Hej!

Där jag bor har vi en ekonomisk förening som håller på att bygga ut fiber i småbyarna. Dom erbjuder två anslutningar, aktiv vilket innebär att man får fiberlinan och utrustning mot en summa pengar samt passiv vilket innebär att dom gräver ner fiber till fasaden och det kostar 0kr. Sedan kan man välja att omvandla den passiva anslutningen till en aktiv mot en summa pengar, när man väl känner för det.

För 1.5år sedan valde jag en passiv anslutning. Nu i dagarna fick jag ett mail om att dom ville komma och märka ut vart dom ska gräva nånstans. Fibernätet ska anslutas i november. I min enfald trodde jag att avgiften betalas i samband med att nätet kopplas på, så jag ändrade här om dagen min anslutning till aktiv bara för att få utrustningen på en gång när dom ändå kommer till mig.

Nu visar det sig att dom ska ha betalt på studs, i förskott. Något jag inte är så pigg på just nu.

Nu till det intressanta, igår försökte jag, via telefon, häva min aktiva anslutning och istället ta en passiv som jag hade valt från början. Då får jag till svars att det inte går, för det har styrelsen i föreningen bestämt. Dock skulle dom ta upp det för diskussion.

Nog fasen måste jag ha rätt att ångra ett avtal genom distansavtalslagen?! Det är väl inget någon lokal förening kan diskutera bort?!

Det beror ju lite på hur du tecknat avtal. Vissa saker går inte att ångra, och en förändring av en beställning som skedde för 1,5 år sedan behöver inte omfattas av distansavtalslagen. Å andra sidan behöver inte en beställning som inte levererats på 1,5 år heller betraktas som bindande. Försök att lösa problemet med dem istället, är mitt råd.

• Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
Det lustiga är ju att när jag kollar på avtalet som jag fått i PDF så står det 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen... För mig är avtalet för den aktiva anslutningen ett nytt avtal (eftersom det dessutom innebär pengar som ska byta ägare) till skillnad mot det gamla avtalet.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Då är det väl inte någon tvekan längre...?

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
hsd
Jag tycker att det inte är någon tvekan om ångerrätten, men gäller distansavtalslagen även en ekonomisk förening ??

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nä, men ändå så blev jag nekad att ångra avtalet. Eftersom styrelsen har bestämt att det inte går.

Ja, ekonomiska föreningar är att jämställa med företag. Jämför med t.ex. Coop och OK.

TVRS skrev:
Nä, men ändå så blev jag nekad att ångra avtalet. Eftersom styrelsen har bestämt att det inte går.
Det är därför du får försöka förklara för dem att du har rätten på din sida. Å andra sidan finns det kanske ingen skyldighet för dem att backa till det gamla avtalet. Då står du inför valet fullfölja avtalet, eller var helt utan fiber. Man kan kanske också prata med dem om en senare betalning om du inte noterat (kanske otydligt skrivet) att det skulle betalas i förskott.

Låter ju nästan som ett missförstånd. Styrelsen har säkert beslutat tidigare att folk som ångrar sig någon gång för ex. ett år sedan, ett halvår efter sin beställning, inte får ångra det. Helt enligt avtalet.

Men att sedan någon mindre bevandrad refererar till det beslutet i ditt fall också.

Å andra sidan så är jag nästan förvånad över att de gick med på att du skulle omvandla från passiv till aktiv nu. Jag antar att de som valt aktiv från början får någon sorts rabatt jämfört med om man vill aktivera senare.

• Gilla
tomnil och 3 till
  • Laddar…
harry73
Jag skulle meddela skriftligt att du ångrar dig enligt ångerrätten i PDF kontraktet. Får du därefter en faktura kan du bestrida den. (du SKA bestrida fakturan). Kanske föreningen har rätt och driver det vidare, eller så har du rätt eller föreningen vill inte driva det vidare. Bollen ligger i alla fall hos föreningen.

Du borde i ångermejlet kanske vara tydligt att du ångrar uppgradering av passiv till aktiv anslutning och att du fortfarande vill ha en passiv anslutning.

När skulle de driftsätta fibern? Handlar det om en lång period (mer än ett år) eller bara några månader.

• Gilla
Rockhard Lindgren
  • Laddar…
Swetrot skrev:
Det är därför du får försöka förklara för dem att du har rätten på din sida. Å andra sidan finns det kanske ingen skyldighet för dem att backa till det gamla avtalet. Då står du inför valet fullfölja avtalet, eller var helt utan fiber. Man kan kanske också prata med dem om en senare betalning om du inte noterat (kanske otydligt skrivet) att det skulle betalas i förskott.
Väntar på att dom ska höra av sig igen, får se vad det ger för utfall. Kan faktiskt inte se problemet riktigt, oavsett avtal så ska dom ändå gräva på min tomt och dra linan till dosan på väggen.

Hempularen:
Ja, det känns lite så. Dom pratade om att jag inte kan ångra avtalet eftersom dom söker bidrag från länsstyrelsen för att gräva fiber. Men sen kom dom på sig själva med att det ju kvittar om jag väljer passiv eller aktiv, bidrag får dom ju oavsett + att det redan är sökt och beviljat....Förstår att man inte kan ångra anslutningen helt och hållet däremot, men det är ju inte riktigt frågan här.

harry73:
Ska göra det. Hur bestrider jag fakturan på rätt sätt? Samtalet jag hade med dom var skapligt snurrigt, konferenssamtal med 4 pers som alla pratade om olika saker. Känns klokt att skicka budskapet i skrift också. Vad jag förstår så är beräknad driftsättning i november i år.

Känns jäkligt märkligt hela grejen faktiskt. Aldrig blivit nekad att ångra nånting, känns som att dom inte har riktig koll själva på vad som gäller.

harry73
Först ska du skriftligt bekräfta din muntliga avbokning av din uppgradering till fiber aktiv och där ska du vara tydligt att du fortfarande vill ha fiber passiv. Du kan hänvisa till ångerrätten i kontraktet.(Här utgår jag ifrån att du bara har haft telefonkontakt med dom.)

När du senare får en faktura trots att du avbokade din beställning, ska du skicka tillbaka fakturan och skriva att du bestrider fakturan och eventuellt anledningen T ex."bestrides, beställning avbokades i enlighet med kontraktet".
Du ska göra det med alla fakturor du får.
Under tiden får du gärna ha en öppen dialog med föreningen/styrelsen och förklara att du gärna vill ha fiber men att skon klämmer i betalningstillfället. Att du inte har pengarna just nu och att du därför kommer att beställa fiber aktiv om xx månader när du har pengarna

Det löste sig bra ändå.

Föreningens egna jurister hade granskat avtalen som finns och kommit fram till att det finns "oklarheter" i avtalen som lätt kan misstolkas, bla. detta med ångerrätten. :rolleyes:

Jag får behålla min passiva anslutning, :thumbup:

• Gilla
Rooten48 och 9 till
  • Laddar…
Att de skall behöva låta en jurist titta på det är lite häpnadsväckande.

hempularen skrev:
Att de skall behöva låta en jurist titta på det är lite häpnadsväckande.
Behöver ju inte vara sant att de gjort så.

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.