Fiberlösningen här går loss på 32000:- och det jag undrar är; på hur lång sikt ska man se den investeringen? Eller eg. när kommer trådlöst internet som kan konkurrera, dvs. bära även TV och tele?

Har flyttat in i ett nybyggt hus som nu är förbundet med omvärlden endast med NMT och GSM. Turbo3G når inte hit.
 
Trådlöst kommer ALDRIG att komma ifatt fiber. Trådlöst funkar för många användare idag men då det är vanligare och vanligare att folk har snabba uppkoplingar kommer hela internet anpassa sig efter detta och då bli slött med trådlöst. Tänk bara själva att försöka söka upp nått när ni sitter på vanlig 56k modemlina idag och tänk sedan tbx till när ni första gången fick ett 56k modem. Stor skillnad till stor del på grund av att allt på nätet idag bygger på att folk sitter med bra linor.
 
Trådlöst behöver inte komma i fatt för att kunna konkurrera. Hade jag idag tillgång till turbo3G så skulle fibern få ligga kvar i diket tills behov uppstår.
 
Det beror ju helt på vad man har för behov. Jag skulle utan tvekan dra in fiber om möjlighet fanns.
Begränsningen i en fiberlösning är idag vilken utrustning som sitter i "ändarna". Fiberkabeln har en ofattbar kapacitet medans den tekniska utrustningen utvecklas hela tiden.
Fibertekniken har en lång livslängd men räkna med att efter ett antal år byta ut dosan som konverterar fiber till koppar. Det är den och övrig utrustning i nätet som sätter begränsningen för kapaciteten.
Att enbart köra trådlöst är inget alternativ för mig.
 
Först definierade du "konkurrera" som att bära TV samt tele. Sedan säger du att det skulle räcka med turbo 3G? Turbo 3G kan inte överföra TV, i alla fall inte med normal TV-kvalitet.

Naturlagarna sätter gränser för hur snabb trådlös överföring kan bli. Vid en viss gräns, om man vill man ha snabbare överföring måste man ha tätare mellan basstationerna. Till slut blir tätheten så stor att man lika gärna kan dra in kablarna direkt i hemmen.
 
Har du möjlighet för fiber för 32000kr ska du absolut slå till, men titta gärna först på vilka leverantörer du har tillgång till. Jag menar, det är dumt att köpa fiber från en lokal leverantör med värdelös pipe ut mot "Internet".

Men om du har en stor valfrihet, eller om det är en bra leverantörer, slå till. Samt om du inte planerar att flytta inom de närmaste åren är det en extremt bra investering. Möjlighet för hdtv och andra mertjänster du annars inte skulle få tillgång till.
 
Jag tycker 32kSEK för en fibertråd låter väldigt dyrt. Var är detta någonstans och till vilket stadsnät ansluts ni? Vem tillhandahåller anslutningen?

Så mycket som 32k behöver det inte ens kosta om man bygger fibernät i ett etablerat område och 100% av schakten sker i asfalt.

Vad gäller konkurrens mellan olika tekniker så får du nog definera lite bättre vad du vill ha ut av din anslutning. En fiber klarar redan idag framtidens krav på bandbredd och svarstider. Framtidens, ej idag tillgängliga xDSL och trådlösa tekniker klarar dagens krav på bandbredd....

Att säga när en fiberanslutning "betalar sig" är ju lite svårare eftersom tjänsteutbudet via fiber är ett helt annat än via 3G eller adsl. Man får inte samma sak för pengarna.
 
f91jsw skrev:
Naturlagarna sätter gränser för hur snabb trådlös överföring kan bli. Vid en viss gräns, om man vill man ha snabbare överföring måste man ha tätare mellan basstationerna. Till slut blir tätheten så stor att man lika gärna kan dra in kablarna direkt i hemmen.
det handlar inte bara om hur tätt basstationerna står. Det handlar om hur basstationerna är anslutna till operatörens stamnät. Lååååångt ifrån alla basstationer är fiberanslutna, eller ansluta via någon högkapacitetslänk.

Nästa teknikskifte ser ju dock onekligen intresant ut, LTE eller 4G eller vad man nu vill kalla det komme ju med tiden vara ett grymt bra MOBILT komplement till en fast fiber.
 
MathiasS skrev:
Jag tycker 32kSEK för en fibertråd låter väldigt dyrt. Var är detta någonstans och till vilket stadsnät ansluts ni? Vem tillhandahåller anslutningen?
32000 för en anslutning mot en enskild villa är ett ganska normalt pris, snittet ligger väl runt 60000 ned till 20000. Sen om ett helt området går ihop så är det klart att priserna går ned kraftigt.
 
MathiasS skrev:
det handlar inte bara om hur tätt basstationerna står. Det handlar om hur basstationerna är anslutna till operatörens stamnät. Lååååångt ifrån alla basstationer är fiberanslutna, eller ansluta via någon högkapacitetslänk.
Telia/Tele2 kör med koppar, 3 och Telenor kör med radiolänk. Finns knappt några baser idag med fiber.
 
ollebanan skrev:
32000 för en anslutning mot en enskild villa är ett ganska normalt pris, snittet ligger väl runt 60000 ned till 20000. Sen om ett helt området går ihop så är det klart att priserna går ned kraftigt.
Att ansluta enstaka villor är ju så ovanligt att det är meningslöst att jämföra dessa priser.

SKa man ha ett normpris förfiberanslutning av villor är det ju lämpligt att titta vad man får betala i stadsnäten runt om i landet. Där skulle jag säga att man normalt pratar om 15-25kSEK och att 20-25k är "normalt".

Det är ju ingen vettig människa som betalar 60k för en fiberanslutning?
 
ollebanan skrev:
Telia/Tele2 kör med koppar, 3 och Telenor kör med radiolänk. Finns knappt några baser idag med fiber.
Ja och det tydliggör också att mobilt bredband är ett komplement till fiber, inget annat. Fast det kanske inte är något större problem att uppgradera länkarna till basstationerna?
 
MathiasS skrev:
Att ansluta enstaka villor är ju så ovanligt att det är meningslöst att jämföra dessa priser.

SKa man ha ett normpris förfiberanslutning av villor är det ju lämpligt att titta vad man får betala i stadsnäten runt om i landet. Där skulle jag säga att man normalt pratar om 15-25kSEK och att 20-25k är "normalt".

Det är ju ingen vettig människa som betalar 60k för en fiberanslutning?
Finns säkert folk som betalar 60k för fiber, men 32k är inte speciellt dyrt om det är en enskild villa. Hade jag personligen lätt tagit om jag bodde ut på landet och planerar att bo kvar där en längre tid.

Dom priserna du referar till är ju i områden där näten redan är väl utbyggda, i närförorter till Sthlm eller större städer, går inte att jämföra dessa priser i områden längre ut från städerna.
 
Jag håller med om att 30k är ok om man pratar om EN enda villa ute i skogen. I detta fall lät det ju dock som att det fanns ett nät man kan ansluta sig till.
 
LinaoMarkus skrev:
Fiberlösningen här går loss på 32000:- och det jag undrar är; på hur lång sikt ska man se den investeringen? Eller eg. när kommer trådlöst internet som kan konkurrera, dvs. bära även TV och tele?

Har flyttat in i ett nybyggt hus som nu är förbundet med omvärlden endast med NMT och GSM. Turbo3G når inte hit.
Fiber anses väl av dom flesta vara en framtidssäker infrastruktur. Samtidigt ska man ha i bagaget att många framtidssäkra sanningar kring datorer blivit omoderna fortare än många anat.
Men om du inte idag har 3g-täckning (eller är det bara turob-3g du saknar?) så kommer det nog dröja innan du har någon trådlös teknik som kan leverera TV. Området lär ju knappast vara först ut med nästa generation trådlösa nät heller.
Om det är värt 32000? Tja, en ok bredbandsabbonemang kostar väl runt 200 kr per månad, fibern kostar då som 160 månader = 13år, bara för att få lite perspektiv på det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.