Hej, bor i ett äldre hus centralt på en tungt trafikerad väg, detta bidrar givetvis till en hel del damm. Föreningen verkar inte särskilt brydda om just dammet när de gjorde mätningar, det sågs snarare som mitt problem så länge de i övrigt hade godkända värden som jag förstod det. Börjar bli tröttsamt då trasorna blir helt svarta när man torkar fönsterbrädan bara efter några dagar. Finns det några filter som tillåter ett bra luftflöde men stoppar dammet på sånna här äldre ventilationskanaler under fönstret? Se bild nedan:
Äldre ventilation under fönster med öppen kanal och en kupéfilterlösning som inte fungerar optimalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag testade en billigare lösningar genom att köpa två kupéfilter till bil i exakta storleken för att passa på vardera sida om skruven som justerar hur öppen kanalen ska vara, se bilden: Bild på ett öppet ventilationsgaller under fönstret i ett äldre hus med synliga justeringsskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men detta resulterar i att luften knappt kommer fram, misstänker att luften är tänkt att färdas andra ledden på ett kupéfilter i bilen och därför täpper den igen i detta fallet, ingen höjdarlösning direkt.

• Gilla
Örnis82
  • Laddar…
Åsa Lund
Kolla på Leif Arvidsson på nätet. De har det mesta i form av filter till fönsterventiler

• Gilla
Örnis82
  • Laddar…
Hej @Åsa Lund och tack för svar!

Kollade med dem men de kunde tyvärr inte rekommendera något speciellt till min ventilation! :(

Hej. Tänker att många "erkända" tillverkare av friskluftsventiler använder helt vanligt skumgummi som filter. Borde inte det kunna funka här också? Ett allt för finmaskigt filter riskerar täppas till på nolltid.

• Gilla
Örnis82
  • Laddar…
Jag har sånna ventiler. Jag kör lite drevremsa (alltså lite isärsliten) som jag trycker in, byter ut varannat år

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.