I
Hej,

Bor i ett villakvarter ca 1,7 km från E22, samt 500 meter från en vältrafikerad länsväg. Jag har tidigare jobbat på att förbättra tilluftsventilerna i huset vilket inneburit att även sätta kolfilter samt pollenfilter (har allergier i familjen). Nu säger dock radonexperterna att man ska aldrig ha filter i ventilerna eftersom det drar ner luftflödet med minst 50%, möjligen pollenfilter på sommaren. När jag plockar ner filtren ser jag dock att de ändå hunnit bli ganska skitiga? Så hur ska man då tänka egentligen? Är det vanligt att man skippar filter i tilluftsventilerna?

Vi har mekaniskt frånluftssystem.

Magnus E K
Filtren kommer rimligen bromsa luftflödet i viss mån, så om systemet dimensionerats för ett visst flöde kan det bli för dåligt om man sen sätter i filter. Kanske det behövs fler eller grövre tilluftsventiler och/eller en kraftigare frånluftsfläkt.

Men syftet med ventilationen är ju att smutsig luft som skapas i huset ska vädras ut och ersättas av frisk luft utifrån. Om luften utifrån är smutsig men kan renas till priset av lägre luftflöde så är det förmodligen optimalt med lägre luftomsättning, bara den inte blir så begränsad att det blir problem med fukt eller koldioxidnivå (eller radon i förekommande fall). Viktigt också att komma ihåg att göra rent och byta filtren med jämna mellanrum och föra den informationen vidare vid försäljning eller uthyrning.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.