11 281 läst ·
26 svar
11k läst
26 svar
Fila motorsågsskejdor
grävaren>Tro mig, kan jag använda en maskin för något så gör jag det men jag ser ingen som helst vits med det rörande skärpning av motorsågskedjor. Jag är nämligen så lat så att jag inte orkar hasa fram en maskin för det eller att förflytta mig till den.
Det blir lite som om att gå till bilen och hämta kap/gersågen för att kapa en läkt trots att man har fogsvansen liggande bredvid sig eller nåja, borde ha.
Sen är det säkert skillnad på sätten man ser på detta med, jag har haft som mest ungefär en halvtimmes "promenad" till där man skall avverka eller gallra och inte tusan kan man då avbryta för att åka hem och slipa och man vill ta med sig så lite som möjligt på den "promenaden". Sågen, brytjärn, lite kilar, soppadunk med filen givetvis och en ryggsäck med mat och mycket dricka är ett måste. Möjligen en extra kedja i nån ficka men inte en chans i världen att jag hade släpat på en slipmaskin med *S*
Låt mig säga att det är nog inte lathet utan att ingen visat hur enkelt det är att fila som gör att så många drar sig för det, gör man rätt så är det nämligen en baggis.
Skitsvårt att förklara i text men låt oss börja med grunden som är enklare, hur hårt/löst spänner ni era kedjor? Dvs ni som upplever filning som ett problem...
/Kent som är nyfiken på svar här
Det blir lite som om att gå till bilen och hämta kap/gersågen för att kapa en läkt trots att man har fogsvansen liggande bredvid sig eller nåja, borde ha.
Sen är det säkert skillnad på sätten man ser på detta med, jag har haft som mest ungefär en halvtimmes "promenad" till där man skall avverka eller gallra och inte tusan kan man då avbryta för att åka hem och slipa och man vill ta med sig så lite som möjligt på den "promenaden". Sågen, brytjärn, lite kilar, soppadunk med filen givetvis och en ryggsäck med mat och mycket dricka är ett måste. Möjligen en extra kedja i nån ficka men inte en chans i världen att jag hade släpat på en slipmaskin med *S*
Låt mig säga att det är nog inte lathet utan att ingen visat hur enkelt det är att fila som gör att så många drar sig för det, gör man rätt så är det nämligen en baggis.
Skitsvårt att förklara i text men låt oss börja med grunden som är enklare, hur hårt/löst spänner ni era kedjor? Dvs ni som upplever filning som ett problem...
/Kent som är nyfiken på svar här
Det är ju vädligt svårt att få det lika på bgge sidor med frihandsfilning iochmed att man är olika strark och smidig i armarna.mycke_nu skrev:
Kör med fil och mall i skogen när du tankar och köp dig en liten maskin så du kan köra till kedjorna på kvällen.
>snickarboden - det är ju vinkel som är hela grejjen när man filar. Det är ju den som gör det.
Det bästa är att varochen gör som den vill. Jag har aldrig sagt att jag tar en 230 v slipmaskin med ut i skogen. Jag har lärt av skogsentreprenörerna som byter kedja när det börjar bli slött, har aldrig sett att de filat
gadeberg>Rörande vinkeln så spelar det liten roll om den är 45 grader, 40 eller 50....
Det viktiga är att skäreggen är skarp, är den inte skarp så är det strunt samma om man fått till vinkeln till exakt 45 grader, det är omöjligt att såga ändå.
grävaren>Klart att man kan byta kedja om man sitter i en skördare och har plats för sisådär en 20-40 stycken kedjor, sen slipar man med maskin på kvällen. Eftersom kedjorna är av från svärdet så går det snabbare med maskin än att fila dem.
/Kent
Det viktiga är att skäreggen är skarp, är den inte skarp så är det strunt samma om man fått till vinkeln till exakt 45 grader, det är omöjligt att såga ändå.
grävaren>Klart att man kan byta kedja om man sitter i en skördare och har plats för sisådär en 20-40 stycken kedjor, sen slipar man med maskin på kvällen. Eftersom kedjorna är av från svärdet så går det snabbare med maskin än att fila dem.
/Kent
Försök å fatta att vi är verktygsnördar här på forumet. Om vi behöver slipa en kedja 3 ggr på 10 år så behöver vi en MASKIN!Tjippen skrev:hahaha, ja Ja vet inte riktigt om jag skall skratta eller gråta=) Jag är uppväxt på en liten gård ute i skärgården där vi tar ut ca 300fm3 virke årligen pluss ca 30m3 klabbad brännved.. I normala fall klarar man sig på en kedja under hela vintern, så jag bara undrar, Hur *** bär ni er åt egentligen?!!!!!!
Tre drag me filen på var tand ver annan tank så har man ett bett som nytt.. Bara att sätta sig ner, hälla upp kaffet å pusta ut, ta motorsågen i knät å fila, högst 2 min senare är man klar..
Förresten, vilket Primuskök kokar du ditt kaffe på?
(Jo, jag handjagar faktiskt min kedja med filmall.)
Stihls hårdmetallkedjor är säkert bra, men sist jag kollade kostade dom över 1000:-/st och diamantskivan man behöver för att slipa dem ligger på runt 3000:- (och ska givetvis sitta på Stihls slipmaskin för lika mycket). Det är nog inget altenativ för hemmafixaren helt enkelt.
Jag tycker det är rätt skönt att fila för hand mellan tankningarna, när man ändå dricker lite kaffe.. Sågar man i sten kan man ju lämna in för slipning, det är inte så himla dyrt.
Jag tycker det är rätt skönt att fila för hand mellan tankningarna, när man ändå dricker lite kaffe.. Sågar man i sten kan man ju lämna in för slipning, det är inte så himla dyrt.
Funkar tyvärr inte heller bra. Och då har jag ändå en riktigt stor maskin. Så fick jag skryta med DET oxo!bax skrev:
Ska därimot inhandla det nya röjtillbehöret med roterande kättingar (á la traktorburna markröjare), ska funka kanon på "tynne" som gotlänningar kallar allsköns taggigt elände.
Varning för den!mycke_nu skrev:
En polare som skruvar i motorsågar säger att det är för mycket svängmassa som är i rörelse, så motorerna tar mycket stryk.
Tur då att du har en STOR STARK modell av röjsåg
bax skrev:
Sen blir det väldigt spännande om en länk går av och flyger iväg. Jag hade aldrig kört med en sån, lite rädd är man ju om benen.
mycke_nu skrev:
Funkar kanon till årsskott bla, men till fint långt gräs är den värdelös, måste vara ganska grovt material för att den ska slå av det, inte bara dra med det runt så man får stanna och linda bort. På våran så har jag satt dit lite kraftigare länkar längst ut då orginalen inte tål stenkörning, går sönder ganska fort då.
Klicka här för att svara