Från en artikel i vi i villa

• Text om vattenanalys och brunnsprovtagning från artikel i Vi i Villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Aser
  • Laddar…
K
Förstår inte riktigt hur det här bör förstås.
Någon som har koll på läget och orkar förklara? Ids inte göra jobbet själv...

• Text om vikten av renings- och kvalitetsgaranti från filtertillverkare till slutkund.
R
Litenskit Litenskit skrev:
Jag vet precis hur det går till, jag har både borrat brunnar och tagit vattenprover. Jag har även åtgärdat brunnar med anmärkning på vattnet för två olika kommuner.

@Farstatjej90 Jag är ganska säker på att borrföretaget inte har garanterat att de ska få tjänligt dricksvatten från brunnen. Men jag tror det handlar om att de har missat att friskriva sig i offerten "Denna offert garanterar varken vattnets kvalitet eller kvantitet" eller liknande.
För det finns ingen brunnsborrare vid sina sinnens fulla bruk som garanterar något öht innan de ens börjat borra.
Så det är väl bara för dem att se det som en lärpeng.
Alla borrare vi har garanterar kvantiteten om dom inte uppnår så utgår ingen kostnad!

K
R Rejäl skrev:
Alla borrare vi har garanterar kvantiteten om dom inte uppnår så utgår ingen kostnad!
Men tråden och det inlägg du kommenterar handlar väl om kvaliteten?

Edit - jag ser nu vad du kommenterat (se bild). Sorry!

• Textdiskussion om brunnsborrning, där det diskuteras att en offert inte garanterar vattnets kvalitet eller kvantitet.
    Skapa konto
K Kardan79 skrev:
Förstår inte riktigt hur det här bör förstås.
Någon som har koll på läget och orkar förklara? Ids inte göra jobbet själv...
Om du köper reningsfilter så ska den du köper de av lämna garanti.

K
L lodin92 skrev:
Om du köper reningsfilter så ska den du köper de av lämna garanti.
Jag är nog dum i huvudet.

Det står att det är viktigt att veta att det i visst avseende SKA finnas garantier från filtertillverkare till slutkund.
Menar de helt enkelt att det är viktigt att som köpare (en konsument) förvissa sig om att tillverkaren av de filter man köper lämnar vissa garantier?

Jag trodde att artikeln var av intresse för tråden och lät mig nog luras.

• Text om vikten av renings-/kvalitetsgaranti från filtertillverkare till slutkund.
R Rejäl skrev:
Okay, men jag antar att de tar betalt per borrmeter? Dvs du som kund får betala för att de borrar tills de uppnår utlovad kvantitet.

Litenskit Litenskit skrev:
Okay, men jag antar att de tar betalt per borrmeter? Dvs du som kund får betala för att de borrar tills de uppnår utlovad kvantitet.
De kan ju också trycka hålet med spolbil. Här borrade de 50 meter utan vatten och sedan tog de in spolning (kan inte borra mer här pga risken för relikt salthaltigt vatten) och efteråt kunde de inte mäta hur mycket vatten som kom eftersom det kom snabbare än pumpen orkade med (tom på grunt djup), så väldigt mycket helt enkelt.

• Gilla
fam-lundborg
  • Laddar…
A Aser skrev:
De kan ju också trycka hålet med spolbil. Här borrade de 50 meter utan vatten och sedan tog de in spolning (kan inte borra mer här pga risken för relikt salthaltigt vatten) och efteråt kunde de inte mäta hur mycket vatten som kom eftersom det kom snabbare än pumpen orkade med (tom på grunt djup), så väldigt mycket helt enkelt.
Min poäng är att det är lätt att garantera en mängd med en obegränsad budget. Så när kunden säger "nä nu har jag inte råd att ni borrar nå mer" dvs avbryter ja då helt plötsligt så gäller ingen sån utfästelse längre.

Låter som att man borrade där det fanns risk för relikt saltvatten - och det bör borraren känna till risken för relikt saltvatten när man är i trakter som Mälardalen i bältet över till Bohuslän/Värmland eller kustnära områden och har kontinuerlig kontinuitetstest på vattnet som tränger fram medans man borrar och reagera om ledningsförmågan i vattnet ur borran börja öka och därmed att man börja borra ned sig i lager som för relikt saltvatten och stanna i tid.

Förutom relikt saltvatten och att man faktiskt kan mäta ledningsförmågan medans man borrar och stanna i tid - så är det lite väl höga krav att ställa på borraren att de skall efter arbetet skall ha en livsmedelsgodkänd vatten...

Det är ingen borrare som kan lova något sådant då det beror helt på berglagren man borrar i och det är tex. vanligt med förhöjda halter av fluor, hög järn/mangan-halt, ibland för hög nivå av arsenik mm. som gör att vattnet på någon punkt icke är godkänd och detta kan inte borraren råda över och det kanske inte ens fins förutsättning att få fram vatten av livsmedelsklass på den tomtytan man får borra i för att marken under helt enkelt inte har något sådant - eller som kan finnas kustnära, det fins bara vatten med mer eller mindre hög salthalt.

Redigerat:
  • Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
Lät borra en brunn för ett antal år sedan ute i skärgården, entreprenören gick inte med på att borra djupare än 30m på grund av saltrisken.
Dammade bara ännu vid 30m,sen tryckte dom med vattentryck å då kom vattnet.
Efter några månaders användning (som duschvatten) lät vi testa vattnet,resultatet var perfekt dricksvatten.

En granne (inte genast intill) hade en brunn som inte gav tillräckligt med vatten, men annars prima kvalitet.
Han lät borra ett hål till vilket resulterade i att både nya och gamla brunnen blev salt. Borrigg utanför ett hus i skärgården, omgiven av tallar. Maskinen används för att borra brunnar för vattenförsörjning.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.