Byggahus.se
En del filmer gör en knasiga i huvudet. Efter mycket möda så hyrdes filmen Tenet från 2020 och sågs först en gång, sedan en gång till. hade 48 timmar att se filmen via SF Anytime- med bra bild men var är ljudet???? Här har man en ljudanläggning för många tusen och kanske det var stereo-ljud.. nu över till problemet.
För er som ska se filmen och inte vill veta något -SLUTA LÄS!

Allt är ju påhittat, så varför bry sig, men jag får inte ihop storyn. Filmen arbetar sig tidsmässigt framåt- tiden är ganska diffus men mot 2/3 av filmen när en av 9 algoritm-pryl (troligen den sista) ska tas om hand om så att skurken "Sator" inte ska slutligen förgöra jorden. Därefter ska man förhindra en explosion som redan har skett genom ta ett stort team bakåt i tiden så att den fulländade "algoritmen" inte förgörs i explosionen, När väl detta har lyckats ska Sator dödas- det går inte att göra det omvänt för då aktiverats "algoritmen". Problemet är att Sator dör innan en del av handlingen som redan har skett. Och om man nu tror på allt, så kan ju det som tidigare ha hänt inte hända, då Sator är död. I sin tur måste innebära att det som kommer att ske inte heller kan ske. Detta beskrivs inte överhuvudtaget i filmen. Möjligen om man tror på ett sorts multiversa, men så uppfattar jag inte filmens tanke. Nu till frågan har jag uppfattat allt fel?

trähandtag trähandtag skrev:
… jag får inte ihop storyn … . har jag uppfattat allt fel?
Erwin skulle ha fattat problemet …

Det var en skum film punkt.. :oops: det var så mycket fram o bak i filmen att man undrade på slutet om man sett filmen alls!

Något jag dock reagerade på.. då det var typ raka motsatsen till alla andra ”tidsfilmer”.. var att det verkade inte vara farligt att träffa på sig själv i en annan tidsrymd - förbi filmen hade vi flera scener med minst två av samma person - på samma ställe.. i samma ”tid”..

Blev mycket komplicerat.. som sagt - man vet inte riktigt vad som var bak och vad som var fram hehe :cool:

Såg Tenet för ett tag sen, och likt samtliga filmer jag ser minns jag den inte överhuvudtaget. En av mina största brister eftersom vi ser mycket på film och jag skulle önska att jag kunde rekommendera eller avråda från filmer jag sett, men jag minns inget av handlingen dagen efter.

Snigla, nu kommer en sann historia: en avlägsen släkting till mig arbetade för väldigt väldigt länge sedan på en liten biograf i den västra skärgården. På den tiden var filmerna uppdelade på flera rullar och på något sätt lyckades min släkting spela upp rulle 2 först och rulle 1 sist. När filmen (oklart vilken, det förtäljer inte historien) var "slut" satt publiken givetvis kvar och kliade sig i huvudet varpå min släkting stack in huvudet i salongen och sa, på bred dialekt: "Det är slut nu!" :crysmile: I ditt fall verkar det inte ha hjälpt att du såg Tenet i kronologisk ordning. ;)

• Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
har haft några arbetskollegor som sett filmen o har samma erfarenhet om att den inte går att riktigt förstå. Efter första skrivningen har jag sett några youtube-filmer som försöker förklara filmen och där beskrivs att "sator" har åkt bakåt i tiden till båten, där frun skjuter den framtida sator, som då inte är den sator som borde finnas där utan är den sator som åkt baklänges i tiden. Detta förstod jag inte i filmen, utan skulle behöva se filmen i tredje gång för att hänga med i denna abrovinkel! Då blir det logiskt att det som hänt har hänt. Klart som korvspad- nä inte alls...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.