan ha blivit för igenbeckad, eller något annat fel. Då behöver du en ny pump. En pump kostar några tusenlappar (säg två) och vad en rörmokare tar för att byta den det vågar jag inte gissa. Finns det vettiga ventiler för avstängning innan och efter pumpen så är det ett relativt enkelt jobb att byta.
Den andra avstängningsventilen bör sitta "på andra sidan" värmeväxlaren, på "pannledningen", växlaren borde vara en kors-/mot-strömsväxlare så det borde vara i överkant av växlaren den andra ventilen sitter.
Annars så får du försöka smyga/följa rören.
Det finns risk att ventilerna kärvar, vrid dom lite fram å tillbaka om det är trögt, det finns även risk att det börjar läcka vid ventilspindeln.
Annars så får du försöka smyga/följa rören.
Det finns risk att ventilerna kärvar, vrid dom lite fram å tillbaka om det är trögt, det finns även risk att det börjar läcka vid ventilspindeln.
Gängans storlek på pumpen och bygglängden är det man behöver veta.
Enligt grundfos pumpguide finns det tre varianter av CP63
1 1/2" gänga (ca 48mm utvändig diameter) med två varianter på bygglängd, 120mm & 130mm
1" gänga med (ca 28mm utvändig diameter) 130mm bygglängd.
När du mäter bygglängden är det viktigt att du tänker på att gängan på pumpen går in en bit i anslutningsmuttrarna som på bilden i mitt inlägg #10
Enligt grundfos pumpguide finns det tre varianter av CP63
1 1/2" gänga (ca 48mm utvändig diameter) med två varianter på bygglängd, 120mm & 130mm
1" gänga med (ca 28mm utvändig diameter) 130mm bygglängd.
När du mäter bygglängden är det viktigt att du tänker på att gängan på pumpen går in en bit i anslutningsmuttrarna som på bilden i mitt inlägg #10
Om det är akut så gör så. Kan du vänta någon dag extra kan du ju beställa den i någon nätbutik och spara några slantar.
Blocket kan även vara ett tips!
Men kolla vad det är för pump först, och om du kan få loss den.
Blocket kan även vara ett tips!
Men kolla vad det är för pump först, och om du kan få loss den.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 212 inlägg
Det är storleken på anslutningarna och avståndet mellan dem som är kritiskt. Det har bara funnits en handfull uppsättningar sedan hedenhös, så du kan med 99.999% säkerhet hitta en motsvarande idag. Man vill ju kunna byta en gammal pump, och inget annat avstånd osv. skulle vara mycket bättre, så därför så görs alla nya pumpar för att passa i gamla system. Dessa vill man ju inte bygga om för att byta pump, och i nya system så kan man lika gärna bygga mot gammal standard.hedde skrev:
Kolla exv. på rinkaby rör, http://rinkabyror.se