30 823 läst ·
64 svar
31k läst
64 svar
Fiberbolag grävde utan lov, rakt igenom infiltrationen
Vi har jobbat en del med IP Onlys och markavtal i LRF kommungrupp där jag bor. Som du skriver handlar det om två olika avtal. Det ena är din mors avtal med IP Only som avser hennes eget abonnemang, och det andra är markavtalet (det som borde funnits) och avser fiberdragning för deras nätverk till andra kunder. För det sistnämnda har LRF tagit fram ett bra avtal http://www.bredbandivarldsklass.se/Byanatsforum/Informationsmaterial/
Om entreprenören grävt fiber utan att ni tecknat avtal så skall du absolut ta hjälp av en jurist. Övertramp av markavtal är inte ovanligt, så det kommer säkerligen inte bli någon långdragen historia. Jag rekommenderar LRF-konsult som har stor erfarenhet fiberövertramp och särskilda jurister för hantering av markavtal.
Om entreprenören grävt fiber utan att ni tecknat avtal så skall du absolut ta hjälp av en jurist. Övertramp av markavtal är inte ovanligt, så det kommer säkerligen inte bli någon långdragen historia. Jag rekommenderar LRF-konsult som har stor erfarenhet fiberövertramp och särskilda jurister för hantering av markavtal.
Jag har nu mer 250/100 fiber. Enda gången det märks någon skillnad mot tidigare kopparledning är när flera grabbar sitter och kör spel på nätet, typ Overwatch, och när jag jobbar hemifrån mot server. Tveksam om det är värt 20.000. I en sommarstuga skulle jag inte anstränga mig, om syftet med stugan inte är spelhåla eller att stressa upp sig med massa jobb. Men vi hade bra kopparledning.
Ang. infiltration så bör väl godkänd anläggning ersättas med godkänd anläggning? Alltså, man behöver inte ta upp det där med hur den såg ut innan, utan vad man vill ha i ersättning är en godkänd anläggning.
Ang. infiltration så bör väl godkänd anläggning ersättas med godkänd anläggning? Alltså, man behöver inte ta upp det där med hur den såg ut innan, utan vad man vill ha i ersättning är en godkänd anläggning.
Jag kan inte tänka mig att de grävde i infiltrationsbädden och ännu mindre att de grävde av avloppsledningar eller spridarrör. Fibern brukar ligga väldigt ytligt och infiltrationsbädden brukar ligga på frostfritt djup. Och då är problemet framförallt att fibern ligger i vägen när man vill underhålla sin anläggning. IP Only får i alla fall flytta/ta bort sin ledning.
Ja fast ifall det skulle rymmas inom det priset så hade vi fått fortsätta betala 500 kr/mån för bredbandet och då förmodligen för 10/10. Och även dyra pengar för IPTV och IP-telefoni.B billy_baver skrev:... och - kan man tillägga - det är en "struntsumma" som rimligen borde ha rymts inom det konsumtionspris som Telia/Scanova alias Televerket genom åren har fakturerat Sveriges hushåll.
- På 1950- och 60-talen automatiserade man växlarna, som dittills hade varit manuellt betjänade av smyglyssnande telefonister (inofficiella skvallerkärringar och säkerhetsrisker). Denna investering var ett stort framsteg.
Min gissning är att det tar ett tjogtal år att slita ner dagens investering. Då kommer teknikmonopolisten farande med ny politisk agenda och ett upprop om att skramla ihop ännu en "struntsumma".
- Perioden 1975 till 1995 ersatte man den analoga tekniken med uteslutande digital. Ingen skulle idag komma på tanken att kalla detta en belastning. Också detta bekostades inom ramen för ordinarie teletaxa.
Passar på tillfället att be om ursäkt. Nu har vi kommit utanför trådens egentliga ämne.
M MartinP666 skrev:
För att återknyta till tråden blir väl då vem som slutligen får betala skador som dessa tråden behandlar: konsumenten eller IP-Only´s aktieägare?
Formuleringen är från Ip-o standardavtal. Där står bara att fastigheten hat tillträde till fastigheten utan att specificera vad, smart skrivet från deras sida men man borde ju använda LRF eller annat mer opartiskt avtal. Det står var och en fritt att formulera avtal eller stryka oönskade delar.
f ) Fastighetsägaren ska vid begäran och om möjligt
lämna information om var i marken el-, tele-, vatten-
ledningar, avlopp och eventuella andra ledningar är
belägna. Fastighetsägaren ansvarar för att lämnade
uppgifter är korrekta och fullständiga.
g) Fastighetsägaren ska ge IPP tillträde till mark och
byggnader. Om Fastighetsägaren inte kan ge tillgång
till fastigheten på aviserat datum, kan tillgång till
fastigheten ske vid annat tillfälle efter särskild över-
enskommelse och mot en tillkommande avgift.
h) Om Fastighetsägarens genom sitt agerande hindrar
IPN att tillträda mark och byggnader eller på annat
sätt motverkar installation, ansvarar Fastighetsäga-
ren för det arbete och material som IPN lagt ner pga.
beställningen.
f ) Fastighetsägaren ska vid begäran och om möjligt
lämna information om var i marken el-, tele-, vatten-
ledningar, avlopp och eventuella andra ledningar är
belägna. Fastighetsägaren ansvarar för att lämnade
uppgifter är korrekta och fullständiga.
g) Fastighetsägaren ska ge IPP tillträde till mark och
byggnader. Om Fastighetsägaren inte kan ge tillgång
till fastigheten på aviserat datum, kan tillgång till
fastigheten ske vid annat tillfälle efter särskild över-
enskommelse och mot en tillkommande avgift.
h) Om Fastighetsägarens genom sitt agerande hindrar
IPN att tillträda mark och byggnader eller på annat
sätt motverkar installation, ansvarar Fastighetsäga-
ren för det arbete och material som IPN lagt ner pga.
beställningen.
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Jag har brutit ut en mer allmän diskussion om fiber och lagt i den här tråden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/fiber-loenar-det-sig.307908/
/Moderator
https://www.byggahus.se/forum/threads/fiber-loenar-det-sig.307908/
/Moderator
En till som inte har läst hela tråden.harry73 skrev:
Jag kan inte tänka mig att de grävde i infiltrationsbädden och ännu mindre att de grävde av avloppsledningar eller spridarrör. Fibern brukar ligga väldigt ytligt och infiltrationsbädden brukar ligga på frostfritt djup. Och då är problemet framförallt att fibern ligger i vägen när man vill underhålla sin anläggning. IP Only får i alla fall flytta/ta bort sin ledning.
TS skrev Den ligger 15 cm under mark.
G Garfield9000 skrev:Att kräva att de ska återställa allt till det ursprungliga innebär att de då måste göra en ny infiltration. Den ligger 15 cm under mark vilket den var tvungen till enligt Miljö och Hälsa. Det skulle egentligen vara en kulle ovanpå med ytterligare 25 cm jord men det blev aldrig gjort av (den också kluffsiga) entreprenören, hursomhelst så blev det godkänt iaf.
Infiltrationen fick ligga max 15 cm under mark och skulle sedan täckas med en 25-40 cm hög kulle (för att skydda mot frost), det blev dock aldrig gjort av entreprenören som gjorde infiltrationen med miljö och hälsa godkände den ändå. Fibern ligger 20-30 cm ner i marken, alltså 5-15 cm ner i infiltrationen.
Efter samtal idag, fiberbolaget kommer riva upp fibern som de dragit. Morsan åker ner på fredag och kollar läget. Innan dess ska hon prata med en VVS-firma och höra vad de säger.
Jag tackar för svar, många kloka tips!
Efter samtal idag, fiberbolaget kommer riva upp fibern som de dragit. Morsan åker ner på fredag och kollar läget. Innan dess ska hon prata med en VVS-firma och höra vad de säger.
Jag tackar för svar, många kloka tips!
Det finns ytinfiltrering, tom här uppe i Norrbotten rekommenderar kommunen att man lägger en sådan när det gäller SOMMARSTUGA! Så det där med frostfritt är svammel och läs vad trådskaparen skriver istället för att hitta på något annat.harry73 skrev:
Jag skulle nog roa mig med att gräva av fiberkabeln på olika ställen tills dom behagar att flytta den från min tomt...harry73 skrev: