Har planer på att bygga en fristående bastu ute på min altan då utsikten är bedårande. Den ska stå precis bredvid jacuzzin är det tänkt samt eventuellt en enklare relaxdel emellan dem. Jag har precis flyttat in i huset men projekten växer på hög i mitt huvud :rofl:

Men då kommer jag till funderingarna över belysningen och först och främst tänkte jag installera en liten "stjärnhimmel" i taket. Inte i hela taket men en liten del.

Så nu undrar jag om någon här har gjort det och kan ge mig lite tips på både hur jag lättast gör samt även bra produkter? :thinking:

Går allt som jag tänkt så är det troligt att jag kommer göra ett litet projekt över bygget här på Byggahus då jag tycker det är så roligt att se andra projekt som växer fram :)
Altan vid sjö med solnedgång, bastu och roddbåt vid brygga, spegelblank vattenyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå lysande fiberkablar designade för att efterlikna en stjärnhimmel för inomhusbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du ska ha vedkamin, så välj en med glaslucka. Då behövs ingen extra belysning och du får en mer avslappad atmosfär där inne. Blått eller vitt ljus vill åtminstone jag inte ha i min bastu.
 
  • Haha
Nobbe_1
  • Laddar…
Tack "Mysfarbrorn" :p

Jag har redan en ny vedkamin stående med glaslucka så absolut håller jag med dig om just den atmosfär som bara skenet av elden kan ge. Men jag är ändå ute efter "min" stjärnhimmel. Sedan ska jag även ha både små "dottar" (bastu-spot) som är helt genomskinliga och tål höga temp. och även lite upplights. Allt ska sedan kunna dimmras var för sig.

Vedkamin med glaslucka i bastuhörn med belyst stenvägg och träpaneler, belysningen skapar en mysig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om du ska ha vedkamin, så välj en med glaslucka. Då behövs ingen extra belysning och du får en mer avslappad atmosfär där inne.
 
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Tack "Mysfarbrorn" :p

Jag har redan en ny vedkamin stående med glaslucka så absolut håller jag med dig om just den atmosfär som bara skenet av elden kan ge. Men jag är ändå ute efter "min" stjärnhimmel. Sedan ska jag även ha både små "dottar" (bastu-spot) som är helt genomskinliga och tål höga temp. och även lite upplights. Allt ska sedan kunna dimmras var för sig.

[bild]
Tyckte bara att det vore fel , att förstöra den fina utsikten över sjön, med kallt ljus, men smaken kan ju vara olika.
 
Jag satte ingen stjärnhimmel, men dock fiberljus i taket för att belysa bastuväggarna.

Paket med LED källa och fiber från finska Cariitti. Källa placerad utanför basturummet, och fiberknippen in genom bastufolie. Sedan är det bara att placera och borra och lägga fibern mellan glesen till takpanelen.

I ditt fall med himmel blir väl den största utmaningen placering av hålen, det kräver nog en del planering.

Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Har planer på att bygga en fristående bastu ute på min altan då utsikten är bedårande. Den ska stå precis bredvid jacuzzin är det tänkt samt eventuellt en enklare relaxdel emellan dem. Jag har precis flyttat in i huset men projekten växer på hög i mitt huvud :rofl:

Men då kommer jag till funderingarna över belysningen och först och främst tänkte jag installera en liten "stjärnhimmel" i taket. Inte i hela taket men en liten del.

Så nu undrar jag om någon här har gjort det och kan ge mig lite tips på både hur jag lättast gör samt även bra produkter? :thinking:

Går allt som jag tänkt så är det troligt att jag kommer göra ett litet projekt över bygget här på Byggahus då jag tycker det är så roligt att se andra projekt som växer fram :)
[bild] [bild]
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Då ska jag kolla på deras sida (y)

Ja jag tror inte att det bara är att borra in dom lite slumpmässigt i taket

N Nikorasu skrev:
Jag satte ingen stjärnhimmel, men dock fiberljus i taket för att belysa bastuväggarna.

Paket med LED källa och fiber från finska Cariitti. Källa placerad utanför basturummet, och fiberknippen in genom bastufolie. Sedan är det bara att placera och borra och lägga fibern mellan glesen till takpanelen.

I ditt fall med himmel blir väl den största utmaningen placering av hålen, det kräver nog en del planering.
 
Nej, inte slumpmässigt. Du måste borra där du villa att stjärnorna ska hamna. Det kluriga blir att sätta panelbräda för bräda och samtidigt få till det mönster du vill ha. Därav planeringen.


Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Då ska jag kolla på deras sida (y)

Ja jag tror inte att det bara är att borra in dom lite slumpmässigt i taket
 
Satt såna i gipsat tak, va bland de värsta ja gjort, efter första skivan där man kunde borra och limma på bocken va de ett helvete:crysmile: hängde en miljon trådar ner från taket fick hissa upp nästa skiva till nån dm från taket o pilla in resten på plats , va inte alls kul men med panel blir de ju inte så stor bredd man bygger med varje ”ny del” så blir nog mkt lättare:cool: vi körde ganska slumpmässiga hål bara se till att de inte vart för tomt eller för konsentrerat nånstans . Vart väl helt okej tillslut:)
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Märke?

P Patzie skrev:
Satt såna i gipsat tak, va bland de värsta ja gjort, efter första skivan där man kunde borra och limma på bocken va de ett helvete:crysmile: hängde en miljon trådar ner från taket fick hissa upp nästa skiva till nån dm från taket o pilla in resten på plats , va inte alls kul men med panel blir de ju inte så stor bredd man bygger med varje ”ny del” så blir nog mkt lättare:cool: vi körde ganska slumpmässiga hål bara se till att de inte vart för tomt eller för konsentrerat nånstans . Vart väl helt okej tillslut:)
 
Kommer jag tyvärr ej ihåg då de va åt en kund så kan inte kolla det nu heller tyvärr:)
 
ClasseClas
Jag installerade fiberoptik från Cariitti i min bastu, dock inte stjärnhimmel. De grejorna har funkat utan problem i snart 20 år. Nu är jag inte säker på om just stjärnhimlarna funkar inne i en bastu. Kolla noga vad produkterna klarar för maxtemperaturer.

https://www.cariitti.fi/en/product-category/starlight-skies/
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jag har själv installerat stjärnhimmel precis i bastun och tänkte komplettera tråden här med info hur jag gjorde eftersom jag inte hittade så mycket info om det själv i förväg mer än att det skulle vara "sjukt jobbigt", men trots mina invändningar kvarstod kravet från fru- och barn 🫣.

Hur blodigt arbetet blir beror på vad man har för takkonstruktion och möjlighet till åtkomst ovanifrån. För min del är bastun i en nybyggd friggebod med sadeltak.

Jag ville inte betala 12k så köpte ett billigare kit från diodexperten.com när det var rea. Typ 3000 kr. Det ska vara avsett för bastu men fiberna känns rätt plastiga 😅. Det är 300 st trådar och fjärr till lampan så att man kan dimma och byta färg mm.

Svårigheten var att jag isolerat innertak med råspont, så jag behövde dra fiberna först genom isoleringen och sen träffa ner genom hålet i råsponten. För att lösa detta köpte jag tunna metallrör, typ 3-5 mm på amazon som jag trädde upp genom isoleringen underifrån pö om pö medan jag monterade råsponten. De delarna som hade stenull gick bra. Enstaka delar hade nån mer kompakt miljövänligare isolering och den var mkt svårare. Jag trädde mellan en-fyra st trådar i varje hål.

Sista biten var ett helsike för då fick jag krypa omkring på reglarna ovanför taket i -10 grader och med munskydd och trä igenom de sista 100 trådarna.

Avslutningsvis limmade jag allt med transparent silikon och när det härdat klippte jag av trådarna med en tunn avbitare. Som tur är glömmer man snabbt hur slitsamma moment kändes och i efterhand känns det värt besväret.

Hoppas det är till nytta för någon mer som vill göra något liknande :)

Kan tillägga att ljuset från stjärnorna är tillräckligt för att inte behöva någon mer belysning, kör dem på låg dimning (har dock en vanlig badtulampa för städning mm)
 
  • Installation av stjärnfiber i bastutak med hängande fiberoptiska trådar. Avsedd för ljuseffekt i en nybyggd bastu med träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerat innertak i en friggebod, där fiberoptiska trådar för en stjärnhimmel syns monterade mellan reglar och genom isoleringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en fibertråd bredvid metallrör på ett bord, med en kniv och förpackning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bastu med installerad stjärnhimmel i taket, vedeldad kamin, trävita väggar och bänkar. Stjärneffekten skapas av fiberoptik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bastuinredning med stjärnhimmel i taket, tre fönster och en kamin. Täta små ljuspunkter ger illusion av stjärnor i innertaket av trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Kashew och 13 till
  • Laddar…
N nilsmag skrev:
Jag har själv installerat stjärnhimmel precis i bastun och tänkte komplettera tråden här med info hur jag gjorde eftersom jag inte hittade så mycket info om det själv i förväg mer än att det skulle vara "sjukt jobbigt", men trots mina invändningar kvarstod kravet från fru- och barn 🫣.

Hur blodigt arbetet blir beror på vad man har för takkonstruktion och möjlighet till åtkomst ovanifrån. För min del är bastun i en nybyggd friggebod med sadeltak.

Jag ville inte betala 12k så köpte ett billigare kit från diodexperten.com när det var rea. Typ 3000 kr. Det ska vara avsett för bastu men fiberna känns rätt plastiga 😅. Det är 300 st trådar och fjärr till lampan så att man kan dimma och byta färg mm.

Svårigheten var att jag isolerat innertak med råspont, så jag behövde dra fiberna först genom isoleringen och sen träffa ner genom hålet i råsponten. För att lösa detta köpte jag tunna metallrör, typ 3-5 mm på amazon som jag trädde upp genom isoleringen underifrån pö om pö medan jag monterade råsponten. De delarna som hade stenull gick bra. Enstaka delar hade nån mer kompakt miljövänligare isolering och den var mkt svårare. Jag trädde mellan en-fyra st trådar i varje hål.

Sista biten var ett helsike för då fick jag krypa omkring på reglarna ovanför taket i -10 grader och med munskydd och trä igenom de sista 100 trådarna.

Avslutningsvis limmade jag allt med transparent silikon och när det härdat klippte jag av trådarna med en tunn avbitare. Som tur är glömmer man snabbt hur slitsamma moment kändes och i efterhand känns det värt besväret.

Hoppas det är till nytta för någon mer som vill göra något liknande :)

Kan tillägga att ljuset från stjärnorna är tillräckligt för att inte behöva någon mer belysning, kör dem på låg dimning (har dock en vanlig badtulampa för städning mm)
Blev ju otroligt bra det där, om jag får säga det själv 😉👏
 
Q
N nilsmag skrev:
Jag har själv installerat stjärnhimmel precis i bastun och tänkte komplettera tråden här med info hur jag gjorde eftersom jag inte hittade så mycket info om det själv i förväg mer än att det skulle vara "sjukt jobbigt", men trots mina invändningar kvarstod kravet från fru- och barn 🫣.

Hur blodigt arbetet blir beror på vad man har för takkonstruktion och möjlighet till åtkomst ovanifrån. För min del är bastun i en nybyggd friggebod med sadeltak.

Jag ville inte betala 12k så köpte ett billigare kit från diodexperten.com när det var rea. Typ 3000 kr. Det ska vara avsett för bastu men fiberna känns rätt plastiga 😅. Det är 300 st trådar och fjärr till lampan så att man kan dimma och byta färg mm.

Svårigheten var att jag isolerat innertak med råspont, så jag behövde dra fiberna först genom isoleringen och sen träffa ner genom hålet i råsponten. För att lösa detta köpte jag tunna metallrör, typ 3-5 mm på amazon som jag trädde upp genom isoleringen underifrån pö om pö medan jag monterade råsponten. De delarna som hade stenull gick bra. Enstaka delar hade nån mer kompakt miljövänligare isolering och den var mkt svårare. Jag trädde mellan en-fyra st trådar i varje hål.

Sista biten var ett helsike för då fick jag krypa omkring på reglarna ovanför taket i -10 grader och med munskydd och trä igenom de sista 100 trådarna.

Avslutningsvis limmade jag allt med transparent silikon och när det härdat klippte jag av trådarna med en tunn avbitare. Som tur är glömmer man snabbt hur slitsamma moment kändes och i efterhand känns det värt besväret.

Hoppas det är till nytta för någon mer som vill göra något liknande :)

Kan tillägga att ljuset från stjärnorna är tillräckligt för att inte behöva någon mer belysning, kör dem på låg dimning (har dock en vanlig badtulampa för städning mm)
Det där blev ju kanonbra 👍. Gillar att du inte föll offer för symetri, nu ser det mer "äkta" ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.