Stickan56 Stickan56 skrev:
När du fått bort skallen så kan du ta resten med en tång.
I värsta fall så räcker det med en skruv.
Min förra bil hade ingen skruv alls (Chevrolet).
Okej. Så när jag borrar ska jag inte borra rätt in utan jag ska väl vinkla borren lite för att kapa av mer av skallen?
Stickan

Får helt enkelt köpa en ny borr.. Dumma skit som inte håller.

Kollar på borrmaskiner just nu.
Finns dem som hyr ut borrhammare till billigt pris.
Är de för starka eller ska jag välja en vanlig borrmaskin? Måste ju fråga er experter först hehe.

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
har du vilkelslip så kan du ju lägga ett snitt över skruven och ut på bromskivan på båda sidor om skruven så lär skivan släppa från skruvens grepp. Varför har du 2 skruv som håller skivan tro, lär räcka med en

Tokslut Tokslut skrev:
har du vilkelslip så kan du ju lägga ett snitt över skruven och ut på bromskivan på båda sidor om skruven så lär skivan släppa från skruvens grepp. Varför har du 2 skruv som håller skivan tro, lär räcka med en
Det är normalt med två skruvar som håller skivan på navet. I drift är det hjulskruvarna som står för det mesta av hållkraften men för att inte skivan ska vingla på navet vid hjulbyte håller man ofta dem ihop med två små skruvar.

Nej, du skall borra rakt in tills hela skruvskallen är borta. Då kan du dra skivan av navet.

ingen borrhammare. Det ska inte slå. Bara snurra när du borrar....

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
G Guson skrev:
Nej, du skall borra rakt in tills hela skruvskallen är borta. Då kan du dra skivan av navet.
Nu är det väl kanske försent om du redan har förstört skruven ?, men slagmejsel passande skruven är vad du skulle ha använt för att lossa skruvarna.

dvs som någon redan skrivit, rätt verktyg gör halva jobbet. Men nu är det väl bara att köra med våld om du ändå skall byta skivorna, borra/vinkelkap/huggmejsel ...och räcker inte det använd mer våld

Som gammal mekaniker vet jag fanken om jag skulle våga köpa din bil efter ditt broms meckande, var noga med att du sätter ihop allt korrekt för bromsar är det noga med, men inte svårt.

• Älska
  • Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
Nu är det väl kanske försent om du redan har förstört skruven ?, men slagmejsel passande skruven är vad du skulle ha använt för att lossa skruvarna.

dvs som någon redan skrivit, rätt verktyg gör halva jobbet. Men nu är det väl bara att köra med våld om du ändå skall byta skivorna, borra/vinkelkap/huggmejsel ...och räcker inte det använd mer våld

Som gammal mekaniker vet jag fanken om jag skulle våga köpa din bil efter ditt broms meckande, var noga med att du sätter ihop allt korrekt för bromsar är det noga med, men inte svårt.
Slagmejsel är nog för sent när TS redan borrat i skallen tills själva borren är utsliten.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:

Nu är det så att det syns knappt att jag vart och hållt på med bromsarna. Har inte gjort ett enda fel mot bilen. Det är bara att mina verktyg ger upp. Varför skulle du inte våga köpa min bil? Jag följer Youtube videos så fort jag gör nånting, så säkert är det med mina bromsbyten.

• Haha
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
G Guson skrev:
Slagmejsel är nog för sent när TS redan borrat i skallen tills själva borren är utsliten.
Haha borren har vart kass länge men trodde den skulle hålla detta jobbet också..

MathiasS MathiasS skrev:
ingen borrhammare. Det ska inte slå. Bara snurra när du borrar....
Tack!

G Guson skrev:
Toppen!

Stickan56
Om skruven år 6mm så borrar du med en 6mm borr tills skallen lossnar.
Dessa skruvar fyller ingen funktion när hjulet väl är monterat.

Stickan

Jag har ingen aning om hur många mm det är.
Bitsen jag har är gjord för granit/betong. Går det tro? Gick ju halvvägs in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.