Nissens Nissens skrev:
Ja, det är ju det jag skriver, att det åldras med tiden, men inte för att det gått en viss ström genom nätet. Det borde bara vara fasta avgifter, inte rörliga...
Jo, de åldras även med hur mycket energi som gått genom dem. Värme orsakar slitage och underhåll.

P pmd skrev:
Det hänger förstås inte ihop med elskatterna som läggs på elkonsumenter, men effektskatten på kärnkraft hade en del att göra med att kärnkraft blev mindre lönsam. (Huruvida någon reaktor blev fullständigt olönsam är jag dock inte helt på det klara med).
Mitt svar handlade inte enbart om skatterna utan om generellt elpris. Har man kraften att få fram el i ur och skur kan man hålla ett lägre jämnare pris.

Ni som var med på ”Elverkets” tid innan avreglering, hur var det då? Bättre eller sämre?

Nissens
R Robert-san01 skrev:
Jo, de åldras även med hur mycket energi som gått genom dem. Värme orsakar slitage och underhåll.
Snarare är det så att värme förlänger livet på nätet. Värmen håller borta den skadliga fukten.
En kabel som legat i marken utan spänning går inte att använda efter ett tag eftersom det går in fukt i den om den inte används.
Så, de åldras inte av att det går effekt genom dem, snarare tvärtom.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Mitt svar handlade inte enbart om skatterna utan om generellt elpris. Har man kraften att få fram el i ur och skur kan man hålla ett lägre jämnare pris.

Ni som var med på ”Elverkets” tid innan avreglering, hur var det då? Bättre eller sämre?
Klart bättre innan avregleringen. Men är man så dum så man går med i EU då måste man förstöra det som fungerar och ersätta med sämre alternativ som blir dyrare. Precis som med bilbesiktning och apotek. För att inte tala om järnvägen...

• Gilla
  • Haha
Murkla1949 och 2 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Klart bättre innan avregleringen. Men är man så dum så man går med i EU då måste man förstöra det som fungerar och ersätta med sämre alternativ som blir dyrare. Precis som med bilbesiktning och apotek. För att inte tala om järnvägen...
Avregleringen av elmarknaden har INGET med att göra med hurvida man är med i EU eller inte
Norge är INTE med i EU men mer avreglerad än Sverige och också vår största elhandelsmotpart...

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
P
N Yindysagh skrev:
Eftersom det är stora subventioner på vindkraft så konkurrerar den ut kärnkraften - så räknar t ex Vattenfall. Men räknar man i ett Sverige AB perspektiv så vinner kärnkraften. Den går dessutom hela tiden, vindkraften ger inget när det är vindstilla, som t ex när det är kallt (då blåser det sällan).
Jag skulle gärna ha ett eget vindkraftverk. Eventuellt är det smartare än att installera solpaneler om man vill ha egen elektricitet året runt. I liten skala man man ju ha batterier för att anpassa tillgången till förbrukningen, men det skalar väl inge vidare skulle jag tro.

Nu subventionerar ju staten installation av solpaneler så förmodligen blir det dyrare med ett eget vindkraftverk.

P
N Yindysagh skrev:
Priset går kraftigt upp eller ned. Beror mycket på var man bor i landet. Billigare i norr än i söder.
Jag uppmanar TS att se över sitt elavtal. Det brukar löna sig att ha rörligt elpris, men man måste vara beredd på pristoppar och ha marginal för sådana.

Sen finns det hårdingar som köper el till spotpris. Med bra koll på spotmarknaden kan man spara en hel del pengar genom att köra stora elförbrukare vid lämpliga tillfällen och undvika att använda dem annars. (Kan förstås inte tillämpas fullt ut på uppvärmning)

• Gilla
Rydetoft89
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Avregleringen av elmarknaden har INGET med att göra med hurvida man är med i EU eller inte
Norge är INTE med i EU men mer avreglerad än Sverige och också vår största elhandelsmotpart...
Ok, inhemsk dumhet alltså? Ber om ursäkt för missuppfattningen.

P
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jo, så är det förstås, men s.k. baskraft blir ju mer och mer bortreglerad.
Är elmarknaden så värst mycket avreglerad? Är det lika villkor för alla producenter och konsumenter i EU?
Behandlas alla produktionsmedel med lika villkor av staten?

P pmd skrev:
Jag skulle gärna ha ett eget vindkraftverk. Eventuellt är det smartare än att installera solpaneler om man vill ha egen elektricitet året runt. I liten skala man man ju ha batterier för att anpassa tillgången till förbrukningen, men det skalar väl inge vidare skulle jag tro.

Nu subventionerar ju staten installation av solpaneler så förmodligen blir det dyrare med ett eget vindkraftverk.
Har de inte slutat subventionera solpaneler sedan årsskiftet?

P
Man kan göra ett "grönt avdrag" på 15% av kostnaden.

H henche skrev:
Du tycker det är alldeles för mycket, eller vad? Vad var förbrukningen?

Som jämförelse har vi fjärrvärme och bara fasta kostnaden är 450 sek i månaden. Sen de fasta kostnaderna för elen med 25A säkring så är vi nästan uppe i 1000:- på bara det...
Själva bor vi, 2 pensionärer, i Göteborgsregionen i sextiotals tegelvilla 250 kvm. Fjärrvärmekostnad för dec. 2020 5000:-! - samma nivåer förra året nov. 19 - mars 2020. Innertemperatur c:a 22 °C.
Kommentarer

Vi kör med rörligt elpris, vilket historiskt sett lönar sig. Speciellt om man tittar 2016, 2017, 2018, 2019. Vi förbrukar 45t kwh på vintern, två st luft-luftvärmepump och direktverkande el (elradiatorer). Det är inte priset på elen som är problemet, utan avgifterna till nätägaren. Nätagaren tar mer betalt än vad vi betalar för elen. Vi har vattenfall och bor i SE3 (elområde 3). Man är ju maktlös i den sitsen. Vissa kalla månader går elräkning på 8-9 tusen (med nätavgift). Dock sällsynt då det sällan blir kallare än 5-10 minus. Betänk dock att på sommaren kan elräkningen ligga på 2-300 :) skönt att slippa stora system som t.ex. bergvärme. Vill inte ha lånekostnad för det och inte pynta ny pump eller annat som går sönder. Vi är 6 pers i hushållet

K Kane skrev:
Har ni gjort en kalkyl på det? För om ni lägger typ 60.000 kr/år på el så låter det som att det kanske skulle finnas ett case.
Så mycket skulle jag inte säga att det blir, snarare 40000 kr. Hur räknade du? Vi har haft företag här för offert på bergvärme. Problemet är att huset är så stort och har så många rum att kostnaden drar i taket. 16-17 rum har vi som behöver element. Några större rum kanske fler. Sedan krävs det två borrhål och två pumpar. Lägg till ett hus från 1890-talet med taskig isolering i golv och mot vind. Kanske att vi skulle gå jämt ut, alltså att besparingen skulle täcka kostnaden för lånet. Men det finns ingen garanti att vi får tillbaka pengarna vid försäljning. Vi bor i princip i skogen

R Rip skrev:
Det är ungefär i paritet med mitt hus från 1880-talet. När man redan kör med värmepumpsteknologi och inte kan förbättra isoleringen ytterligare utan att skada huset, så vad göra mer? Sänka värmen till 16 grader?
Jag är absolut ingen expeer. Mitt råd är att ha rörligt elpris men håll koll på priset. Vi har smarta element som styrs av en app så på kvällar och o sovrum kan man sänka tempen något. Blir det riktigt kallt är det sockar som gäller och filtar vid stillasittande :) beroende på hur marknaden ser ut så kan man ju isolera och byta fönster, sen hoppas man får tillbaka pengarna. Men vi vill ju bo i ett äldre hus av en anledning, vi skulle aldrig tilläggsisolera fasaden pga. att den är original. Eller byta fönster (ej original men tvåglas delbara från 50-talet i trä). Jag tror inte ens man får igen de pengarna, plus att som du säger om man gör ett självdragshus för tätt så kommer det börja ruttna. Jag har accepterat huset som det är. Ett så gammalt hus ska inte tätas av flera anledningar. Höga uppvärmningskostnader hör till. Det är ungefär som att ha en Hummer men klaga över bränsleförbrukningen. Det enkla svaret är väl att man ska flytta, men vi vill bo kvar :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.