Hej! Håller på med en uppfart och har lagt fiberduk underst och ca 40 cm bärlager 0-32. Ska lägga oregelbunden marksten (fjäråsgnejs) och tänkte använda flis 2-5 mm som sättgrus men även till fogarna. Nu har jag en del fiberduk över och undrar om det är nån idé att lägga den mellan bärlager och sättgruset. Någon sa att det kan förhindra ogräs, men är det verkligen så?

Det kanske den kan, men absoluta merparten av ogräset kommer ovanifrån. Inte från ditt bärlager.

• Gilla
battery
  • Laddar…
Lägg ingen mer duk. Den kommer bara göra det svårare att rensa ogräset i fogarna, då ogräsets rötter gärna nästlar sig fast i duken.
Vilket ogräs skulle duken hindra? Ditt bärlager innehåller gissningsvis ingen större mängd fröer som gladeligen gror nu.

• Gilla
battery
  • Laddar…
Hej, är också i startgroparna med att lägga fjäråsgnejs på uppfart men har nyligen läst att stenarna kan spricka av bilens punktlaster. Är det något du oroar dig för?

Har lagt klart nu. Varken jag eller mina grannar har haft problem med spruckna stenar. Mina varierade i tjocklek från ca 3 cm till över 10 och jag undvek att lägga de tunna stenarna där jag vet att bilen kommer gå, framförallt där man svänger.

• Gilla
Mikken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.