Undrar hur det ser ut om det är nyligen lagda rör som borde gå att använda. Stora frågan är bara vem som äger dessa då dessa grävdes ner av Televerket och i samma veva drogs det i kabelTV som numera är ComHem. Vem äger då rören och rätten att dra i fiber i dessa?
 
snuttjulle skrev:
Undrar hur det ser ut om det är nyligen lagda rör som borde gå att använda. Stora frågan är bara vem som äger dessa då dessa grävdes ner av Televerket och i samma veva drogs det i kabelTV som numera är ComHem. Vem äger då rören och rätten att dra i fiber i dessa?
Det beror ju på hur erat avtal med Comhem ser ut. Jag gissar att när avtalet med föreningen/sammfälligheten går ut så är det också er kanalisation.
 
Detta drogs in innan ComHem blev eget så på den tiden va allt detta Televerket och Vad nu deras kabel bolag hette. Finns ingen förening som va inblandad i detta då det va i samband med nergrävning av både el och tele. Gjordes runt -87 om jag inte minns fel.
 
Tackar för tipsen.

Transit har jag redan varit i kontakt med - de byggar inte i vårat område eftersom vi är totalt omringat av Comhem-hus med bredbandsmöjlighet. De kommer därför inte göra det heller.

Ska kolla med Ownit.

MathiasS skrev:
www.transit.se bygger i Täby och jag råkar veta att även Ownit är ute å projekterar.
 
Hej,
Utan att gå in på exakta priser, pga klausuler om hemliga priser, kan jag inte gå in på exakta priser.

Men med komplett installation, bredband, IP-telefon och IP-TV skiljer det mer än 20 tkr utslaget på 10 år mellan Telia och de två andra offerterna. I detta ingår en simulering av telefonkostnad, fast avgift + 100 uppringda samtal om 1 minut vardera.

Det är dock svårt att jämföra korrekt så att det blir äpplen mot äpplen. Speciellt när det gäller TV-kanaler, total bandbredd, leveranskvalitet osv.

En annan viktig fråga är prisutveckling i framtiden! Hur länge gäller offererade priser? Telia ger 12 månaders kontrakt och de kräver 10 års exklusivitet på fibern. I min värld känns det lite otryggt.

Föreslår att du ringer till din kommuns IT-ansvarige om vem som tillhandahåller och installerar optisk fiber hos er.
 
Redigerat:
Ska definitivt kolla upp med Täbys IT-ansvariga - om det nu finns en sådan - men det bör det jo göra...

Ja, en korrekt jämförelse är svår - det har du rätt i - men det går jo att jämföra paketen och se att man får ungefär samma.

Angående prisutveckling - de priser jag har fått ska gälla för hela perioden - för bredband, IP-TV och telefonabonnemanget - inte själva minutkostnaderna...

Håller på och kollar med Ownit nu - de ska återkomma med offert i veckan... Spännande.

Jag tar gärna emot fler tips om eventuella leverantörer av fiber till hemmet.

Senior skrev:
Hej,
Utan att gå in på exakta priser, pga klausuler om hemliga priser, kan jag inte gå in på exakta priser.

Men med komplett installation, bredband, IP-telefon och IP-TV skiljer det mer än 20 tkr utslaget på 10 år mellan Telia och de två andra offerterna. I detta ingår en simulering av telefonkostnad, fast avgift + 100 uppringda samtal om 1 minut vardera.

Det är dock svårt att jämföra korrekt så att det blir äpplen mot äpplen. Speciellt när det gäller TV-kanaler, total bandbredd, leveranskvalitet osv.

En annan viktig fråga är prisutveckling i framtiden! Hur länge gäller offererade priser? Telia ger 12 månaders kontrakt och de kräver 10 års exklusivitet på fibern. I min värld känns det lite otryggt.

Föreslår att du ringer till din kommuns IT-ansvarige om vem som tillhandahåller och installerar optisk fiber hos er.
 
Tackar - kollade upp dem lite snabbt och tyvärr verkar de flesta inte vara intresserade av samfälligheter - bara BRF etc. Vi är bara 5 villor - så det är klart att utbudet av leverantörer inte är jättestort - men jag hade hoppats på lite konkurrens.

Fick svar från Ownit igår - deras priser blev tyvärr inte alls attraktiva - så det blir det inget med. Telia är det enda företaget som har lämnat en vettig offert... Det trodde jag aldrig jag skulle säga offentligt ;-)

MathiasS skrev:
www.opennet.se
www.blixtvik.se
www.zitius.se
www.teracom.se

...och sedan finns det väl en gazilion till att räkna upp....
 
majorfixer skrev:
Tackar - kollade upp dem lite snabbt och tyvärr verkar de flesta inte vara intresserade av samfälligheter - bara BRF etc. Vi är bara 5 villor - så det är klart att utbudet av leverantörer inte är jättestort - men jag hade hoppats på lite konkurrens.

Fick svar från Ownit igår - deras priser blev tyvärr inte alls attraktiva - så det blir det inget med. Telia är det enda företaget som har lämnat en vettig offert... Det trodde jag aldrig jag skulle säga offentligt ;-)
Att det är en sammfällighet är knappast ett problem. Jag såg först nu att det bara handlar om 5 fastigheter. Det är förstås ett problem. Opennet och Zitius är vad man brukar kalla kommunikationsoperatörer och dessa lever på att förmedla andras tjänster. Kostnaderna som KO'n har för att driva nätet åt dig täcker man med en del av tjänsteintäkterna. 5 hushåll köper tjänster för kanske 3-5ksek per år och det blir man inte fet på.

Om Telia har lämnat något som ser vettigt ut så är det väl undantaget som bekräftar regeln (att det mesta därifrån ser helt vansinnigt ut). Grattis...:cool:
 
Alltså, alla andra företag går ut till villaområden via Skanova. Vem tror ni får bästa pris, Telia eller Ownit? Zzzz, innan ni svarar, försök att tänka efter.

Nummer två, det går att argumentera om Telia med priserna, var inte så j*vla flata och bara acceptera första bästa bud. "Ta djuren vid hornen".

Sen kan jag nog svara på vad "täbys it-ansvarige" säger, gå via operatörerna, det här är ingen kommunal angelägenhet.
 
Redigerat:
ollebanan skrev:
Alltså, alla andra företag går ut till villaområden via Skanova. Vem tror ni får bästa pris, Telia eller Ownit? Zzzz, innan ni svarar, försök att tänka efter.

Nummer två, det går att argumentera om Telia med priserna, var inte så j*vla flata och bara acceptera första bästa bud. "Ta djuren vid hornen".

Sen kan jag nog svara på vad "täbys it-ansvarige" säger, gå via operatörerna, det här är ingen kommunal angelägenhet.
Härligt attityd Olle, som vanligt med Teliakepsen på huvudet!

Självklart finns det andra leverantörer av svartfiber i Sverige än Skanova.....som tur är.

Vad gäller priserna så är det inte en förhandlingssak, det är ett systemfel från början....
 
Redigerat:
Det är klart att Skanova har mycket svartfiber i Stockholm - men även Stokab och andra operatörer har faktiskt fiber - så Telia har inga fördelar i alla områden. Men visst - där det finns Skanova-fiber - där har Telia såklart en fördel - som dem inte borde ha - men så är det tyvärr!

För vår del med bara 5 villor finns det inte mycket förhandlingsutrymme - operatörerna kan inte direkt förväntas tjäna storkovan på oss. Priserna vi har fått har dock varit rimliga - enda vi har ansett oss försöka övertyga om är en annan fördelning av installationskostnad vs månadskostnad... Tror inte på att vi kan få ett lägre pris...

Håller dock med om ditt svar om Täbys IT-ansvariga - det får vi lösa själv...
 
majorfixer skrev:
Det är klart att Skanova har mycket svartfiber i Stockholm - men även Stokab och andra operatörer har faktiskt fiber - så Telia har inga fördelar i alla områden. Men visst - där det finns Skanova-fiber - där har Telia såklart en fördel - som dem inte borde ha - men så är det tyvärr!

För vår del med bara 5 villor finns det inte mycket förhandlingsutrymme - operatörerna kan inte direkt förväntas tjäna storkovan på oss. Priserna vi har fått har dock varit rimliga - enda vi har ansett oss försöka övertyga om är en annan fördelning av installationskostnad vs månadskostnad... Tror inte på att vi kan få ett lägre pris...

Håller dock med om ditt svar om Täbys IT-ansvariga - det får vi lösa själv...
Det är klart att Stokab och andra leverantörer har mycket fiber, men vi pratar om Täby kommun, inte direkt civilisationens vagga. Det som är intressant, var finns fibern, ja, knappast i Täby kommun. Men visst, flytta till kungsholmen så har du alternativ.

Oavsett, det är skitsamma om det är en eller två villor, du har alltid ett förhandlingsutrymme. Hur mycket tror du inte Telia tappar till andra företag när det gäller telefoni/fast internet, och hur mycket tror inte försvinner till mobila tjänster(internet/telefoni) med en marginal tjock som ett halmstrå? Jag förstår inte att sånt här ska behöva förklaras. Nåja, lycka till.
 
I det området vi bor i finns det ganska mycket fiber - 100 meter från oss i 3 riktningar finns det fiber - Bredbandsbolaget, Comhem etc är representerade - så visst finns det. Men såklart är det lättare att välja mellan olika leverantörer om man bor i stan - i en BRF - för där är många företag intresserade av att vara med och slåss.

Jag förstår också att det alltid finns prutmån på lämnade offerter - absolut. Jag livnär mig på att göra prisjämförelser på olika varor och tjänster på nätet - så jag VET att priser kan variera kraftigt - och att man inte bara ska betala det som de säger att man ska. Det gäller i alla lägen. MEN - med 5 villor - där finns det ganska lite förhandlingsutrymme - tror jag - i alla fall när vi har fått en ganska konkurrenskraftig offert. Men - såklart ska vi försöka få ner installationskostnader etc innan vi skriver på - det är givet. Om vi lyckas - det återstår att se...

ollebanan skrev:
Det är klart att Stokab och andra leverantörer har mycket fiber, men vi pratar om Täby kommun, inte direkt civilisationens vagga. Det som är intressant, var finns fibern, ja, knappast i Täby kommun. Men visst, flytta till kungsholmen så har du alternativ.

Oavsett, det är skitsamma om det är en eller två villor, du har alltid ett förhandlingsutrymme. Hur mycket tror du inte Telia tappar till andra företag när det gäller telefoni/fast internet, och hur mycket tror inte försvinner till mobila tjänster(internet/telefoni) med en marginal tjock som ett halmstrå? Jag förstår inte att sånt här ska behöva förklaras. Nåja, lycka till.
 
Nu håller vi oss till sakfrågan och det med sakligt och vålordnat språkbruk i fortsättningen
/Mats
Moderator
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.