Låt aldrig någon göra kabeldragning av något slag över din tomt för då har du "sålt dig till dig till djävulen".
Du har omintetgjort alla kommande tankar som kräver ändring av denna kabeldragning.
Detsamma gäller fastighetsägare som upplåtit tak, fabriksskorstenar till mobilantenner. För en liten summa har flera sedan fastnat i avtal som omöjliggör att antenner flyttas m.m.

• Gilla
Windsor59 och 2 till
  • Laddar…
J
GlennB GlennB skrev:
Fat finns den inte med på ledningskollen så kan man ju knappast bli skyldig, och nånting säger mej att dom inte lägger in fibrer dom olagligen dragit över annans mark.

Hömd ? jag skulle ju bara plantera mitt äppelträd där, det hade jag planerat i flera år ? det är ju trots allt min tomt och det var ingen som berättat att dom lagt en fiber där.. jag kollade ju till och med med ledningskollen innan.

Jag var nog inte hemma då, ingen hade ju sagt att dom skulle inkräkta på min mark.. då hade jag ju givetvis hållt reda på det. Dessutom var det förra hösten, jag har nåt svagt minne av att det var lite jordigt där då, kanske var sorkar igen ? eller vildsvin ? men sen kom ju vintern så jag tänkte inte mer på det.

Och var finns uppsåtet ?

Sist jag kollade behöver jag som privatperson INTE ha okej från kronofogde för att gräva ner ett äppelträd på min mark.

Därför finns ledningskollen.. finns inte kabeln med där så är det bara att gräva.

Sen är det inte alls speciellt dyrt, tyvärr.. det är löjligt låga "straff" för att gräva av kablar. Så låga att entrepenadfirmorna skiter i att skaffa tillstånd eller kolla upp saker och tar böterna istället.

Så du menar på allvar att du tror att om en aktör olagligen gräver ner en fiber på min mark utan att tala om det för mej, och utan att lägga in den hos ledningskollen, kommer att få rätt i en domstol när jag råkar gräva av fibern för att jag ska plantera ett äppelträd ?

Det tror inte jag.
Skillnaden mellan dig och Polaris78 är att han gissar inte.

F Frasse10 skrev:
Vi ska få fiber i området, ligger en bit ut på landsbygden. Nu vill leverantören dra fibret genom min tomtgräns för att komma vidare till grannarna.
Vad tror ni mina chanser är att få rabatt på min egen installation genom att låta dom göra dragningen genom min tomt?
Vi hade samma "erbjudande" hos min svärmor men hon sa nej direkt, hon skulle ha fiber själv men vi ville inte ha en ledningsrätt på tomten.
Nu slutade det med att man inte kunde leverera fiber till fastigheten även om vi kunde tänka oss att betala en viss del av asfalten på den nya dragningen. Dom blev helt enkelt sura att hon sa nej!
Fastigheten skulle säljas inom nått år och hon ville inte ha något på fastigheten. Fibern skulle dras ca 1,5m in på hennes gräsmatta och vid ledningsrätt så tar man 6m i besittning för framtida jobb som kanske behövs göras.
Mitt tips är att tänka sig väldigt noga för innan man skriver på nått sånt även om man får en summa i rabbat själv.
Fastigheten kanske ska säljas nån gång och då förlorar man den rabatten flera gånger om!

• Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
P
Du får tro vad du vill..

Men närmaste tiden efter en ledningsdragning så SYNS det med blotta ögat vart det finns en ledning och det är knappast troligt att den som bor där inte märker det alls... Såvida man inte är blind eller liknande...

Dessutom så är det få som gör ett ärende på ledningskollen för att plantera äppelträd..

Och har du dessutom vart i konflikt med fiberbolaget så är det få som är så dumma så dom tror dig när du påstår att du bara skulle plantera ett äppeltråd och bara "råkade" pricka fibern...och dessutom bara råkade lyckas ha av den... risken är stor att du blir dömd för skadegörelse och OM du hade skapat ärende på ledningskollen så är chansen stor att fibern finns utritad där..

Dessutom så lagar fiberbolaget fibern och skulle du lyckas ha sönder den "av misstag" en gång till så kommer du garanterat få en faktura på lagningen

Det är fortfarande skadegörelse att skada ledningar i mark oavsett om det finns ledningsrätt eller inte..
Sen är klart att det kan ske misstag men det är troligare med ett sånt misstag om det inte sker medans man med blotta ögat kan se vart ledningen ligger i marken..

Det är helt enkelt troligare att du blir straffad för skadegörelsen på fibern än att den som grävt fibern blir straffad för sitt tilltag.. tyvärr

Dessutom så lagas ju fibern bara dom kommer knappast flytta på den pga "dina planteringar"

• Gilla
Windsor59 och 1 till
  • Laddar…
Fadai
F Frasse10 skrev:
Oj, kul med så många diskussioner.
En liten uppdatering, anledningen till att de vill gå över min tomt för att komma vidare till ytterligare två fastigheter är att det är ett stort stenrös med gigantiska stenar som de annars skulle behöva runda, gissningsvis ca 300m extra istället för att bara gå över min tomt som blir ca 50m.
Jag pratade med personen på företaget som kommer att utföra grävningen och han nämnde att man får alltid en liten ersättning av nätägaren för att de får nyttja och gräva på fastigheten. Han uppskattade det till att jag skulle få ca 700kr(wooow) för de 50m jag lånar ut.
Men jag ska nog slå en signal till fiberleverantören för att snällt diskutera frågan vidare.
Se till att få avtalat att de gräver tillräckligt djupt, så du kan odla, plantera, etc utan problem. Det skulle jag tycka är viktigast. Samt naturligtvis återställande av marken.

Tycker nog det är dags att poängtera att en ledningshavare INTE kan göra exakt som de vill bara för att de ska dra en ledning. Vill man inte ha ledning över sin fastighet så ska de inte lägga ledning utan tillstånd, de ska söka ledningsrätt. I ledningsrättslagen finns skydd för enskilda intressen, det är viktigt att komma ihåg detta.

• Gilla
Windsor59 och 1 till
  • Laddar…
P
F Frasse10 skrev:
Vi ska få fiber i området, ligger en bit ut på landsbygden. Nu vill leverantören dra fibret genom min tomtgräns för att komma vidare till grannarna.
Vad tror ni mina chanser är att få rabatt på min egen installation genom att låta dom göra dragningen genom min tomt?
Tänk på att det trolöigen är en upphandlad firma som drar fibern- inte själva fiberbolaget så du kommer inte att kunna göra någon överenskommelse med dem. Du förstör dina möjligheter att använda marken om det ligger en fiberkabel där. Du kanske inte vill bygga men nästa ägare kan ju ha andra idéer om tomtens användning.

P polaris78 skrev:
Du får tro vad du vill..

Men närmaste tiden efter en ledningsdragning så SYNS det med blotta ögat vart det finns en ledning och det är knappast troligt att den som bor där inte märker det alls... Såvida man inte är blind eller liknande...

Dessutom så är det få som gör ett ärende på ledningskollen för att plantera äppelträd..

Och har du dessutom vart i konflikt med fiberbolaget så är det få som är så dumma så dom tror dig när du påstår att du bara skulle plantera ett äppeltråd och bara "råkade" pricka fibern...och dessutom bara råkade lyckas ha av den... risken är stor att du blir dömd för skadegörelse och OM du hade skapat ärende på ledningskollen så är chansen stor att fibern finns utritad där..

Dessutom så lagar fiberbolaget fibern och skulle du lyckas ha sönder den "av misstag" en gång till så kommer du garanterat få en faktura på lagningen

Det är fortfarande skadegörelse att skada ledningar i mark oavsett om det finns ledningsrätt eller inte..
Sen är klart att det kan ske misstag men det är troligare med ett sånt misstag om det inte sker medans man med blotta ögat kan se vart ledningen ligger i marken..

Det är helt enkelt troligare att du blir straffad för skadegörelsen på fibern än att den som grävt fibern blir straffad för sitt tilltag.. tyvärr

Dessutom så lagas ju fibern bara dom kommer knappast flytta på den pga "dina planteringar"
Om man skulle leka med tanken att det är någon typ av brott att gräva ner en ledning helt utan rättighet/avtal. Vad tänker du då att det skulle vara för brott?

J Jocke Best skrev:
Skillnaden mellan dig och Polaris78 är att han gissar inte.
Jamen oj, om nån random "jocke best" på internet säger det, ja då är det förstås så..

• Gilla
Manfreds
  • Laddar…
J
GlennB GlennB skrev:
Jamen oj, om nån random "jocke best" på internet säger det, ja då är det förstås så..
I detta fallet, så är det så. Grattis. Lyssna på Polaris. Eller förresten, gör inte det. Hacka upp kabeln och plantera en thuyahäck över den och berätta hur det går. Jag är supernyfiken. Egentligen håller jag med dig, på dom nu:heart:

P polaris78 skrev:
Du får tro vad du vill..

Jahg vet inte hur det är med dej, men jag har ~4400kvm tomt, och typ 4000kvm av den är ganska vildvuxen, den delen som inte är det är inte direkt nån golfbanegräsmatta heller. Det är inte så att jag har koll på alla delar av tomten hela tiden heller.

(Och ja jag VET att tomt inte är hela fastigheten blablabla, så nu slipper 12 pers med komplex påpeka det med.)

Oavsett är det nog ganska svårt att hävda det i rätten..

"Jomen alltså, fastighetsägarne borde veta om vår olagligen dragna fiber på hans mark eftersom vi är så inkompetenta stt vi lämnade tomten i ett dåligt skick, han borde verkligen ha sett det och förstått vatt vi lagt en fiber där."

Om man misstänker att det ligger en kabel där så är det väl en bra ide.. Det är oavsett inget fel att göra så.

Fast nu handlade det väl om bolag som bara la ner fibern rakt av ? Menar du att dom först skulle försöka få mitt tillstånd, och sen lägga ner den ändå fast dom får nej ? isåfall blir det ju en annan ingångsvinkel på det hela och en juridisk process redan där.

Och om dom begär ledningsrätt först ocjh får det så är det ju tämligen klarlagt vad fibern hamnar.

Faktura bestrides, arbete ej beställt.

Men det är som sagt en helt annan situration.

Fast så dum är man väl inte, läste du ens mitt inlägg ?

Sen kan du ju fundera på vilket brott det är att lägga ledningar på annans mark utan tillstånd, om det nu ska vara så puttinuttigt.

J Jocke Best skrev:
I detta fallet, så är det så. Grattis.
Sorry, det blir inte så bara för att du säger det, polaris kanske vet vad han snackar om (men jag tvivlar), det är dock inte så att det gör varken till eller från att du säger att det är så. Det krävs lite mer.

Lyssna på Polaris. Eller förresten, gör inte det. Hacka upp kabeln och plantera en thuyahäck över den och berätta hur det går. Jag är supernyfiken. Egentligen håller jag med dig, på dom nu:heart:
Du kanske har missat att detta är ett hypotetiskt exempel, den enda fiber JAG har på min tomt är den in från vägområdet och till mitt hus, den har jag godkänt och vill väldigt gärna ha där, jag har dessutom full koll på var den ligger.

Jag planerar heller inte att plantera några fler äppelträd på tomten, dom har en förmåga att dra till sej djur.

J
GlennB GlennB skrev:
Sorry, det blir inte så bara för att du säger det, polaris kanske vet vad han snackar om (men jag tvivlar), det är dock inte så att det gör varken till eller från att du säger att det är så. Det krävs lite mer.

Du kanske har missat att detta är ett hypotetiskt exempel, den enda fiber JAG har på min tomt är den in från vägområdet och till mitt hus, den har jag godkänt och vill väldigt gärna ha där, jag har dessutom full koll på var den ligger.

Jag planerar heller inte att plantera några fler äppelträd på tomten, dom har en förmåga att dra till sej djur.
Du låter så arg. Vill du inte lära dig så behöver du inte lyssna på dom som faktiskt vet vad dom talar om.

N Nilsson i Boda skrev:
Jag tror att om en tomtägare blir pressad att lägga en kabel över sin tomt av en nätägare så tror jag att kabeln är i fara. Man slinter så lätt med spaden eller hackan när äppelträdet ska planteras, eller grunden ska byggas eller vad det nu kan vara.
Jag tror du har rätt, men jag förstår inte varför du valde att citera mitt inlägg.

Skumpe Skumpe skrev:
Va är det för inställning? Det är klart att han ska få kompensation. Om omvägen kostar 250 000 kr extra och han vill ha 25 000 kr och du då säger nej för att det är "utpressning" så tror jag inte det går så bra för ditt företag.

Kallar du all form av affärsmässig förhandling för "utpressning" eller bara när folk vill ha sin tomt ifred?

Vilken otroligt korkad inställning.
Om du hade läst inlägget jag svarade på så hade du sett att det pratades om utpressning i det, därav min formulering.

Jag har även skrivit att företaget jag arbetar för alltid kommer överens med fastighetsägaren och betalar ut ersättning vid förläggning.

Vilket i troligt korkat svar på mitt inlägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.