8 635 läst ·
28 svar
9k läst
28 svar
Finansiering av hyrehus!
"Slutlig byggkostnad cirka 21.000 kr/ m²"hyweu skrev:Det du nämner är givetvis det upplägg som eventuellt kommer bli aktuellt. Jag har också kommit ikontakt med Boverket som beviljar bidrag till trygghetsbostäder (+70 boende) [länk] det jag inväntar är som sagt svar från deras stormöte om och eventuellt hur vi ska gå vidare.
När det kommer till byggkostnaden så tror jag du säkert vet vad du pratar om, men ändå inte? Finns flera exempel på hur folk kommit under de kostnader du pratat om, exempelvis
[länk]
tävlingen gick ut på att kunna leverera ett hus som kostar under 12.000 kr / m2, flera bidrag kom in där nivån klarades.
Huset jag själv bor i är 130 m2 och kostade ca: 1,6 miljoner, dvs. 12.300 kr / m2 inkl allt, dvs. tomten, anslutningar, kvalitetsansvarig osv. räknar jag sen in dubbelgaraget på 60 m2 så blir m2 priset, 8400 kr / m2. Och då har jag visserligen gjort mycket, men LÅNGT ifrån allt.
Har även projekterat ett 160 m2 stort hus med gjuten platta, golvvärme, gjuten stomme, 500mm lösull osv. plus att samtliga moment läggs ut på entrpenad. Slutsumma, runt 2 miljoner dvs. 12.500 kr / m2
Så varför skulle det vara omöjligt(?) att bygga 10 lägenheter under 10 miljoner? När det uppenbarligen finns bevis för att just detta går?![]()
Står det längst ner.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Kolla på www.byggemenskap.se kan vara något!
Investeringsbidragets betydelse ska du jämföra i första hand med de extra kostnader det drar att bygga med extremt god tillgänglighet och med väl tilltagna gemensamma ytor för service och samvaro både utomhus och inomhus. Det här handlar om ett boende med personal och med delvis mycket stor slitage.
Jag säger inte att det är omöjligt att producera bostäder för 12.000 Skr/kvm. Jag säger bara att det i praktiken är mycket svårt, åtminstone om du marknadsvärderar eget arbete. Men det verkligt utmanande är påståendet att du kan bygga hus för bara hälften av vad de kommer att bli värda.
Om ditt påstående visar sig stämma ska du absolut inte nöja dig med att bygga tio smålägenheter i Skåne. Då ska du istället sikta på att ta över exempelvis PEAB i Förslöv. Om påståendet INTE visar sig stämma blir följdfrågan hur stor en negativ avvikelse blir. OCH vem som ska finansiera denna avvikelse. Föreningen? Föreningens medlemmar? Banken? Du själv?
Jag säger inte att det är omöjligt att producera bostäder för 12.000 Skr/kvm. Jag säger bara att det i praktiken är mycket svårt, åtminstone om du marknadsvärderar eget arbete. Men det verkligt utmanande är påståendet att du kan bygga hus för bara hälften av vad de kommer att bli värda.
Om ditt påstående visar sig stämma ska du absolut inte nöja dig med att bygga tio smålägenheter i Skåne. Då ska du istället sikta på att ta över exempelvis PEAB i Förslöv. Om påståendet INTE visar sig stämma blir följdfrågan hur stor en negativ avvikelse blir. OCH vem som ska finansiera denna avvikelse. Föreningen? Föreningens medlemmar? Banken? Du själv?
Det ska du inte fråga TS. Det ska du fråga pensionärerna som ska bo i hans hus!Niclas Jonsson skrev:
Byggemenskap är ett begrepp som mycket snart kommer att vara grundläggande i nästan all nyproduktion. Pionjärerna hittar du i de stora städerna med extrem bostadsbrist. Men i en nära framtid kommer nästan alla egnahemsbyggare att tvingas stärka sig i sin roll som byggherrar.
Summan 5 respektive 10 miljoner skrev jag i det inlägget att det inte stämmer med verkligheten, att få en vinstökning på 100% är nästintill om inte helt omöjligt (möjligtvis om man bygger i låglöneländer såsom exempelvis Bulgarien, Thailand osv)
Att summan blev 10 miljoner skrev samt förklara jag med att det blev enklare att förklara grundprincipen med hur jag förstått att man kan använda sig av kooperativ finansiering. När och om det blir aktuellt med att genomföra allting i verkligheten kommer givetvis vi räkna med kronor och ören. Jag är verkligen inte i en sits där jag kan riskera min eller för den delen någon annans ekonomi, utan jag vill och kommer ha både livrem och hängslen innan ett projekt med dessa summor kan genomföras.
Att blanda in PEAB sen känns sen bara som en utspårning i den egentliga diskussionen, dock vill jag påpeka att jag innerligen tror på att man som en mindre investerare har chansen att få ner produktionskostnaden rejält. Detta då man är närmare både kunden och kan arbeta i betydligt mindre led. I ett företag som PEAB ska ledningen ha vinst, en arbetschef ska ha betalt, platschef, arbetsledare, alla andra chefer osv. I produktionen är det kanske en tillverkare, importör, grossist, bygghandlare osv.
Det finns ju dock verkligen inte en chans att man kan använda sig av de volymer som ett så stort företag kan tillverka, då de tjänar kanske 1 - 10 miljoner, tjänar en mindre kanske 1000 tals kronor. Dvs, skulle jag klara av att uppföra ett hus med en kalkyl som håller, som jag skulle kunna blockuthyra och jag skulle ha en vinst på några hundra tusen om året i intäkter, då är jag mer än nöjd
Att summan blev 10 miljoner skrev samt förklara jag med att det blev enklare att förklara grundprincipen med hur jag förstått att man kan använda sig av kooperativ finansiering. När och om det blir aktuellt med att genomföra allting i verkligheten kommer givetvis vi räkna med kronor och ören. Jag är verkligen inte i en sits där jag kan riskera min eller för den delen någon annans ekonomi, utan jag vill och kommer ha både livrem och hängslen innan ett projekt med dessa summor kan genomföras.
Att blanda in PEAB sen känns sen bara som en utspårning i den egentliga diskussionen, dock vill jag påpeka att jag innerligen tror på att man som en mindre investerare har chansen att få ner produktionskostnaden rejält. Detta då man är närmare både kunden och kan arbeta i betydligt mindre led. I ett företag som PEAB ska ledningen ha vinst, en arbetschef ska ha betalt, platschef, arbetsledare, alla andra chefer osv. I produktionen är det kanske en tillverkare, importör, grossist, bygghandlare osv.
Det finns ju dock verkligen inte en chans att man kan använda sig av de volymer som ett så stort företag kan tillverka, då de tjänar kanske 1 - 10 miljoner, tjänar en mindre kanske 1000 tals kronor. Dvs, skulle jag klara av att uppföra ett hus med en kalkyl som håller, som jag skulle kunna blockuthyra och jag skulle ha en vinst på några hundra tusen om året i intäkter, då är jag mer än nöjd
Jag har inte kollat närmare exakt på hur utformandet angående trygghetsbostäder innebär, det verkar dock som om en del som har byggt enligt detta upplägg har en bemanning på ett eller ett par timmar, dvs. långt ifrån en dygnet runt bemanning.
Jag kan dock inte hugga det i sten om man kan göra på det viset för att få ett sådant bidrag, om det är de som blir aktuellt får man dock kolla upp det närmare med Länsstyrelsen och Boverket.
Jag kan dock inte hugga det i sten om man kan göra på det viset för att få ett sådant bidrag, om det är de som blir aktuellt får man dock kolla upp det närmare med Länsstyrelsen och Boverket.
Jag har inte kollat närmare exakt på hur utformandet angående trygghetsbostäder innebär, det verkar dock som om en del som har byggt enligt detta upplägg har en bemanning på ett eller ett par timmar, dvs. långt ifrån en dygnet runt bemanning.billy_baver skrev:Investeringsbidragets betydelse ska du jämföra i första hand med de extra kostnader det drar att bygga med extremt god tillgänglighet och med väl tilltagna gemensamma ytor för service och samvaro både utomhus och inomhus. Det här handlar om ett boende med personal och med delvis mycket stor slitage.
Som jag redan sagt blir föreningen en svag bankkund av att inte själv äga fastigheten. Din affärsidés starkaste sida är just detta stöd, och det förlorar du med hyresmodellen.hyweu skrev:
Precis som dig beklagar jag när diskussionen blir snårig. Det blir lätt så eftersom vi på samma gång diskuterar åtminstone fem olika ämnen; nämligen -
1. Att bygga hus billigt
2. Att starta kooperativ hyresrätt
3. Att bygga tillsammans med slutanvändare
4. Att skaffa statliga bidrag till äldreboende och -
5. Att förvalta hus lönsamt
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Ja, precis, 13-15000 komplett produktion ex moms. Moms måste du betala om du inte bygger hotell, då får du bygga momsfritt tror jag.
Men sen tillkommer allt jag skrev i mitt första inlägg, sk byggherrekostnader.
Sabo-husen är prissatta till 12000 men då saknas även mark och grundläggning. Två rätt dyra bitar.
Du måste gå in med realistiska ingångsvärden när du går till banken, annars blir det blankt nej. Och du måste ha en hel del cash själv som du är inne på, med tanke på att du är en liten kund för banken kanske upp mot 40% egen finansiering.
Det är mycket dyrare att bygga flerbostadshus än villor. Du måste ha ljudisolerat, brandavskiljning, hissar om du bygger över 3 vån etc, trapphus är dessutom yta du inte har intäkter för.
Men sen tillkommer allt jag skrev i mitt första inlägg, sk byggherrekostnader.
Sabo-husen är prissatta till 12000 men då saknas även mark och grundläggning. Två rätt dyra bitar.
Du måste gå in med realistiska ingångsvärden när du går till banken, annars blir det blankt nej. Och du måste ha en hel del cash själv som du är inne på, med tanke på att du är en liten kund för banken kanske upp mot 40% egen finansiering.
Det är mycket dyrare att bygga flerbostadshus än villor. Du måste ha ljudisolerat, brandavskiljning, hissar om du bygger över 3 vån etc, trapphus är dessutom yta du inte har intäkter för.
Klicka här för att svara