Vi håller på att dränera vårt 1,5 plans hus i Bromma från 30-talet för att kunna inreda inreda källaren. Firman, som vi har anlitat, använder Isodrän och är certifiserade för dräneringsarbete.

Innan arbetet påbörjades fick vi en guide från Isodrän som förklarade tekniken bakom dräneringen och hur den ska monteras. Vi har dog upptäckt att firman inte har gjort exakt som anvisningarna i guiden (se bilden i länken nedan):
https://www.isodran.se/anvandningsomraden/husgrunder/kallare

Filterduken har dragits in under dräneringsröret och upp under Isodrän-skivorna på grundskolan så duken ligger som en ”påse” runt röret (se bifogade bilder). Enligt anvisningen från Isodrän ska filterduken enbart ligga på sidan mellan jordmassorna och Isodrän-skivorna och inte under.

Jag undrar om detta är ett problem? Kan filterduken t ex bli en spärr mot stigande markvatten genom att den täpps till och därmed blockerar vatten att tränga in dräneringsröret?

Illustration av korrekt dräneringsteknik med Isodränskivor, filterduk och dräneringsrör vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Filterduk felplacerad runt dräneringsrör under Isodrän-skivor vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dräneringsarbete vid husgrund med synlig Isodrän-skiva, filterduk och dräneringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Inget att bekymra sig för fiberduken är inte helt tät så det kommer att fungera , ser något annat med som många missar vid dränering och inte tänker på , den plast som ligger bakom dränen och ut över sockeln är för att inte kondensvatten ska rinna ner och komma in mellan vägg och sockel , utan den kan vatten tränger in , det är aldrig riktigt tätt där , så det är utmärkt med plasten
 
R rävlyan skrev:
Inget att bekymra sig för fiberduken är inte helt tät så det kommer att fungera , ser något annat med som många missar vid dränering och inte tänker på , den plast som ligger bakom dränen och ut över sockeln är för att inte kondensvatten ska rinna ner och komma in mellan vägg och sockel , utan den kan vatten tränger in , det är aldrig riktigt tätt där , så det är utmärkt med plasten
Och vattning, lerig jord kommer inte täppa till duken över tid? Tänkte att det fanns en anledning till att Isodrän inte hade gjort så på sin typritning


Dräneringsarbete med Isodränplatta, svart fiberduk, dräneringsrör och grus vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abbas5008
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.