Jag har förstått att det råder en viss statusjakt bland radhus- och villaägare i tätbebyggt område. Man kan inte ens tälja en smörkniv om man inte har en hel arsenal Festool-maskiner, och att klippa en 300-kvadrats radhustomt med något mindre än en 4WD Stiga Park med mugghållare är otänkbart.

Därför bjuder jag på en film med min egen klippare, en Jacobsen från någon gång på den svartvita tiden. Nu kan ni med nya dyra maskiner garva åt oss bonnläppar! Men ni kan inte komma ifrån att maskinen klipper både brett och snabbt. Att det ser vingligt ut beror på att det är första gången flickvännen sitter på maskinen, och i hennes värld sparar man tid på att aldrig släppa av. När man lärt sig maskinen så är den smidigare än den ser ut. Och den har hydrostat, precis som din Stiga för 64.000 kronor!

[video=youtube;1L1AU1h_VAI]http://www.youtube.com/watch?v=1L1AU1h_VAI[/video]

:wow:

• Gilla
arkTecko och 4 till
  • Laddar…
Dessutom får du finare klippresultat med cylinderklippare ;)

Appropå 300 kvm radhustomt med åkgräsklippare så såg jag för något år sedan hur en stackas villaägaren med väldigt liten tomt försökte baxa runt sin stooora gräsklippartrakor (inte midjestyrd). Han fick trixa länge i varje hörn eftersom svängradien var för stor för den lilla gräsplätt som fanns. Men han hade garanterat områdets största gräsklippartraktor.... :x

Förresten tycker jag inte det ser ut som om flickvännen verkar så motvalls, i alla fall inte på filmen - hon verkar sitta och småle mest hela tiden :)

mexitegel skrev:
Dessutom får du finare klippresultat med cylinderklippare ;)
En annan poäng, för mig som är lat, är att det inte gör något om gräset blir för långt. Det går att brassa på lika fort för det. Med rotorklipparen blir det mycket gräs som ska slungas runt bland knivarna under huven, och man får smyga fram i lägsta hastighet. Åsså kläggar det fast.

mexitegel skrev:
Appropå 300 kvm radhustomt med åkgräsklippare så såg jag för något år sedan hur en stackas villaägaren med väldigt liten tomt försökte baxa runt sin stooora gräsklippartrakor (inte midjestyrd). Han fick trixa länge i varje hörn eftersom svängradien var för stor för den lilla gräsplätt som fanns. Men han hade garanterat områdets största gräsklippartraktor.... :x
Det är med gräsklippare som postlådor. Man måste ha större, dyrare och ballare än grannarna!
Behöver jag nämna att jag har en billig plåtlåda från Coop, målad med sprayburk?

Nu menar jag inte att alla ska klippa gräset med gammalt skrot från forntiden. Men något som förvånar mig är att folk med ganska stora gräsytor gladeligen köper en plastig Stiga för 25.000 kronor, och då får man verkligen inte mycket maskin för pengarna, när det finns en uppsjö av begagnade proffsmaskiner för samma peng, då får man en maskin med dieselmotor och kapacitet som en mindre skördetröska. Utan plastfälgar!

Redigerat:
Det är nog lite som med bilar kanske. Men om man inte kan meka själv så misstänker jag att en proffsmaskin kan bli dyr när den går sönder.

Nyfiken fråga, vad gav du för maskinen?

mexitegel skrev:
Men om man inte kan meka själv så misstänker jag att en proffsmaskin kan bli dyr när den går sönder.

Nyfiken fråga, vad gav du för maskinen?
Prislappen har jag förträngt, men det var några tusenlappar med alla slitdelar i klippaggregaten nybytta.
Att lämna in en Stiga eller Husqvarna på service är väl inte heller gratis? Jag har inte gjort några studier, men antar att det är som med så mycket annan teknik - proffsgrejerna är dyra att laga, men de går sällan sönder och om de pajar finns det delar.

Nej, inte gratis :). Jag har inga jämförelser heller, bara en tanke. Däremot är det kanske tätare mellan stigareparatörerna än mellan Jacobsen dito. :)

Enastående! :)

Ett annat bra tips om man vill ha gräsmattan klippt utan att behöva traska runt med gräsklipparen själv utan att lägga en halv förmögenhet på en robot är att göra som min kompis gjorde igår. Han slog ner ett spett i mitten av gräsmattan, satte på en låda eller var det nu var på spettet så det fick en större radie, band fast sin självgående gräsklippare i spettet med en lina och tejpade sen fast dödmansgreppet på gräsklipparen. Ta da! En självgående gräsklippare som lindade upp sig själv runt spettet. Helt enkelt briljant! :)

Dalbotös skrev:
Enastående! :)

Ett annat bra tips om man vill ha gräsmattan klippt utan att behöva traska runt med gräsklipparen själv utan att lägga en halv förmögenhet på en robot är att göra som min kompis gjorde igår. Han slog ner ett spett i mitten av gräsmattan, satte på en låda eller var det nu var på spettet så det fick en större radie, band fast sin självgående gräsklippare i spettet med en lina och tejpade sen fast dödmansgreppet på gräsklipparen. Ta da! En självgående gräsklippare som lindade upp sig själv runt spettet. Helt enkelt briljant! :)
Fast det kräver ju att man har en rund gräsmatta utan några hinder. Jag har oregelbundna gräsmattor, och dessutom flera. :(
Däremot känns får som ett alternativ. De är ju riktigt sympatiska, dessutom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.