Suck!! Skulle installera en bergvärmepump med matning från denna central..... kåpan redan bortplockad och "polackpulad"..... Det var 3 inhyrda polacker som renoverade fastigheten samtidigt......

---------
Skit, den skulle hamnat i värsta-tråden... sorry

• el.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Snyggt!

Men anlitar man polacker så har man förmodligen inte högre krav än så där! :rolleyes:

Där är väl inga fel, mätaren är monterad helt korrekt samt plomberad och bruksanvisningen står prydligt högst upp, det övriga lämnar jag okommenterat

A
Uppe till vänster är nog ändå det mest komiska i sammanhanget. En utanpåliggande dosa som dom använt för att dra en oskalad kqbel genom. Kopplingarna däremot har dom gjort utanför dosan. Ta hem en elektriker, han kan nog reda ut det där på ett par timmar.

Det ser mest ut som en temporär lösning, men rätt väl förberedd för elektrikern att fixa när han väl fått på locket på kaffetermosen ;)

Sådär gjorde våra polacker också, så fick elektrikarn kapa och snygga till när han hade tid, det var ingen vits för dem att lägga energi på sånt när behörig iaf ska dit efteråt.

Redigerat:
Hmm, det är ju alltid trevligt om huset inte brinner ner under byggtiden.. Den fritt hängande dvärgen ser ut att vara inkopplad före JFBn dessutom.

Men, som byggaren som var här med några polacker sade medan grabbarna körde vibrator ståendes i våt betong - JFB bara löser ut hela tiden när man kör den där..

Är det detta som kallas "luftledning" ???
Var är huvudbrytaren ?? Härlig blandning av fabrikaten ??
Har de verkligen fått fasskenan att passa överhuvudtaget ??
Bygg om och byta ut... är det enda som funkar här.. .........Ja ..jisses !

Ägaren försäkrade mig om att dom hade en lokal elektriker som såg till att grabbarna fick ström till en del centraler under byggtiden.....
Dosan uppe till vänster matar 2 centraler via den lösa 20A 3-poliga före JFB
Satte ubåtar på kopplingarna i dosan (eller utanför menar jag) dom var bara tvinnade med tejp!
Röd ledare i ena kabeln var kopplad fas i dosan, kollade uppe i central för säkerhets skull och där låg den på HB. Biledaren används som jord.
Gav ett förslag på att hyra byggcentraler av oss under tiden.... får se om han nappar.

Behöver normcentralen ha huvudbrytare om den sitter precis invid mätartavlan som har huvudbrytare? Antar att svaret är ja, men i så fall varför?
Som jämförelse så sitter det vid min mätartavla vid stugan (på stolpe) 3* diazed + huvudbrytare före mätaren, och efter mätaren sitter 5 diazed varav tre går till både huset och ett trefasuttag paralellt, en används inte alls men har matat en blanktrådsmatning till ett uthus och en matar ett enfasuttag. Ingen huvudbrytare separat efter mätaren där, fast det är kanske speciellt eftersom allt detta är byggt på klassiskt sätt på plywoodskiva kring mätaren utan vanlig mätartavla. (Verkar vara vanligt i mätarskåp, eller?).

Iofs, om kabeln är så gammal att den har en röd ledare så är det väl en kabeltyp där det är godkänt att använda biledaren som jord?

Fegt att ansluta den blåa i gummikabeln...

Är alltså en av svart/brun/grå nolla i kabel med röd fas? Fyrledarsystem eller? (det vita är väl en sådnär utfyllnad i mitten av kabeln?)

yxis skrev:
Behöver normcentralen ha huvudbrytare om den sitter precis invid mätartavlan som har huvudbrytare? Antar att svaret är ja, men i så fall varför?
Det är väldigt vanligt att mätare inomhus flyttas till fasadmätarskåp ute (nätbolagen vill gärna detta). Gör man det försvinner ju huvudbrytaren för normcentralen om den inte har en egen.

Sant! I det här läget vore det alltså minst läge att lämna plats för att komplettera med brytare. Eftersom det ändå inte finns någon smidig möjlighet att koppla ihop brytaren och JFB'n med fasskena så spelar det egentligen inte så stor roll var i centralen brytaren placeras, även om det vanligaste och snyggaste nog är uppe till vänster.

Vattenfall finns inte här i krokarna, men när jag var till Uppsala för en vecka sen och jobbade så fick jag se ett elrum med deras mätare. Jäklar vilka högteknologiska mätare. :D Fanns t.o.m. två knappar på mätarna för att bryta strömmen.

//Patrik

Grottan skrev:
På många (alla?) nya mätare kan nätägaren bryta strömmen på distans, den som hackar insamlingsdatorn kan ha "kul" :-)

[länk]
Kul! d^_^b

Här är en bättre version som inte slutar då det är en minut drygt kvar:

http://www.youtube.com/watch?v=H2IQlr2ks04

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.