A
Står inför att dra in fiber till huset och ända passande ingången är i källaren.
Förnuvarande är det en rå och oisolerad källare.

Är det okej att fästa den utrustningen på en sådan källarvägg?

Nästa steg är sedan att dra en nätverkskabel till första plan, där routern får sitta. Novis på detta område, därav blir frågorna där efter.
Spelar det någon roll hur långt man drar en sådan kabel för nätverkets effekt? Eller nått annat jag bör tänka på som kan påverka nätets kvalite?

Går utmärkt. Man kan t.ex. sätta en fiberbox där som avslutar fiber som kommer från fibernätet, behövs inget 230V uttag.
Sedan går man t.ex. vidare med en villapatch/"fiberkabel" uppåt till bostadsutrymme där mediaomvandlare placeras där man behöver 230V. Efter den ansluts router med vanlig nätverkskabel.
Även här en notering om att vissa nätoperatörer inte borrar mellan våningsplan.
Det finns sedan lite olika lösningar beroende av nätoperatör och vilken utrustning de använder.
Men alla sådana funderingar tar du upp med den som projekterar för anslutning.

inga problem sitter ingen utrustning där en då mediaomvandlaren sitter inne i huset

P
Du kan ha upp till 100m kabel så du behöver inte vara orolig.
Källare ska inte vara något större problem. Har själv inkommande fiber i källaren. På vintrarna blir det väl 12-15 grader där.

Magnus E K
Har haft ner till 5 grader i mitt källarrum där mediaomvandlaren suttit utan problem sen 2015. Periodvis var det också fuktigt nog för att masonit och spånskivor nära golvet skulle börja mögla (fibergrejorna sitter dock 1,5 m upp).

A
A AndersS skrev:
Går utmärkt. Man kan t.ex. sätta en fiberbox där som avslutar fiber som kommer från fibernätet, behövs inget 230V uttag.
Sedan går man t.ex. vidare med en villapatch/"fiberkabel" uppåt till bostadsutrymme där mediaomvandlare placeras där man behöver 230V. Efter den ansluts router med vanlig nätverkskabel.
Även här en notering om att vissa nätoperatörer inte borrar mellan våningsplan.
Det finns sedan lite olika lösningar beroende av nätoperatör och vilken utrustning de använder.
Men alla sådana funderingar tar du upp med den som projekterar för anslutning.
Tack för svar 👍
Teknikern som varit och kollat, menade att han sätter mediaomvandlaren innanför källarväggen. Sedan att jag där behöver installera eluttag.

Vidare sedan att dra nätvärkskabel upp i huset. Sedan berättar han att de inte drar själva fiberkaben inne i huset pga brandrisk.

Det var nu efteråt jag började fundera på om detta var bästa lösningen. Men att dra en villapatch som du säger pratade han inte om.

A
M maria01 skrev:
inga problem sitter ingen utrustning där en då mediaomvandlaren sitter inne i huset
Teknikern som varit och kollat menar att han sätter mediaomvandlaren i källaren.

A Arevoner skrev:
Sedan berättar han att de inte drar själva fiberkaben inne i huset pga brbrandrisk.
Det var nog en sanning med modifikation eller något som fiberoperatören inte önskar.
Det jag har kommit i kontakt med är att man använder 7mm fiberslang fram till huset, sedan skarvar man på en 5 mm fiberslang godkänd inomhus och drar fram till fiberdosan där den avslutas, skarven placeras vanligtvis bakom kabelskyddet utomhus. Hit är det sedan blåst fiber från anslutningspunkt i fibernätet. I dosan svetsar man inkommande fiber mot en förkontakterad fibertamp som sätts i fiberdosan.
Sedan drar man en villapatch/fiberkabel till medieomvandlare i huset, kan vara bredvid fiberdosan eller på annan plats i huset. Oftast vill/får man inte borra genom golv/vägg för att riskera skada något, men utgår från fiberoperatörens regelverk. Villapatchen kan vara många meter och får dras inomhus.
Så brandrisken eller mera rätt risken för att avge ev. olämplig gas vid brand gäller 7 mm duct som inte rekommenderas att dras inomhus.
Sedan finns det andra varianter och även avvikelser utifrån faktiska förhållanden, men det jag beskrivit är nog den vanligaste metoden. Så ni som har en annan lösning, japp så kan det också vara men om man läser Robust fibers anvisningar så ligger jag nog ganska rätt.😉

A
A AndersS skrev:
Det var nog en sanning med modifikation eller något som fiberoperatören inte önskar.
Det jag har kommit i kontakt med är att man använder 7mm fiberslang fram till huset, sedan skarvar man på en 5 mm fiberslang godkänd inomhus och drar fram till fiberdosan där den avslutas, skarven placeras vanligtvis bakom kabelskyddet utomhus. Hit är det sedan blåst fiber från anslutningspunkt i fibernätet. I dosan svetsar man inkommande fiber mot en förkontakterad fibertamp som sätts i fiberdosan.
Sedan drar man en villapatch/fiberkabel till medieomvandlare i huset, kan vara bredvid fiberdosan eller på annan plats i huset. Oftast vill/får man inte borra genom golv/vägg för att riskera skada något, men utgår från fiberoperatörens regelverk. Villapatchen kan vara många meter och får dras inomhus.
Så brandrisken eller mera rätt risken för att avge ev. olämplig gas vid brand gäller 7 mm duct som inte rekommenderas att dras inomhus.
Sedan finns det andra varianter och även avvikelser utifrån faktiska förhållanden, men det jag beskrivit är nog den vanligaste metoden. Så ni som har en annan lösning, japp så kan det också vara men om man läser Robust fibers anvisningar så ligger jag nog ganska rätt.😉
Tack igen för svar, då vet jag mer om hur de brukar se ut👍
Om denna metod ska följas, skulle det i vårt fall innebära att villapatchen ska dras ganska långt i källaren, för att sedan gå genom golvbjälklaget och upp till första plan.

Teknikern kanske vill undvika att borra på det sättet. Isf skulle jag behöva förbereda det själv antar jag.

Ser du någon direkt nackdel/risk med att ha omvandlare i källaren?

Omvandlaren i källaren kräver 230 V och om det är fuktigt inte helt perfekt för elektronik, men den tillhör ju fiberoperatören och det blir ju deras problem.
Villapatchen kan dras långt, det är en kontakterad fiberkabel så avståndet är inget problem.
Och oberoende av villapatch eller nätverkskabel behövs det dras genom golvet. Så förbereder du håltagning och kanalisation så kommer det till användning.
En mediaomvandlare är ju lätt att flytta efter installation, man behöver bara vara lite händig och köpa en längre villapatch för en dryga hundralapp.
Dimension på kanalisation låter jag någon annan svara på som arbetar praktiskt med det, jag var bara projektledare😉
Vi kunde vara flexibla i dialog med kund och att kunden gjorde vissa förberedelser. Kanalisation var nog det vanligaste.

A
A AndersS skrev:
Omvandlaren i källaren kräver 230 V och om det är fuktigt inte helt perfekt för elektronik, men den tillhör ju fiberoperatören och det blir ju deras problem.
Villapatchen kan dras långt, det är en kontakterad fiberkabel så avståndet är inget problem.
Och oberoende av villapatch eller nätverkskabel behövs det dras genom golvet. Så förbereder du håltagning och kanalisation så kommer det till användning.
En mediaomvandlare är ju lätt att flytta efter installation, man behöver bara vara lite händig och köpa en längre villapatch för en dryga hundralapp.
Dimension på kanalisation låter jag någon annan svara på som arbetar praktiskt med det, jag var bara projektledare😉
Vi kunde vara flexibla i dialog med kund och att kunden gjorde vissa förberedelser. Kanalisation var nog det vanligaste.
Okej, då ska jag ringa teknikern och fråga om möjligheterna att ändra upplägget. Föreslå att jag förbereder kanalisation, där omvandlare hamnar ovan källare.
De skulle bespara oss ett extra uttag i källaren och lite bättre miljö för tekniken på 1a plan. Hoppas dem är medgörliga på detta.
Tack för respons 🙂

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Magnus E K
Finns ju de som bara använder WiFi från routern och har träbjälklag mellan källare och våning. Då fungerar det att sätta routern i källartaket så blir det en till plastburk man slipper se så ofta och ingen kabeldragning upp behövs.

Och kräver att ts drar fram 230V och icke uppvärmt källarutrymme.
Skulle jag idag välja för en ny fiberinstallation är min rekommendation att göra det "ordentligt", men det får ts välja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.