styrman1 skrev:
Jag har ingen bild på min men den är 115x630 och ca 19 meter lång.
Faktiskt så lång att den är skarvad på ett ställe men längsta biten är 13 meter.
Halva är inbyggd men underdelen syns.
Wow, har du någon bild? :)

Efter att jag varit uppe och kollat idag insåg jag att balken inte gick så långt längs taket som det såg ut på en del bilder i konstigt perspektiv, utan den är nog bara 8 meter lång eller så, inte 11.

MathiasS skrev:
Exakt!

Men, den är inte bara snygg på vinden, ändarna är också upplagda på stödväggar som vilar på grundmuren - därefter är alla takstolarnas underarmar förankrade i limträbalken med dubbla vinkeljärn och sjumiljoner ankarskruv. Istället för att ha balken under och lasten vilar ovanpå så får lasten istället hänga under. Det är cirka 6m vägg som kastats på sopen så för att vara på den säkra sidan så "slängde" vi upp en liten balk.

Ok, Tack för svaret. Hur beräknar du hur mycket den bär upp? Är det lika mycket som om den låg under träbjälklaget, borde inte vara det. Det är ju en smidig och snygg lösning då man slipper sänka taket 40 cm.

"Var är brudarna?" Kan inte denna tråden döpas om till "Den manliga tråden" och sen öser vi på med överdimensionerade och för dyra prylar/byggmatriel?

• rs0010_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fan hade jag haft fler klampar så skulle jag fixat en sån balk!

ingen riktigt bra bild

• kamera_1662.jpg
    Skapa konto
En sämre bild:

• DSCN05323.JPG
    Skapa konto
Daniel39 skrev:
Ok, Tack för svaret. Hur beräknar du hur mycket den bär upp? Är det lika mycket som om den låg under träbjälklaget, borde inte vara det. Det är ju en smidig och snygg lösning då man slipper sänka taket 40 cm.
Beräkningen gjordes av limträleverantören. Dimensioneringsmässigt ska den bära samma last oavsett om den ligger ovanpå eller under bjälklaget. Balken är sannolikt kraftigt överdimensionerad.

Vad bra Ni har det, som bara kan gå och köpa. Jag fick tillverka mina 8 själv.
11.8mx270x95 :) Vi la upp dem själv, min dotter och jag.
limtrbalk.jpg

Och vad bra DU har det då som har så mycket tid så du kan göra dem själva. ;)

Mikael_L
Det ÄR manligt med stora saker, helt klart!!!! ;D

Ms_IT-Nisse skrev:
Och vad bra DU har det då som har så mycket tid så du kan göra dem själva.  ;)
Jo, så är det nog för många som saknar medel, att dom får görat själv :)

Saturnus:
Va för lim använde du ?
Är balken lite böjd, eller är det en synvilla på bilden ?

Verkar intressant att göra limträ, när jag murat tegelvalv till garaget så grunna jag länge på vad jag skulle göra för kant att stänga slagporten mot i överkant, i nederkant hade jag gjort ett urtag i plattan med ett extra tröskeljärn........men överkanten var en svår nöt  :P

Kom då på den eminenta idén att göra en "limträregel", hade kvar formen sedan murningen, sågade 5 ribbor på 10*50 mm, limmade och skruvade dessa ribbor med långa skruv + brickor.

Dagen efter när jag skruvade loss "regeln" provade jag att ställa mig uppepå den, den knappt ändrade formen det minsta, stabilt satan  :)

Måste nästan hålla med manberg ;D Trodde att vuxna killar har kommit i från det där med vem som har störst ;D Men det e mäktigt med stora balkar, men än mäktigare när dom syns ;)

Haagbard skrev:
Saturnus:
Va för lim använde du ?
Är balken lite böjd, eller är det en synvilla på bilden ?

Verkar intressant att göra limträ, när jag murat tegelvalv till garaget så grunna jag länge på vad jag skulle göra för kant att stänga slagporten mot i överkant, i nederkant hade jag gjort ett urtag i plattan med ett extra tröskeljärn........men överkanten var en svår nöt  :P

Kom då på den eminenta idén att göra en "limträregel", hade kvar formen sedan murningen, sågade 5 ribbor på 10*50 mm, limmade och skruvade dessa ribbor med långa skruv + brickor.

Dagen efter när jag skruvade loss "regeln" provade jag att ställa mig uppepå den, den knappt ändrade formen det minsta, stabilt satan  :)
Jo en riktig iaktagelse, jag ville eliminera alla risker med att balkarna skulle hänga ned av sin egen tyngd, därför blev dom överspännda, och det lyckades.
Limmet var vanligt vattenfast trälim, en del från Biltema, som jag tror Casco tillverkar.

bygget går framåt http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/panel.jpg

lier skrev:
Måste nästan hålla med manberg ;D Trodde att vuxna killar har kommit i från det där med vem som har störst ;D Men det e mäktigt med stora balkar, men än mäktigare när dom syns ;)
Ja min är ju så liten att den knappt syns.........50*50 mm  :-[

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.