Ja som rubrik lyder, ska köpa en mindre skogsgård efter påsk. Pris 1.675000. Kontantinsats 250000. Kommer betala ca 200 av kontanten, resterande 50 hamnar som tillfälligt blancolån a 6,5% ränta. Resterande lån fördelas på:
Topplån 167.500:- 4,70% ränta
Botten1 3år: 628.250:- 3,27%
Botten2 2år: 628.000:- 3,09%

I ärlighetens namn har jag inte hört mej för bland bankerna och deras erbjudanden, utan kört på med min gamla(swedbank) som en trogen kund :).
Är det någon som nyligen gjort husaffär som har synpunkter/förslag vad gäller ränta/bindningstider/bankval osv? Kul att höra andras erfarenheter!

Rent spontant känns räntorna på tok för höga, kolla Bolånetråden för exempel. Kolla alltid med flera banker!

Gissningsvis har de lagt sig några enstaka punkter över sitt riktpris, för att det är vanligt att kunderna prutar. Jag tror att hypoteksräntan finns tillgänglig på Swedbanks hemsida för jämförelse. Har faktiskt för mig att en kompis till mig fick just 3,05 på en tvååring häromdagen och då är det inte någon som är en hejare på att pruta eller så :)

Hur hög är prutmånen gissningsvis? Såg räntan på 3årig låg enligt hemsidan på 3,20% ... Ist för 3,27 som jag fick så blir det ca 400 /år om min tröga hjärna arbetat effektivt...

Jag orkade inte med någon stor sväg, tog budet från Swedbank, gick till Nordea, fick ett motbud 0,2 under vad Swedbank gav. Gick tillbaks fick nån tiondel till. Tackade ja. så 0.2-0.4 borde du kunna få utan större ansträngning kan jag tycka lite beroende på löptiden.

Fick lånekalkyler från nordea idag. 2,89 samt 2,98% ränta på bottenlån 2 och 3 år bundet. Samma ränta på Topplånet. Handpenninglån (Blanco) 4% ist för 6,5... Detta genererar mej, 620kr/ månad cirka inkl blanco på 80'

Swedbank kontaktad, får väl se va dom har att erbjuda

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.