96 726 läst ·
812 svar
97k läst
812 svar
Fiber - problem med tidigare ägares faktura
Nä så kan man inte göra.K karlmb skrev:
Det är skilda skulder hos olika skuldägare inte TS.
Så TS ska inte betala för dessa utan för sin avgift som stadgas vid varje föreningsmöte.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 650 inlägg
Ja och då är inte TS med i denna konto analys utan tidigare ägare bara.Tomtom79 skrev:
troligen har inte tidigare ägare kunnat eller velat betala denna avgift till föreningen.
Men TS är inte med där.
Klart de har rätt att kräva in den. Det står i stadgarna att alla medlemmar ska betala sin insats.M MrDizzy skrev:
Dessa summor har varit en summa som har krävts att betalas in för att fibern ska dras till huset. Min sambos föräldrar bor i samma område och de har betalat in exakt samma summa under dessa år också, och de har fått fiber indraget. Så alla insatser fram tills att vi flyttade in april 2021 bör vara betalda med tanke på att fibern finns i huset och användes när säljarna bodde här (såg klart och tydligt att mediaboxen lös och de visade vart fibern satt)…Tomtom79 skrev:
Vi verkar prata förbi varandra. Ja precis det jag menar. Föreningen (borgenären) måste visa att skulden existerar.Anna_H skrev:
Fast först måste föreningen visa att skulden över huvud taget existerar/har existerat.Anna_H skrev:
Sen gör två saker detta lite ovidkommande i detta fallet.
- En privatperson behöver (normalt) inte kunna visa att denna typ av skuld är betald efter så lång tid som sex år.
- Eventuella oreglerade skulder mellan föreningen och tidigare ägare är helt enkelt inte TS problem.
Ok. Så insatsen för att få fiber har alltså delats upp i olika betalningar under 5 års tid? Som en slags avbetalning?IsabelleH skrev:
Dessa summor har varit en summa som har krävts att betalas in för att fibern ska dras till huset. Min sambos föräldrar bor i samma område och de har betalat in exakt samma summa under dessa år också, och de har fått fiber indraget. Så alla insatser fram tills att vi flyttade in april 2021 bör vara betalda med tanke på att fibern finns i huset och användes när säljarna bodde här (såg klart och tydligt att mediaboxen lös och de visade vart fibern satt)…
En offert eller inte ändrar ju inte på ett medlemskap enligt stadgarna.Maskintok skrev:
Ska erkänna att jag inte orkat läsa igenom hela tråden så jag har inte hittat stadgarna, var finns de?