262 164 läst ·
1 152 svar
262k läst
1,2k svar
Fick 2500kr i elräkning!!
Vi skulle kunna sänka uppvärmningen om det var billigare med nybygge. Men nu har ju priserna på även det skenat i absurdum, så då står vi kvar och bor i gamla sommarstugor. Typ.Karlia skrev:
Nu har jag inte nämnt miljön även om jag givetvis tycker den är viktig. Har du inte råd att bo kvar så måste du givetvis flytta, tråkigt! Det måste alla som inte har råd eller hitta någon annan lösning.
Gnälla, skylla på mp osv ser jag inte som konstruktivt. Det gjorde inte farmor, hon accepterade att ha det kallt istället. Pappa har installerat solceller, han gillar att kunna räcka lång näsa åt elbolaget.
Gnälla, skylla på mp osv ser jag inte som konstruktivt. Det gjorde inte farmor, hon accepterade att ha det kallt istället. Pappa har installerat solceller, han gillar att kunna räcka lång näsa åt elbolaget.
Så du menar att vi ska acceptera en tiodubbling av elpriset och bara gills läget? Jag anser nog att vi har rätt att kräva bättre systemlösning från staten.Karlia skrev:
Nu har jag inte nämnt miljön även om jag givetvis tycker den är viktig. Har du inte råd att bo kvar så måste du givetvis flytta, tråkigt! Det måste alla som inte har råd eller hitta någon annan lösning.
Hur skulle den vara i stället?
Jag tror att jag missförstod ditt inlägg. När du skrev "I Norge tar staten halva kostnaden över 70öre vilket gör att vi kommer en del lindrigarew undan" så trodde jag att du på något vis menade att "vi" (Sverige) skulle komma "lindrigare undan".Z Zodde skrev:
Men uppenbarligen menade du något annat.
Kan du förtydliga vad du menade?
Yes, jag bor i Norge. Tänkte det framgick då jag har Akershus som hemfylke och kan ses under mitt "handle"...L Låset skrev:Jag tror att jag missförstod ditt inlägg. När du skrev "I Norge tar staten halva kostnaden över 70öre vilket gör att vi kommer en del lindrigarew undan" så trodde jag att du på något vis menade att "vi" (Sverige) skulle komma "lindrigare undan".
Men uppenbarligen menade du något annat.
Kan du förtydliga vad du menade?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Har en jobbar kompis som bor i Telemark.Z Zodde skrev:
Där äger kommunen kraftverk som ligger där.
Då går kommunen in och ger kommun invånarna Max pris på el.
De betalar aldrig över 37 öre kw för strömmen.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/i-denne-kommunen-er-det-fastpris-pa-strom-1.15763393
Japp, det finns några sådana kommuner i Norge.H Hallerudsbo skrev:
Många kraftverk är kommunägda (precis som i Sverige) och då kan man kosta på sig sånt.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Precis! Knyta näven i fickan har många i detta landet varit världsmästare på i alla tider! Men jag tror att företagsledare inom tillverkningsindustri planerar att flytta sin produktion utomlands pga. något som du och din farmor knyter näven i fickan och sväljer med hull och hår. Men du kanske ändrar inställning när du blir av med ditt arbete pga. detta.Karlia skrev:
Var skulle de hitta billigare el menar du?