96 726 läst ·
812 svar
97k läst
812 svar
Fiber - problem med tidigare ägares faktura
Maskintok skrev:
K karlmb skrev:Om det nu är fallet att anslutningen kom igång strax innan försäljningen så är det ju uppenbart att säljaren försökt blåsa köparen.
Med eller utan påskrivet avtal mot föreningen.
Maskintok skrev:Fel av mig jag tog kontot för en faktura.Maskintok skrev:
Det kommer aldrig att hålla i rätten att köparen ska stå för insatsen.
Den kan man kräva säljaren på om den inte är betald.
Korrekt
Man får jaga säljaren
Men det får än så länge föreningen göra.
Och skulle ha gjort för länge sedan.
mysko typ eller ej, tills giltig offert och avtal om medlemsskap finns så är det föreningen som har kravet på säljaren.
Man kan inte hävda att annat då TS inte tagit över detta aktivt.
Jag hade inte godtagit annat än styrelsens medlemmar att återkomma med offert och avtal..
Man får jaga säljaren
Men det får än så länge föreningen göra.
Och skulle ha gjort för länge sedan.
mysko typ eller ej, tills giltig offert och avtal om medlemsskap finns så är det föreningen som har kravet på säljaren.
Man kan inte hävda att annat då TS inte tagit över detta aktivt.
Jag hade inte godtagit annat än styrelsens medlemmar att återkomma med offert och avtal..
Varför skulle de hålla kolla på alla?K karlmb skrev:
räcker väl över de fastigheter som inte betalat för sig eller hur?
oavsett hur man vrider på detta så ligger ett stort ansvar på föreningen.
föreningen skall verka som vilket ekonomiskt företag som helst, men dock vara varsamma med medlemmars pengar i föreningen.
Så vad är mest logiskt,
att hålla koll och föra uppföljning samt aktivt reda ut saker med medlemmar och ansökande medlemmar?
Eller att skjuta problem framför sig, hoppas de faller själv på plats eller bara skjuta över allt på en ny medlem som söker medlemsskap och hoppas att denne inte har koll själv?
jag hade agerat efter första förslaget.
Nu har det ju visat sig att ev obetald insats har hamnat i skarven mellan säljaren o köparen.Maskintok skrev:räcker väl över de fastigheter som inte betalat för sig eller hur?
oavsett hur man vrider på detta så ligger ett stort ansvar på föreningen.
föreningen skall verka som vilket ekonomiskt företag som helst, men dock vara varsamma med medlemmars pengar i föreningen.
Så vad är mest logiskt,
att hålla koll och föra uppföljning samt aktivt reda ut saker med medlemmar och ansökande medlemmar?
Är det logiskt att föreningen sitter och hänger på Hemnet och söker upp köparen, eller är det självklart att en ny ägare, eller säljaren hör av sig till föreningen och frågar hur de ska göra?
När köparen gjorde detta fick de kanske inte klart besked direkt, men om nu säljaren är en sån strulpelle och har väntat till allra sist så är det ju inte konstigt om det blev lite förvirrat på alla sidor.
Att sitta och fortsätta att peka finger och raljera över "oseriös styrelse" är ju bara pinsamt, nu får du lägga av.
njä ungefär som att anse saker du gjort i denna fråga och tråden för att sedan börja ändra åsikt..K karlmb skrev:Nu har det ju visat sig att ev obetald insats har hamnat i skarven mellan säljaren o köparen.
Är det logiskt att föreningen sitter och hänger på Hemnet och söker upp köparen, eller är det självklart att en ny ägare, eller säljaren hör av sig till föreningen och frågar hur de ska göra?
När köparen gjorde detta fick de kanske inte klart besked direkt, men om nu säljaren är en sån strulpelle och har väntat till allra sist så är det ju inte konstigt om det blev lite förvirrat på alla sidor.
Att sitta och fortsätta att peka finger och raljera över "oseriös styrelse" är ju bara pinsamt, nu får du lägga av.
Nä varför skulle en förening behöva kolla på Hemnet?
De vet ju om när någonting oftast är i görningen och en fastighet säljs inte över dagen. så de har haft minst 6 månader på sig att agera... Men det enligt dig låter lite..
Ja jag tycker 1 vecka efter försäljningen och ca 3 veckor efter att förfallo inkl påminnelse borde föreningen ha agerat.
Men sedan så har vi ju den briljanta saken att om man inte fått betalt skriver man en påminnelse... brukar vederbörande hävda att post ej kommer fram, åker man ut med den personligen.... Och då borde ha sett till salu skylt..
samt att fastigheten sålts 3 gånger innan TS tillträde... grattis en stor soppa där vissa skulle ha agerat men inte gjort det..
inkl säljaren..
Har jag ändrat åsikt? Om vad?Maskintok skrev:njä ungefär som att anse saker du gjort i denna fråga och tråden för att sedan börja ändra åsikt..
Nä varför skulle en förening behöva kolla på Hemnet?
De vet ju om när någonting oftast är i görningen och en fastighet säljs inte över dagen. så de har haft minst 6 månader på sig att agera... Men det enligt dig låter lite..
Ja jag tycker 1 vecka efter försäljningen och ca 3 veckor efter att förfallo inkl påminnelse borde föreningen ha agerat.
Men sedan så har vi ju den briljanta saken att om man inte fått betalt skriver man en påminnelse... brukar vederbörande hävda att post ej kommer fram, åker man ut med den personligen.... Och då borde ha sett till salu skylt..
samt att fastigheten sålts 3 gånger innan TS tillträde... grattis en stor soppa där vissa skulle ha agerat men inte gjort det..
inkl säljaren..
6 månader? Vilken fastighetsaffär tar 6 månader?
Om det nu är som TS säger så har ju ite ansöutningen varit igång 1 månad ens.
Om man nu ser en till salu skylt, varför skulle man klampa in och begära prompt betalning av insatsen? Det är väl vuxna människor inblandade?
Man avsåg givetvis att följa upp inbet. av insats, och hade vapnet att stänga ner ansl, ifall det inte skulle komma in några pengar.
Det är många fall där man inte driver in pengar förrän efter flera månader. Även större företag kan välja att göra så.
Sluta svamla.
6 år är ändå mer än vad stora företag har.K karlmb skrev:Har jag ändrat åsikt? Om vad?
Om man nu ser en till salu skylt, varför skulle man klampa in och begära prompt betalning av insatsen? Det är väl vuxna människor inblandade?
Man avsåg givetvis att följa upp inbet. av insats, och hade vapnet att stänga ner ansl, ifall det inte skulle komma in några pengar.
Det är många fall där man inte driver in pengar förrän efter flera månader. Även större företag kan välja att göra så.
Sluta svamla.
Jag skrev aldrig att det har tagit 6 månader med att sälja huset.K karlmb skrev:Har jag ändrat åsikt? Om vad?
Sluta svamla.
utan det är ca 6 månader som TS själv skrivit att hon bott där och under den tiden har inte styrelsen lyckats komma fram med detta.
trots att den där personen hört av sig med säljande information...
Trodde du läst tråden
det har då iallafall för mig framstått som att du i vissa delar ändrat attityd emot saker...
Men det är väl jag som vanligt som fattat fel..
svammel är det iallafall inte...
Fast föreningen ringde ju oss i juni för de såg att vi var nyinflyttade och ville att vi skulle ansluta oss till fiber…K karlmb skrev:Nu har det ju visat sig att ev obetald insats har hamnat i skarven mellan säljaren o köparen.
OK. Då har de ju varit väldigt tjänstvilliga.IsabelleH skrev:
Fast föreningen ringde ju oss i juni för de såg att vi var nyinflyttade och ville att vi skulle ansluta oss till fiber…Sen säljaren har ju inte lagt ngn tid eller energi i detta, troligtvis då han som ringde upp oss i juni sa att de inte behövde betala fakturan (vet inte exakt vad som stod i mejlet). Så jo jag får nog hålla med om att det är en oseriös förening som inte har koll! Både vi, mäklaren och säljare upplever en förvirring och att föreningen har agerat tokigt i det hela. Vi får helt enkelt se om föreningen har skrivit avtal med säljaren eller enbart bara valt att koppla på fibern utan varken pengar eller avtal.
![]()
Och de sa då att det inte skulle kosta något eller?
Det underlättar om du berättar allt i kronologisk ordning så det går att hjälpa till...
Som det stod i köpeavtalet "att anslutningsavgiften har erlagts om en sådan betalningsskyldighet har inträtt".
Skyldighet att betala har väl inte inträtt förrän föreningen kommit med en faktura? Eller har jag fel, det har hänt förr.
Har de inte det, är ju det överensstämmande med sanningen det som står i kontraktet.
Har föreningen skickat en faktura på anslutningsavgiften (inte insatserna alltså) till säljaren?
Skyldighet att betala har väl inte inträtt förrän föreningen kommit med en faktura? Eller har jag fel, det har hänt förr.
Har de inte det, är ju det överensstämmande med sanningen det som står i kontraktet.
Har föreningen skickat en faktura på anslutningsavgiften (inte insatserna alltså) till säljaren?