B
Vi gör en tillbyggnad med källare som ska vara ett uppvärmt tvrum, där konstruktören föreskrivit "250mm lättklinker isoblock" som yttervägg. Såg nu att vår byggare valt att sätta 250mm Finja murblock bas. Enligt finjas beskrivning är detta block tänkt för ”kontor, garage, fritidshus" mm. Jag blev lite fundersam när jag såg det då jag tänkte att isoleringen skulle gå genom hela mittendelen av väggen vilket den lite dyrare Finja "murblock exakt" gör. Nu blir det ju en del köldbryggor på den delen över mark som inte beklädes med isodrän. Någon som kan svara på hur mycket det kommer påverka ekonomi och komfort?

Värt att göra om?

Vi går på löpande avtal och jag missade att kontrollera vad som beställdes i förväg.

• En konstruktionsbild som visar betongblock med armeringsjärn och en verktygsväska; byggnadsarbete och reparationsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte hur stor skillnad det gör jmf med om du fått dom blocken det skulle vara, men klart är det ju en del köldbrygga. Överväg att tilläggsisolera utsidan med 50mm cellplast kanske? Kan ju inte vara särskilt välisolerat oavsett om du fått det blocken som föreskrivets heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.