Fick inte loss mutter med mutterdragare?!

16k läst  180 svar

1. QLED
    Medlem Nivå 2
    Byter bakbromsar på bilen. Bromsbeläggen sitter där nu men försökte byta skivorna utan resultat.
    Bromsokshållaren sitter med två muttrar, den ena kan jag komma åt men den andra sitter gömd bakom länkarmen. Länkarmen sitter fast med skruv och mutter, muttern har jag försökt få bort med spärrnyckel på ena sidan och blocknyckel på andra utan resultat.
    Igår lånade jag en mutterdragare med 400NM. Inte ens det gick.. Hur ska jag bära mig åt?

Måste jag lämna in bilen för ett sånt lätt bromsbyte när det bara är en mutter som inte går att få bort?!

2. dof
    Verktygstokig Nivå 8
    Vad är det för bil?

3. QLED
    Medlem Nivå 2
    Kia Ceed - 13

4. dof
    Verktygstokig Nivå 8
    Antar att det är mutter b eller c i denna instruktion?
    http://www.kceed.com/rear_disc_brake_repair_procedures-1258.html
    Ser ut att sitta rätt utsatt så dom kan nog ha kärvat ihop rätt bra. Dränk dom i något rostlösande och dra med ett ordentligt dragskaft om det finns plats. Ringnyckel och liten slägga brukar vara effektivt också.

• Laddar…
  5. hsd
    Medlem · Nivå 11
    Rost , tacka trafikverket
    Värm, hetta upp muttern ordentligt så brukar det släppa

6. QLED
    Medlem Nivå 2
    Perfekt bild av layouten. Ja bild 2 och 6 pratas det om samma arm och muttern är placerad vid B.
    Har provat WD40, hjälpte inte.
    Typ ett ledhandtag från Biltema, funkar det?
    Har ringnyckel och hammare. Storleken är 19mm på muttrarna.

7. QLED
    Medlem Nivå 2
    Har ej tillgång till värme om du menar typ gasol och sånt. Funkar tändare?

8. J
    Medlem Nivå 3
    Tändare funkar inte! Ett rejält dragskaft och ett rör gör nog susen. I värsta fall får du kapa skruven och byta den med de tror jag inte. Krypolja ska du använda. Tex omegas.

• Laddar…
  9. QLED
    Medlem Nivå 2
    Bra att veta! Hittade ett ledhandtag på Biltema som är 460mm långt. Borde funka.
    Vill helst inte kapa skruven, låter jobbigt.
    Jaha ska söka vad det är för olja. Tack!!

10. QLED
    Medlem Nivå 2
    Blir Verktygsboden istället, hittade ett dragskaft där som är 600mm. Borde ju räcka. :)

11. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    Du behöver inte ta bort länkarmen för att komma åt skruven till bygeln. Det går bra att komma åt den ändå. Lednyckel 12-13 så är det bara skruva bort den. Gjort det flera ggr på våran.

• Laddar…
  12. V
    Medlem Nivå 4
    Har du tillgång till kompressor och lufthammare med rund 10 mm dorn, så använd dom, rakt på bultskallen, akta bara så du inte slår snett och skadar skallen. Då ramlar dom bort nästan av sig självt.

13. H
    Medlem Nivå 1
    Dränk i 5-56 , ta en kaffe, gå tillbaka, knacka med hammare samtidigt som du vrider så lossnar det. Har gjort så på min.

14. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Utmärkt tillfälle att skaffa en kralligare mutterdragare. Även om det går att lossa utan att ta bort armen.....

Snyggt av Kia att ha sprängskisser etc på webben.

• Laddar…
  15. H
    Medlem · Nivå 17
    Sådär brukar det bli med skruvar och muttrar på bilar som man inte har underredsbehandlat med olja varje år. I Sverige har ni av någon orsak slutat med oljesprutandet men här är det väldigt vanligt och det fungerar.

Det brukar hjälpa att blöta muttern med rostlösare gång på gång på gång under ett par dygn. Sedan knackar man på den med hammare från sidorna och så skruvar man med så långt skaft som möjligt. Ibland får man trä ett rör på hylsnyckelskaftet som färlängning. Spärrskaft håller inte för den behandlingen.

Att värma muttern med gassvets eller gasol är en bra sista utväg men eftersom min bil är grundligt indränkt med diverse eldfängda underredsbehandlingar så undviker jag helst den metoden.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: