Vi gör en tillbyggnad med källare som ska vara ett uppvärmt tvrum, där konstruktören föreskrivit "250mm lättklinker isoblock" som yttervägg. Såg nu att vår byggare valt att sätta 250mm Finja murblock bas. Enligt finjas beskrivning är detta block tänkt för ”kontor, garage, fritidshus" mm. Jag blev lite fundersam när jag såg det då jag tänkte att isoleringen skulle gå genom hela mittendelen av väggen vilket den lite dyrare Finja "murblock exakt" gör. Nu blir det ju en del köldbryggor på den delen över mark som inte beklädes med isodrän. Någon som kan svara på hur mycket det kommer påverka ekonomi och komfort?
Värt att göra om?
Vi går på löpande avtal och jag missade att kontrollera vad som beställdes i förväg.