Hej!

Är i starten av att bygga nytt och funderar lite på hur det funkar bäst med nätverk och fiber.
Vi kommer förhoppningsvis (om landsbygdsprogrammet får sina EU-pengar nån gång) få fiber nergrävt.
Jag har redan dragit rör till inkommande fiber som kommer upp där det nya garaget kommer stå. Första tanken var att ha mediakonverteraren där för att sedan dra cat6a till resten. Men garaget är en egen byggnad och jag hade egentligen tänkt att ha switchar inne i huset på ett eller två ställen.

Hur bli egentligen bästa upplägget, jag vill inte dra 20st kablar i markrör till huset, ska mediakonverteraren sitta i huset istället bredvid switcharna?
Att dra vidare fibern blir lite dumt då den kommer gå upp och sedan ner igen i sådana fall, blir väl stort och fult då böjradien är stor, går väl att lösa om man planerar lite dock.

I övrigt så planerar jag att ha några ip-kameror via POE, nån NAS och UPS, om det nu kan ha betydelse.

Har rätt dålig koll på nätverk så hoppas någon kan hjälpa mig, slänger med en gammal ritning med inkommande rör till fiber utritat i garaget samt plats för switchar i huset.

• natverk.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försök eftersträva att ha all aktiv utrustning på en plats. Det underlättar utformningen av UPS, ventilation/ kyla och bullerdämpning mm. Om det är ett nybygge ser jag ingen anledning att du ska ha mer än en plats för switch i huset, dra ett riktigt stjärnnät som utgår från ett teknikskåp.

Inkommande fiber drar du vidare som du funderar på eller så låter du inkommande fiber termineras i garaget som du vidarekopplar (patchar) till en fiber som du drar mellan garaget och boningshuset. Det finns färdigkontakterade för hyfsade pengar.

Dra in fibern i huset istället. Att mellanlanda i garaget är bara meckigt.

Att patcha vidare från garaget är ingen bra lösning eftersom fiberkonvertern är aktiv, och ingen fiberleverntör kommer att acceptera dra fibern vidare inom/mellan byggnader.

• Gilla
P28
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Att patcha vidare från garaget är ingen bra lösning eftersom fiberkonvertern är aktiv, och ingen fiberleverntör kommer att acceptera dra fibern vidare inom/mellan byggnader.
Att ingen går med på det håller jag inte med om, men med facit i hand från två såna installationer så håller jag ändå med, kan man dra in den direkt i huset är det definitivt att föredra.
Då det kan bli lite knixigt om man väljer IPTV och behöver använda fler uttag på den utrustning fiberleverantören installerar är det mindre lyckat att ha den i garaget.

• Gilla
P28
  • Laddar…
Alright tack så mycket för svaren. Jag går vidare med fibern direkt in i huset, hur stor är minsta böjradie på fibern (eller den lilla slang som den ska blåsas i)? Eller är det stor skillnad mellan tillverkarna?

En annan fråga, hur pass tjock vägg behövs för switchar, mediaskåp, etc?

Det beror på, men räkna med 20 cm radie så klarar du dig troligen.

• Gilla
P28
  • Laddar…
Vanliga uppgifter jag sett om böjradier är minst 30 cm för slangen som grävs ner, och som kanten på en snusdosa eller hockeypuck för den tunnare slangen man drar inne i fastigheten.

• Gilla
P28
  • Laddar…
Får du plats med en patchpanel i anslutnign till elcentralen skulle jag rösta för att sätta allt där. Det kräver att du har ca 20 cm på djupet för att ha gott om utrymme för NAS switchar mm.

Genom att terminera allt i en pachpanel har du möjligheten att enkelt (och snyggt )koppla om vilket uttag som ska användas till vad.Även om det också går att göra med en knippe kablar som kommer ut väggen.

Det blir också enklare att dra eftersom du slipper dra kontakterad kabel genom rör (eller kontaktera den i efterhand.)

Tänk också på att det krävs en 16 slang per tpkabel eller en 20 för två. Normalt är det ju dubbeluttag som sitter så det är ju trist att fra för lite slang som jag gjorde.

• Gilla
P28
  • Laddar…
Tack än en gång för svaren!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.