Dum fråga kanske, men jag ställer frågan och hoppas på snälla svar: ytterväggarna i källaren har haft putssläpp, pga fukt från väggen. All puts är borttagen nu och det har framträtt en rå och väldigt grovhuggen betongyta. Alla säger puts men finns det egentligen något som talar emot att man skruvar fibercementskivor direkt mot betongen? Skivorna tål ju fukt, är organiska, diffusionsöppna, och släta. Mindre arbete med att skruva istället för puts? Det ska dräneras - men först om flera år.
Alla fibercementskivor jag har undersökt, vilket är många, ska ha en luftspalt på minst 28 mm. Jag har kört på 12 mm och det har fungerat bra. Varför de ska ha luftspalt vet jag faktiskt inte, men jag skulle tro på att det handlar om att fuktvandringen ska vara utåt och att fukten då ska ventileras bort innan den når skivan. Annars är väl risken en konstant fuktig miljö mellan skivan och betongen. Vilket kan resultera i en fuktigare inomhusmiljö.
Allt jag kan säga är att om du vill ha den direkt mot betongen så kan du testa och se vad resultatet blir, men det är inte något som verkar stödjas av tillverkarna.
Allt jag kan säga är att om du vill ha den direkt mot betongen så kan du testa och se vad resultatet blir, men det är inte något som verkar stödjas av tillverkarna.
Se min tråd den löser ditt problem..........P ptk skrev:Dum fråga kanske, men jag ställer frågan och hoppas på snälla svar: ytterväggarna i källaren har haft putssläpp, pga fukt från väggen. All puts är borttagen nu och det har framträtt en rå och väldigt grovhuggen betongyta. Alla säger puts men finns det egentligen något som talar emot att man skruvar fibercementskivor direkt mot betongen? Skivorna tål ju fukt, är organiska, diffusionsöppna, och släta. Mindre arbete med att skruva istället för puts? Det ska dräneras - men först om flera år.
Fibern blir väldigt mjuk av fukt. Sen är den målad med akrylatfärg vilket säkert kan vara en orsak.Bart skrev:
Alla fibercementskivor jag har undersökt, vilket är många, ska ha en luftspalt på minst 28 mm. Jag har kört på 12 mm och det har fungerat bra. Varför de ska ha luftspalt vet jag faktiskt inte, men jag skulle tro på att det handlar om att fuktvandringen ska vara utåt och att fukten då ska ventileras bort innan den når skivan. Annars är väl risken en konstant fuktig miljö mellan skivan och betongen. Vilket kan resultera i en fuktigare inomhusmiljö.
Allt jag kan säga är att om du vill ha den direkt mot betongen så kan du testa och se vad resultatet blir, men det är inte något som verkar stödjas av tillverkarna.
Jag håller inte med. Om putsen släpper så funkar ju inte riktigt det heller. Dränering är inte hela lösningen eftersom ytterväggens undersida ändå ligger an mot jorden och suger upp fukt som bitsocker.anders07 skrev:
Har också haft problem med putsad suterängsmur.
Jag skruvade upp vertikala 28x60 tryckt virke på min mur och satte sen upp Steni Terra - skivor.
Satte en plåtkant med distans i överkant och lade sten längs muren och fyllde på med lecakulor närmast för att få ventilation.
Väggen känns nu mycket varmare på vintern.
Jag skruvade upp vertikala 28x60 tryckt virke på min mur och satte sen upp Steni Terra - skivor.
Satte en plåtkant med distans i överkant och lade sten längs muren och fyllde på med lecakulor närmast för att få ventilation.
Väggen känns nu mycket varmare på vintern.
Vi har inte så stora fuktproblem att den befintliga källarväggen behöver ersättas med en ny mur. Putssläpp hade vi ca 10-15 cm upp från golvet, därefter var det fint men putsen var dålig (dåligt jobb) så vi fick ta bort allt.
Mitt mål är att släta den befintliga betongväggen, därefter måla med bra silikatfärg.
Man vill ju släta med en produkt som fungerar som betongen så mycket som möjligt, som kan förena sig med den vid applicering. Puts fäster dåligt på betong. Funderar på betongspackel, tex Bemix R50? Kan man släta med den eller funkar sånt bara vid punktvis lagning?
Mitt mål är att släta den befintliga betongväggen, därefter måla med bra silikatfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man vill ju släta med en produkt som fungerar som betongen så mycket som möjligt, som kan förena sig med den vid applicering. Puts fäster dåligt på betong. Funderar på betongspackel, tex Bemix R50? Kan man släta med den eller funkar sånt bara vid punktvis lagning?
Klicka här för att svara