Hej,

Jag har makdam på uteplats mellan 3 till 4 cm och det ligger markduk under .Jag tänkte lägga bergkross 0-16 cirka 10 cm och stenflis 2-5 på 3 CM och granit öven på (Se bild).
Måste jag har en till markduk mellan makadam och bergkross? eller kör utan? ska inte 0-fraktion sjunkas ner till makadam.

• Schematisk illustration av väglager med textbeskrivningar och måttangivelser för varje materialskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det behövs ingen markduk mellan, faktum är att du nog egentligen ska blanda upp din makadam med 0-16 istället om inte makadamlagret är dränerat.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nej du behöver inte fler dukar. Det du behöver veta är så att det är stabilt underlag under den befintliga duken. Ibland har man bara lagt en duk på en gräsyta och lagt sten på. Det funkar inte så bra när man ska lägga plattor sen för då kommer underlaget röra sig om matjorden är kvar i botten.

Har du ett stabilt underlag nu kommer det fungera bra att göra så som du har tänkt. Padda 0-16 ordentligt innan du lägger på flis. Är det bara 10cm ska du klara dig med en asfaltpadda på 100+ kg.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Nej du behöver inte fler dukar. Det du behöver veta är så att det är stabilt underlag under den befintliga duken. Ibland har man bara lagt en duk på en gräsyta och lagt sten på. Det funkar inte så bra när man ska lägga plattor sen för då kommer underlaget röra sig om matjorden är kvar i botten.

Har du ett stabilt underlag nu kommer det fungera bra att göra så som du har tänkt. Padda 0-16 ordentligt innan du lägger på flis. Är det bara 10cm ska du klara dig med en asfaltpadda på 100+ kg.
Tack , funkar om jag kör med pada 60 KG flera gånger ?

Är det en sådan du har tillgång till så kör med den. Men känn efter så det blir riktigt hårt innan du lägger på flisen.

• Gilla
okaenrique
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Är det en sådan du har tillgång till så kör med den. Men känn efter så det blir riktigt hårt innan du lägger på flisen.
En till fråga jag har ett ställe finns bara berg , kan man kör bara med stenflis under ?

Din grusade yta kommer sätta sig något och det är högst troligt att det inte kommer ske likvärdigt där du har berg.

mexitegel mexitegel skrev:
Din grusade yta kommer sätta sig något och det är högst troligt att det inte kommer ske likvärdigt där du har berg.
Så det räcker bara med stenflis under granit?

Nja, man eftersträvar ju ett likvärdigt underlag under hela ytan. Berget kommer ju inte sätta sig alls medan övrig yta kommer ändra sig mer eller mindre över tid.

O okaenrique skrev:
Hej,

Jag har makdam på uteplats mellan 3 till 4 cm och det ligger markduk under .Jag tänkte lägga bergkross 0-16 cirka 10 cm och stenflis 2-5 på 3 CM och granit öven på (Se bild).
Måste jag har en till markduk mellan makadam och bergkross? eller kör utan? ska inte 0-fraktion sjunkas ner till makadam.
Att ha 4cm dränerande makadam under 0-16 innebär ju att makadamens dränerande förmåga relativt snabbt förstörs av nollfraktionen som rinner ner efter varje regn. Tror faktiskt jag skulle lägga duk emellan de lagren om du har någon dränering som leder bort vatten från makadamen. Men om du inte har någon dränering så är duk mellan lagren inte nödvändig och egentligen inte makadamet heller.

Kan du ladda upp en bild på var din uteplats ska vara?

Vad har du för underlag under makadamen på den första uteplatsen?

Glöm inte bort att salta och vattna 0-16 innan paddning.

Precis som mexitegel skriver så är paddning av grus på berg mer eller mindre meningslöst.

Mvh

• Gilla
okaenrique
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Att ha 4cm dränerande makadam under 0-16 innebär ju att makadamens dränerande förmåga relativt snabbt förstörs av nollfraktionen som rinner ner efter varje regn. Tror faktiskt jag skulle lägga duk emellan de lagren om du har någon dränering som leder bort vatten från makadamen. Men om du inte har någon dränering så är duk mellan lagren inte nödvändig och egentligen inte makadamet heller.

Kan du ladda upp en bild på var din uteplats ska vara?

Vad har du för underlag under makadamen på den första uteplatsen?

Glöm inte bort att salta och vattna 0-16 innan paddning.

Precis som mexitegel skriver så är paddning av grus på berg mer eller mindre meningslöst.

Mvh
Hur nollfraktionen rinner ner efter varje regn när det finns granit ?

Jag har köpt huset för några år sen och tagit bort alla markstener och dränerat huset och jag la makdam för att jag skulle gjuta under granit men blev så dyrt så tänkte kör med stenflis.

Det är jord eller lera under markduk och berg på några ställen

jag har bygt markränna så tänkte leda regnvatten från huset direkt ditt markränna . (se bild )

• Gul slang på grus, ledningsinstruktion, byggmaterial, pall, sittbänkar, byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.