70 770 läst ·
238 svar
71k läst
238 svar
Fiberinstallatör vill dra genom tomt till granne
HejF Frasse10 skrev:
Varför kräva rabatt? Kräv istället att du får gratis jobb + installation alt är ju för dom dra runt vilket kommer bli en dyrare historia.
Det gjorde hos oss , där antingen gräva runt +asfaltera. Så det va gratis ändå in med installation
Det handlar nog snarare om att man får lyssna på fastighetsägaren och förlägga stråken där de inte stör. Det brukar oftast gå att komma överens om man bara är lite lyhörd.nikasp skrev:
Jag tror inte ett ord av vad du skrev. Du gissar och tyvärr så har du fel.P polaris78 skrev:Och problem nummer två för markägaren det är fortfarande skadegörelse att skada fibern så risken är stor att du förlorar och får betala reparationen av fibern du "just råkade" gräva av när du skulle plantera ditt äppelträd...
Det är nämligen fortfarande ett brott att skada ledningar oavsett om dom har korrekt ledningsrätt eller inte..
.
Jag håller med. Det är oturligt att någon föståsigpåare kommer ut med något som han fösöker påstå som fakta utan någon att backa upp det med. Tror knappast att ett seriöst fiberbolag skulle riskera en installation på så lösa grunder.GlennB skrev:
Bara för att förtydliga avtalsformer.T Tinkergnome skrev:
Ledningsrätt upprättas av lantmäteriet, när den har vunnit laga kraft så är den inskriven på fastigheten.
Nyttjanderätt är oftast det som används som markavtal, det avtalet skall upprättar i två exemplar där vardera part har varsit orginal, är bra om det skickas in för inskrivning till lantmäteriet för att man skall kunna se det på sin fastighet för framtida ägare.
Servitut används oftast vid härskade/tjänande fastighet där man som fastighet har rätt att använda annans fastighets väg/brunn etc.
Bara som notering för avtalsrättighet. Det kan förekomma att man vid undertecknande av dessa också godkänner dokumentet som underlag för att söka servitut/ledningsrätt hos Lantmäteriet, det finns som del av avtalet. Men bra förklaratstrike skrev:
Bara för att förtydliga avtalsformer.
Ledningsrätt upprättas av lantmäteriet, när den har vunnit laga kraft så är den inskriven på fastigheten.
Nyttjanderätt är oftast det som används som markavtal, det avtalet skall upprättar i två exemplar där vardera part har varsit orginal, är bra om det skickas in för inskrivning till lantmäteriet för att man skall kunna se det på sin fastighet för framtida ägare.
Servitut används oftast vid härskade/tjänande fastighet där man som fastighet har rätt att använda annans fastighets väg/brunn etc.
Är någon intresserade om hur det fungerar så läs gärna här gällande Ledningsrätt, för det gissas ganska vilt i tråden
https://www.lantmateriet.se/bredband
Borde nog finnas då fiberutbyggnad i det stora hela är klar, i oktober 2021 hade över 95% fiber eller kunde få enligt PTS statistik:L lbgu skrev:
Fast bredband via trådbunden access 97.12%
I absolut närhet till fiberansluten [11] 95.17%
"[11] Måttet innebär att antingen: a) en faktisk anslutning finns b) en anslutning kan beställas för högst 40 000 kr eller c) att hushållet eller arbetsstället uppskattas finnas i absoluta närheten av en fiberanslutning. För den exakta metoden se metodbilagan till ”PTS mobiltäcknings- och bredbandskartläggning 2021”."
Exakt detta vi hade i vårt avtal. Kunde inte göra så mycket annat än att låta det ske. Dock var det helt okej placering för oss, förutom på ett ställe de "sneddade" ganska mycket över gräsmattan istället för att följa tomtgränsen.C cpalm skrev:
Man är ansvarig för alla kablar dom passerar sina marker, detta är oftast reglerar i dem avtal som skall skrivas vid sådana förfarande. I dem bästa av världar.S sethakan skrev:
Vissa undantag finns så klart, är det sin egna fiberkabel så kanske den inte finns reglerat med avtal. Men om man är osäker och skall gräva på sin mark rekomenderar jag att man begär ledningsutsättning, detta går att få kostnadsfritt via ledningskollen.se, så får man dem kablarna som finns regestrerade utsatta på det område man har för avsikt att gräva på. Kontakta även nätägare om det finns oklarheter vid utsättning för att inte bli skadestånds skyldig vid en ev avgrävning. Mycket gällande skyldigheter för båda parter, flytt, framtida användning av mark etc skall finns reglerade via markavtal, om det inte gör det så är det tyvärr mindre seriösa aktörer.
strike skrev:
Det där med ersättning är svårt, tänk om alla hade sagt "min mark är helig och här får ni absolut inte gå, men fiber vill ja ha helst gratis mem kan ta 50% rabatt på anslutningen"
Om alla skulle säga så, hade det inte funnits någon utbred infrastruktur av el/tele/fiber ledningar till hushåll runt om i landet.
Tänk på det när man surfar med fiber hemma en stor del av era grannar har tillåtit att dra fram fiber på deras mark för att kunna komma till just dig. Sen att tänka på alla fiberföreningar som jobbat ideellt och brinner för fiber till byn som oftast inte har någon ekonomi har inte betalat ut någon ersättning alls till alla dem markägare dem har passerat för att kunna få ut fiber till hushåll på landsbygden.
Men så klart så skall ju den som gräver ned fibern ha en dialog med berörd fastighetsägaren om hur och om det ens är möjligt att kunna passera fastigheten utan att göra för stor inverkan på marken ifråga.
Ersättningen som erbjuds ligger oftast i samma nivå med vad tex lantmäteriet bedömer att marken är värd. Med det sagt säger jag inte att det alltid är så här
Ska man tänka likadant när elräkningarna kommer?
Ha, ha...Nu år det bara nammon som gäller...100 % rabatt på er installation, eller så får de dra runt stenröset. Entreprenören vill bara tjäna några kronor, tro inget annat. Det finns mobilt bredband...F Frasse10 skrev:Oj, kul med så många diskussioner.
En liten uppdatering, anledningen till att de vill gå över min tomt för att komma vidare till ytterligare två fastigheter är att det är ett stort stenrös med gigantiska stenar som de annars skulle behöva runda, gissningsvis ca 300m extra istället för att bara gå över min tomt som blir ca 50m.
Jag pratade med personen på företaget som kommer att utföra grävningen och han nämnde att man får alltid en liten ersättning av nätägaren för att de får nyttja och gräva på fastigheten. Han uppskattade det till att jag skulle få ca 700kr(wooow) för de 50m jag lånar ut.
Men jag ska nog slå en signal till fiberleverantören för att snällt diskutera frågan vidare.
ute
F Frasse10 skrev:Oj, kul med så många diskussioner.
En liten uppdatering, anledningen till att de vill gå över min tomt för att komma vidare till ytterligare två fastigheter är att det är ett stort stenrös med gigantiska stenar som de annars skulle behöva runda, gissningsvis ca 300m extra istället för att bara gå över min tomt som blir ca 50m.
Jag pratade med personen på företaget som kommer att utföra grävningen och han nämnde att man får alltid en liten ersättning av nätägaren för att de får nyttja och gräva på fastigheten. Han uppskattade det till att jag skulle få ca 700kr(wooow) för de 50m jag lånar ut.
Men jag ska nog slå en signal till fiberleverantören för att snällt diskutera frågan vidare.
Ledningsnät...Nej, Nej...P polaris78 skrev:Dom får oftast ledningsrätt om dom söker men det kan kan ta lite tid..därför kör många av dessa leverantörer bara på
Lantmäteriet kan tvinga fram ledningsrätt om det behövs så det är inga större problem förutom att det tar en hel del tid att gå den vägen. särskillt om det krånglas och överklagas osv men då ska lantmäteriet väga enskilda intressen mot att det behövs tex fiber även till husen längre bort och vad som är bästa dragningen dit för alla parter.. så argument som "det är min mark jag bestämmer , jag vill inte" och liknande argumentering är noll värt och tas ingen hänsyn till , det är mer tydliga nackdelar av ledningsrätten som är av betydelse
Kompensationen för ledningsrätten på din mark bedöms av lantmäteriet och det är inget man blir rik på tyvärr vilket dom som gräver ned sånt har stenkoll på så avtal och vilkor som är rejält sämre än det kommer oftast att nekas och bemötas med ett stöddigt hånskratt. så det är mycket ovanligt med nån störrre reducering av priset på anslutningen såvida man inte har många km med ledningsrätt på sin mark.. För 50 m i nån villa trädgård är det knappt värt pappret det är skrivet på..
Dock brukar det sluta med att ip only och liknande bolag bara gräver ner grejerna och sen får markägaren försöka driva processen mot dom när dom skyller på allt från underleverantörer till missförstånd felaktiga kartor osv och sen söks det till slut ledningsrätt om man inte kommer överens på nåt vis innan dess..
självklart är det ett olagligt intrång men det händer inte mycket alls om man roar sig med att anmäla dessa...
Oftast kommer man överens på nåt vis när man inser hur få kronor ledningsrätten är värd och att man egentligen inte har nåt val, bättre att försöka få dom att placera den där den inte kommer vara till problem för en istället för att "pissa revir" för man blir överkörd och dom får sin ledningsrätt av lantmäteriet om det bedöms vara den bästa dragningen
Är det utpressning eller förhandling?B Bonzo2000 skrev: