Måste bara visa den fina limträbalk som de satt upp under stomresningen (inne på dag 2, se hemsidan för mer bilder).

Synd bara att skönheten inte kommer att synas. När man är uppe vid den känns den verkligen enorm

EDIT: Större bild finns förresten på http://holmdalen.servehttp.com/site/gallery/download?id=1478

• balk_small2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hahah, jag skulle säkert kunna starta en sån här tråd, Så JA visst, den såg massiv och grann ut, grattis!!

Sånt här måste ju uppmuntras!

Jag får bidra med min blygsamt tilltagna balk, bara 400x115. 6meter lång.

PICT0047s.JPG

Kul att det inte bara är jag som fascineras av sådana monster ;)

Har ni sett taket på Oslos flygplats Gardermoen? Verkligen imponerande limträkonstruktion. Den värsta limträbalken där är 4,2 meter hög på högsta stället! Lär kosta en del. :)

@MathiasS
Vad skall din limträbalk bära upp, ser mer ut som träbjälklaget bär upp limträbalken?
(Okunnig)

Daniel39 skrev:
@MathiasS
Vad skall din limträbalk bära upp, ser mer ut som träbjälklaget bär upp limträbalken?
(Okunnig)
Det undrar jag med...

/Jonas

Daniel39 skrev:
@MathiasS
(Okunnig)
Det kanske är en inredningsdetalj för att göra vinden vackrare? ;)

Ksund skrev:
Det kanske är en inredningsdetalj för att göra vinden vackrare? ;)

Exakt!

Men, den är inte bara snygg på vinden, ändarna är också upplagda på stödväggar som vilar på grundmuren - därefter är alla takstolarnas underarmar förankrade i limträbalken med dubbla vinkeljärn och sjumiljoner ankarskruv. Istället för att ha balken under och lasten vilar ovanpå så får lasten istället hänga under. Det är cirka 6m vägg som kastats på sopen så för att vara på den säkra sidan så "slängde" vi upp en liten balk.

90*405*4500:
limtrabalk.jpg

För den måttintresserade är min 115x600, men vet inte längden exakt, får kolla upp det, men det är ca 11 meter det är frågan om.

ByggaNytt skrev:
90*405*4500:
[bild]

Din balk är faktiskt lite pluttig, men det blir ju helt klart stilpoäng för den gigantiska kranen! ;)

häftig

Skryt lagom. Här kommer 400x115x14000! Längst upp!

Image-F68C842DA50811D8.jpg

:D ;D ;)

Johan Gunverth skrev:
Skryt lagom. Här kommer 400x115x14000! Längst upp!

[bild]

:D ;D ;)
Bra där... då vet jag att jag inte underdimensionerat iaf... ;)

Jag har ingen bild på min men den är 115x630 och ca 19 meter lång.
Faktiskt så lång att den är skarvad på ett ställe men längsta biten är 13 meter.
Halva är inbyggd men underdelen syns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.