EddieHansson
Karlia Karlia skrev:
Lyckligtvis slipper vi 40 C° och därmed luftkonditionering. Finland med liknande klimat ligger på 12:e plats med 12175 kWh, här går det åt nästan 16500 kWh per capita.
Med våra strikta byggnadsregler trodde jag nog att vi låg hyfsat till men där har jag sämre koll.
Vi skulle kunna sänka uppvärmningen om det var billigare med nybygge. Men nu har ju priserna på även det skenat i absurdum, så då står vi kvar och bor i gamla sommarstugor. Typ.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Karlia
Nu har jag inte nämnt miljön även om jag givetvis tycker den är viktig. Har du inte råd att bo kvar så måste du givetvis flytta, tråkigt! Det måste alla som inte har råd eller hitta någon annan lösning.

Gnälla, skylla på mp osv ser jag inte som konstruktivt. Det gjorde inte farmor, hon accepterade att ha det kallt istället. Pappa har installerat solceller, han gillar att kunna räcka lång näsa åt elbolaget.

• Gilla
  • Haha
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson
Karlia Karlia skrev:
Nu har jag inte nämnt miljön även om jag givetvis tycker den är viktig. Har du inte råd att bo kvar så måste du givetvis flytta, tråkigt! Det måste alla som inte har råd eller hitta någon annan lösning.

Gnälla, skylla på mp osv ser jag inte som konstruktivt. Det gjorde inte farmor, hon accepterade att ha det kallt istället. Pappa har installerat solceller, han gillar att kunna räcka lång näsa åt elbolaget.
Så du menar att vi ska acceptera en tiodubbling av elpriset och bara gills läget? Jag anser nog att vi har rätt att kräva bättre systemlösning från staten.

• Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Hur skulle den vara i stället?

MultiMan
Tycker mest synd om dig om du tycker det är konstruktivt att sitta och frysa istället för att göra något åt problemet som orsakat vår situation.

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vem har påstått att elpriset skulle sjunka pga Norska statens nödhjälp? Konstig kommentar.
Att folk här i Norge skulle tycka det är "rea" för att de får betala 1.85kr per kWh istället för 3 kr förstår jag heller inte- Även 1,85kr är svindyrt
Jag tror att jag missförstod ditt inlägg. När du skrev "I Norge tar staten halva kostnaden över 70öre vilket gör att vi kommer en del lindrigarew undan" så trodde jag att du på något vis menade att "vi" (Sverige) skulle komma "lindrigare undan".

Men uppenbarligen menade du något annat.
Kan du förtydliga vad du menade?

Den som skrev kanske bor i Norge?

V videopac skrev:
Den som skrev kanske bor i Norge?
Det låter rimligt.

L Låset skrev:
Jag tror att jag missförstod ditt inlägg. När du skrev "I Norge tar staten halva kostnaden över 70öre vilket gör att vi kommer en del lindrigarew undan" så trodde jag att du på något vis menade att "vi" (Sverige) skulle komma "lindrigare undan".

Men uppenbarligen menade du något annat.
Kan du förtydliga vad du menade?
Yes, jag bor i Norge. Tänkte det framgick då jag har Akershus som hemfylke och kan ses under mitt "handle"...

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
H
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
hsd
Det fanns ju ett rörligt elpris med maxtak förut, finns det kvar numera

H
Jag har rörligt med Max tak

H Hallerudsbo skrev:
Har en jobbar kompis som bor i Telemark.
Där äger kommunen kraftverk som ligger där.
Då går kommunen in och ger kommun invånarna Max pris på el.
De betalar aldrig över 37 öre kw för strömmen.

[länk]
Japp, det finns några sådana kommuner i Norge.
Många kraftverk är kommunägda (precis som i Sverige) och då kan man kosta på sig sånt.

M
Karlia Karlia skrev:
Precis! Knyta näven i fickan har många i detta landet varit världsmästare på i alla tider! Men jag tror att företagsledare inom tillverkningsindustri planerar att flytta sin produktion utomlands pga. något som du och din farmor knyter näven i fickan och sväljer med hull och hår. Men du kanske ändrar inställning när du blir av med ditt arbete pga. detta.

• Älska
SonnyListon
  • Laddar…
Var skulle de hitta billigare el menar du?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.