262 125 läst ·
1 152 svar
262k läst
1,2k svar
Fick 2500kr i elräkning!!
Baltstaterna brukar importera från oss.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nu ja, eftersom Putin höjt gaspriset. Sedan får man skilja på pris och exportgrad. Bulgarien och Rumänien kanske inte är några stora producenter av el utan använder sig mer av gas.D Daniel 109 skrev:
Sedan kanske du förstår att svenska företags eventuella flytt inte enbart beror på elpriset, men det är en av anledningarna. Kapacitetsbehovet är en annan. Alla aspekter ska inrymmas inom begreppet produktionskostnad. Om en del skenar iväg så blir det nån annan som får stryka på foten. Lönekostnaden blir ju svår att få ned i Sverige, men med skenande elpris så måste lönekostnaden ned. Östeuropa har generellt lägre lönenivåer än Sverige, så..
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 599 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 599 inlägg
Baltikum brukar räknas till norra Europa numera, och de har ju som sagt höga priser.
Men det finns länder i öst som fortfarande har reglerade priser. Googlade lite och det verkar som att i Ukraina så är det i år fast pris på drygt 48 öre/kWh upp till 250 kWh förbrukning och däröver drygt 56 öre/kWh. Ingen aning om detta inkluderar alla skatter eller inte, men oavsett väldigt billigt i nuläget.
(se https://www.prostobank.ua/spravochniki/indikatory_rynka/electric_tariff)
Edit: Dessutom sänktes priset 1 oktober för förbrukning under 250 kWh!

Men det finns länder i öst som fortfarande har reglerade priser. Googlade lite och det verkar som att i Ukraina så är det i år fast pris på drygt 48 öre/kWh upp till 250 kWh förbrukning och däröver drygt 56 öre/kWh. Ingen aning om detta inkluderar alla skatter eller inte, men oavsett väldigt billigt i nuläget.
(se https://www.prostobank.ua/spravochniki/indikatory_rynka/electric_tariff)
Edit: Dessutom sänktes priset 1 oktober för förbrukning under 250 kWh!

Redigerat:
Om staten använder sin utdelning från Vattenfall för att dela ut till elkonsumenterna så har jag inga invändningar. Däremot vill jag inte att staten ska skattesubventionera elkonsumenterna. Det innebär att jag får betala mer skatt förr eller senare.V videopac skrev:Ja, det är väl inte mer än rätt att staten tar lite av sina vinster på elhandeln och betalar tillbaka till de som pungslagits. Är det vettigt att man skall frysa för att man inte har råd att värma huset om man har elvärme?
Det är ju inte så att Vattenfall har produktionskostnader som uppgår till marknadspriset direkt...
Helt sant, men en gång i tiden uppmuntrade staten byggandet av hus med direktverkande elvärme. Vi människor är lättledda. Vi gör sånt som vi får incitament till att göra.Viktor.J skrev:
(Jämför med debaclet med etanolbilar).
Jag tror inte att skiljelinjen går så mycket mellan direktverkande elvärme (till vilka vi kanska även ska räkna luft/luft-vämepumpar) och andra former av uppvärmning, utan mer mellan rörligt och bundet elpris.Viktor.J skrev:
Precis, man kan ju sätta elpriserna i lite längre och större kontext. Jag kan nästan lova att ALLA som har problem med kommande elfakturor finns i två grupper. Antingen har man ett hus som under senaste decennierna ökat enormt i värde, eller nyligen köpt ett hus för massa pengar med föråldrat energisystem och där man visste vad man köpte och därmed risken man utsatte sig för.
I den aspekten ska inte samma två grupper få skattelättnader imo.
Planekononi vill ingen vettig människa ha, men en "marknad" där en del deltagare åker snålskjuts på andra är inte speciellt välfungerande. Om vi ska ha en gemensam elmarknad i EU så bör vi också ha en gemensam energipolitik.Viktor.J skrev:
Och helst ska vissa av oss undvika att bli utpressade av Ryssland.
Det kanske finns en del elintensiva industrier i Sverige som drar upp snittet?Karlia skrev:
Fler lär det också bli om det blir verklighet av fossilfri stålproduktion.
Förr såg många det som sin lott att ha det lite eländigt. Det skulle ju bli bättre i himlen. Gnälla tycker jag inte att din farmor borde ha gjort, men hon kunde kanske ha ställt lite krav?Karlia skrev:
Heja pappa!
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 599 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 599 inlägg