Hej

Har precis fått reda på att vår närmsta telestation är full och vi kan därför inte få ADSL från någon bredbandsoperatör just nu.

Någon som har dragit fiber ut till sin kåk och kan tipsa om erfarenhet och pris?

Har en kollega som bor i Åkersberga, han fick betala 15,000:- för fiber, nu var dom några grannar som gick ihop och delade på kostnaden.

Bor själv i ett område där vi tittar på att dra in fiber, men vi har inga priser ännu.

Du skall kanske utgå från vilka leverantörer som kan leverera där Du bor och kolla med dom.

Det skiljer nog en del beroende på om nätet är operatörsoberoende eller operatörsägt.

/Per

psamuels skrev:
Har en kollega som bor i Åkersberga, han fick betala 15,000:- för fiber, nu var dom några grannar som gick ihop och delade på kostnaden.

Bor själv i ett område där vi tittar på att dra in fiber, men vi har inga priser ännu.

Du skall kanske utgå från vilka leverantörer som kan leverera där Du bor och kolla med dom.

Det skiljer nog en del beroende på om nätet är operatörsoberoende eller operatörsägt.

/Per

Jag har börjat kolla lite på fiber jag med - Men vart f.. hittar jag reda på vilka företag som har / i närheten av kåken?

/J

Lindhardsen skrev:
Jag har börjat kolla lite på fiber jag med - Men vart f.. hittar jag reda på vilka företag som har / i närheten av kåken?

/J
Undrar även jag!

Hej !

Skanova, Bredbandbolaget, stockholm stad,

// Goerana

Kollat med kommunen?

Har nån fiber i backen så bör de ha ett servitut för detta och det vet i sånna fall kommunens lantmäterikontor

mats_o skrev:
Kollat med kommunen?

Har nån fiber i backen så bör de ha ett servitut för detta och det vet i sånna fall kommunens lantmäterikontor
Vilket kontor på kommunen bör man prata med? Frågar den som inte vet någonting om kommunalt byråkrati ???

Lindhardsen skrev:
Vilket kontor på kommunen bör man prata med? Frågar den som inte vet någonting om kommunalt byråkrati ???
Tekniska kontoret/Lantmäterifunktionen.
I den kommun jag arbetar i så heter förvaltningen "Samhällsbyggnadsförvaltningen".

Tror man även kan gå in på www.lantmateriet.se och hitta info.

Ska testa själv. Vad jag kan se så erbjuder inte Stockholms stad fiber.

skriver inte vilken kommun du bor i...

vissa kommuner har ju fiber till villor... typ sollentuna energi levererar till alla villor i sollentuna

kostnad, 16k - det du får dra av...

TiGGrE skrev:
skriver inte vilken kommun du bor i...

vissa kommuner har ju fiber till villor... typ sollentuna energi levererar till alla villor i sollentuna

kostnad, 16k - det du får dra av...
Jag byggar i Järfälla, och där finns inte inte något sådant :(

Annars skulle jag inte tveka 1 sekund! 16.000 är det jo absolut OK i min värld!

/Jan

Jag bor i Bromma (Sthlm kommun), de erbjuder såvitt jag vet inget sådant. Annars skulle jag lätt betalat 16.000 kr!

Sandra, om du hittar något bolag som erbjudar fiber i ditt områda, så kan du väl ge mig en pm? Då kan man jo gå på dom i Järfälla ochså ;)

Ha en trevlig helg!

/Jan

Snackat med Stokab och de avrådde mig från att köpa fiber från dem eftersom det blir väldigt dyrt och man dessutom måste jaga en operatör som kan leverera tjänster genom fibern sen.

Snackade med TDC Song som meddelade att de just nu inte tar emot privata kunder men kommer göra det inom en snar framtid.

Vem mer kan jag kontakta?

Skulle väl tyvärr gissa på att sitationen är lite "körd",

Om det är fullt i telestationen
( vilket det börjar bli lite varstans...) så är det förhoppningsvis övergående.

Vissa operatörer levererar förvisso fiber, framför allt på företagsmarknaden där man förutom en hög kapacitet kanske även kör telefoni via detta.

Men,, avskräckande exempel,
vi hade en kund som ville få fram fiber till ett kontor på stadsgårdskajen i Stockholm där inget fanns förberett,
Det skulle gå på ett par hundra tusen...!!!..

Dvs,, Man kan inte vara själv om en installation som blir för lång.. Är det ett område med fler bostäder/kontor etc kan det finnas hopp,, annars gissar jag på att det är troligare att du får vänta på utökning i telestationen.

Just det sistnämnda vet jag hände ute på Ekerö till våra tidigare grannar,, dom fick vänta i nästan 1 år.

Hej,
undrar om kåken hör till någon samfällighet? För att ensam dra fram något är inte ekonomiskt försvarbart.
Det är om ni är flera=många och kan hitta en KO=komuniktionsoperatör eller liknade som erbjuder infrastruktur, typ LAN. I Stockhlm finns det flera. Det gäller då att det ett kundunderlag för detta. Tex. en Brf med 100-200 hh, det kan då ta kostnaden för nätverket i fastigheten. Brf:en äger nätet från första dagen, men de vill då vara exklusiva under xx år. De äger kundaccessen och det är bara deras tjänster de boende har tillgång till, som tex B2. Stokab är det inte, de hyr ut "svartfiber" till olika tjänsteleverantörer. Samma gäller Skanova. Den enda i Sthlms län som är ett öppet stadsnät med flera tjänsteleverantörer är Sollentuna Energi. Med det menas att anslutna kunder har en stor valmöjlighet att själva välja vilken tjänst och leverntör de önskar. Det är givetvis beroende på hur många som har avtal med stadsnätet. Det är också en del stora allmännyttor om drar eget "stadsnät" för deras boende.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.