faszi22 faszi22 skrev:
Inte själva elen är dyrt, utan den påhittade folkrånen, elleverantörkostnaden!
Man kan ju föredra konkurrens även på det området men när det gäller sådan infrastruktur är det ju inte varken lätt eller lämpligt att flera olika leverantörer bygger stomnät och accessnät över hela landet. Detta skulle dessutom garanterat inte sänka kostnaderna.
Kostnaderna är ju inte påhittade utan betalning för en tjänst, tjänsten att bygga ut, underhålla och förvalta elnätet. Någon måste ju betala för det...

Chefen på SCA uttalade sig om elen för ca 10 år sedan han sade ungefär så här Dagens elproducenter är gårdagens brukspatroner det som sker är att kapitalet flyttas till elproducenterna.

T TWX skrev:
Chefen på SCA uttalade sig om elen för ca 10 år sedan han sade ungefär så här Dagens elproducenter är gårdagens brukspatroner det som sker är att kapitalet flyttas till elproducenterna.
Det är klart att den så kallade "marknaden" gör vad den kan för att berika sig.
Inte säker på om planekonomi är en bättre lösning dock...

Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Man kan ju föredra konkurrens även på det området men när det gäller sådan infrastruktur är det ju inte varken lätt eller lämpligt att flera olika leverantörer bygger stomnät och accessnät över hela landet. Detta skulle dessutom garanterat inte sänka kostnaderna.
Kostnaderna är ju inte påhittade utan betalning för en tjänst, tjänsten att bygga ut, underhålla och förvalta elnätet. Någon måste ju betala för det...
Elnätet om något är väl ett naturligt monopol, att släppa det till vinstdrivande företag är ju rena hjärnsläppet.

• Gilla
Screew och 2 till
  • Laddar…
OM jag spekulerar så tror jag att elnätsavgiften i Sverige är så hög just pga. t.ex. Vattenfalls ambitiösa strategi att gräva ned mycket av de elledningar man har, modernisa/byta ut nätstationer, hålla hög prestanda (dvs. mycket få elavbrott). Tjänsten som sådan är det ju ingen fel på, vi har el 99,99% av året. De få gånger det är elavbrott varar de i regel några timmar. Att leverera det kostar såklart en slant. Men kan ju ändå få klaga lite över att det är dyrt :D

M mhoglund skrev:
Så mycket skulle jag inte säga att det blir, snarare 40000 kr. Hur räknade du? Vi har haft företag här för offert på bergvärme. Problemet är att huset är så stort och har så många rum att kostnaden drar i taket. 16-17 rum har vi som behöver element. Några större rum kanske fler. Sedan krävs det två borrhål och två pumpar. Lägg till ett hus från 1890-talet med taskig isolering i golv och mot vind. Kanske att vi skulle gå jämt ut, alltså att besparingen skulle täcka kostnaden för lånet. Men det finns ingen garanti att vi får tillbaka pengarna vid försäljning. Vi bor i princip i skogen
Jag räknade i underkant kanske, ser nu att du skrev 45t kWh på vintern. Då är det väl typ 60 tusen bara för vintern i elkostnad?
Beroende på var man bor, vilket elpris man har så brukar totalkostnaden för ligga på 1.2-1.5 kr/kWh med alla nätavgifter och skatter.

K Kane skrev:
Jag räknade i underkant kanske, ser nu att du skrev 45t kWh på vintern. Då är det väl typ 60 tusen bara för vintern i elkostnad?
Beroende på var man bor, vilket elpris man har så brukar totalkostnaden för ligga på 1.2-1.5 kr/kWh med alla nätavgifter och skatter.
Oops slarvigt av mig, jag menade såklart 45t kWh på ett år :) alltså total elkonsumtion, allt är inte värme

M mhoglund skrev:
Oops slarvigt av mig, jag menade såklart 45t kWh på ett år :) alltså total elkonsumtion, allt är inte värme
Dåså, då borde du betala ca 60 tusen för elen per år. Eller?

Det är klart att den så kallade "marknaden" gör vad den kan för att berika sig.
Inte säker på om planekonomi är en bättre lösning dock...
Jag nämnde inte något om planekonomi tror jag i alla fall, syftade mest på att de kan ta vilket pris de vill eftersom de är ensamma om att äga ledningarna.
Får inte en producent in sina pengar genom att leverera allt alltså du som konsument kan ju välja vem som skall ha pengarna för den el som du förbrukar men du måste använda den ledning som finns det kan var Elon,Vattenfall eller vad de nu heter.
De har helt fria händer att höja sitt pris på elöverföringen och kostnaden för att de har dig som kund.

K Kane skrev:
Nja inte riktigt. Vi har rörligt elpris och historiskt sett har det varit lågt, vintern 2020 och 2021 har varit lite högre dock. Vi har huvudsäkring på 35A så bara där har vi abbonemangsavgift på 9425 kr/år (Vattenfall). Sedan har vi överföringsavgiften som är 30,5 öre/kWh på sommaren och 60 öre/kWh på vintern. Av de 45000 kWh så kanske högt räknat 35000 kWh förbrukas för uppvärmning under vintern. Snittpriset för elen är ca. 40 öre kWh. Så ponera att vi betalar 1 krona per kWh för den elen som förbrukas på vintern (när det är som dyrast). Det pyntar vi 35000 för. Riktigt kalla år blir det såklart mer. Resten av året är elen billigare och även överföringsavgiften som i snitt ligger på 30 öre/kWh. Säg att elpriset snittar på 20 öre under sommarhalvåret. Då pröjsar vi 5000 för elen under varma delen av året. Totalt ca. 40000 alltså i kostnad över ett år

K Kane skrev:
Av det jag läst så kan bergvärme leverera SCOP 4 dvs om vi har ett värmebehov på vintern på 35000 kWh så kan bergvärmen förbruka 7-8000 kWh för att leverera samma uppvärmning. Om vi applicerar samma beräkningsmodell som tidigare blir driftskostnaden för pumpen/pumparna alltså 7-8000 på vintern. Återbetalningstiden för oss blir för lång. Som sagt, vi ska ha två borrhål, element i alla rum (ca. 16-17 st) rördragning till alla dessa. Borrhål+installation av panna och pump osv. kanske går på 150-200' per hål. Så för oss lär det landa på 300' för två hål och installation. Sedan tillkommer vattenburna radiatorer, X antal meter rör osv osv.

Finns det andra som tycker att bergvärme är en bra lösning i mitt fall?

• Gilla
Puttsson
  • Laddar…
M mhoglund skrev:
Nja inte riktigt. Vi har rörligt elpris och historiskt sett har det varit lågt, vintern 2020 och 2021 har varit lite högre dock. Vi har huvudsäkring på 35A så bara där har vi abbonemangsavgift på 9425 kr/år (Vattenfall). Sedan har vi överföringsavgiften som är 30,5 öre/kWh på sommaren och 60 öre/kWh på vintern. Av de 45000 kWh så kanske högt räknat 35000 kWh förbrukas för uppvärmning under vintern. Snittpriset för elen är ca. 40 öre kWh. Så ponera att vi betalar 1 krona per kWh för den elen som förbrukas på vintern (när det är som dyrast). Det pyntar vi 35000 för. Riktigt kalla år blir det såklart mer. Resten av året är elen billigare och även överföringsavgiften som i snitt ligger på 30 öre/kWh. Säg att elpriset snittar på 20 öre under sommarhalvåret. Då pröjsar vi 5000 för elen under varma delen av året. Totalt ca. 40000 alltså i kostnad över ett år
Jag tycker du räknar för optimistiskt......:D
Var är energiskatten på 44 öre/kWh i din beräkning?

Själv har jag följande uppställning på fakturan (EON både för nät och elen):
Abonnemang: 522 kr/mån
Elöverföring: 14,40 öre/kWh
Energiskatt: 44,13 öre/kWh
El: 54,63 öre/kWh

Det blev för 2020 1,54 kr/kWh

K Kane skrev:
Jag tycker du räknar för optimistiskt......:D
Var är energiskatten på 44 öre/kWh i din beräkning?

Själv har jag följande uppställning på fakturan (EON både för nät och elen):
Abonnemang: 522 kr/mån
Elöverföring: 14,40 öre/kWh
Energiskatt: 44,13 öre/kWh
El: 54,63 öre/kWh

Det blev för 2020 1,54 kr/kWh
Kanske, men bergvärme är inte aktuellt :) det jag kikar på är att antingen installera solceller för att nolla vår förbrukning mot det vi levererar eller installera pelletskamin.

T TWX skrev:
De har helt fria händer att höja sitt pris på elöverföringen och kostnaden för att de har dig som kund.
Nej, det är de inte. Det är lagstyrt.

• Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
P
V videopac skrev:
Elnätet om något är väl ett naturligt monopol, att släppa det till vinstdrivande företag är ju rena hjärnsläppet.
Nej, när politiker ska leka affärsmän så ägnar de sig för mycket åt yta och för lite åt innehåll. "New Public Management" är en smärre katastrof för de som vill ha och behöver offentliga tjänster.

Naturliga monopol kan gärna drivas av vinstdrivande bolag. De är ofta effektiva. Däremot ska de naturliga monopolen förstås regleras hårt. Just elnät tycker jag är för slappt reglerade. Elnätsägarna har väl duktiga lobbyister.

(En del offentliga, dvs skattefinanserade, tjänster kan också med fördel drivas på entreprenad av vinstdrivande bolag. Det fattas dock en hel del beställarkompetens lite här och där hos våra folkvalda som gör upphandlingarna).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.