3 173 läst ·
31 svar
3k läst
31 svar
Fiber mellan hus, har jag rätt grejor?
Åska kan endast orsaka problem om man drar luftledningar. Jag har precis dragit en 35 meter lång kabel mellan två byggnader med rör i marken och räknar inte med problem på grund av åska. Ethernet har galvanisk isolering inbyggd, så det är ingen fara om jorden skiljer mellan byggnaderna. Eller har jag fel?Mattis Gärtner Nilsson skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
Du har väldigt fel! Som exempel kan jag ta när närliggande större tätort blev utan ström när åskan slog ner i ett träd, vidare 2 meter ner i marken och slog av den huvudsakliga (nygrävda) matarkabeln till hela orten.A A_Camera skrev:Åska kan endast orsaka problem om man drar luftledningar. Jag har precis dragit en 35 meter lång kabel mellan två byggnader med rör i marken och räknar inte med problem på grund av åska. Ethernet har galvanisk isolering inbyggd, så det är ingen fara om jorden skiljer mellan byggnaderna. Eller har jag fel?
Ok. Jag tar den risken för i så fall är fiber inte heller säker eftersom den är ansluten till trådbunden utrustning också. Risken är aldrig noll, men störst är den med luftledningar.MultiMan skrev:
Antar att du menar skärmad kabel, vilket innebär att du kopplar samman jorden mellan två fastigheter. Har de sen har separata elcentraler kan det uppstå potentialskillnader. Isf säkrare att köra oskärmad kabel.A A_Camera skrev:Åska kan endast orsaka problem om man drar luftledningar. Jag har precis dragit en 35 meter lång kabel mellan två byggnader med rör i marken och räknar inte med problem på grund av åska. Ethernet har galvanisk isolering inbyggd, så det är ingen fara om jorden skiljer mellan byggnaderna. Eller har jag fel?
Sen vid blixtnedslag blir det ännu värre. Här har det smällt en del, och det verkar oftast leta sig ut i ett ”ben”. För ett par år sen exploderade alla huvudräkningar i stolpen och centralen i huset längst bort brann. Övriga hus klarade sig
Du har rätt i det mesta men åsknedslag och efterföljande överspänning fungerar (tyvärr) lika bra ovan som under jord. Ethernet över TP är skyddad till 14-1500 volt. Det räcker inte mot tillräckligt närgångna blixtnedslag.A A_Camera skrev:Åska kan endast orsaka problem om man drar luftledningar. Jag har precis dragit en 35 meter lång kabel mellan två byggnader med rör i marken och räknar inte med problem på grund av åska. Ethernet har galvanisk isolering inbyggd, så det är ingen fara om jorden skiljer mellan byggnaderna. Eller har jag fel?
Min erfarenhet kommer från att ha förlorat i snitt ett moder eller nätverkskort per år till Tor. Till slut fick jag nog och bytte till fiber. Noll skadad HW på över tio år
Jag skickade in ett USRobotics modem som garanterat var mer än 5 år gammalt efter en åskträff typ 2004. Mest på skoj men de menade visst allvar med lifetime och bytte ut det mot ett fabriksnyttP Peter_Ker skrev:
😀 Så är det när man antar saker... Nej, jag kör inte skärmad kabel, men skulle jag köra skärmad skulle jag naturligtvis endast jorda den ena sidan.Larsa skrev:
Antar att du menar skärmad kabel, vilket innebär att du kopplar samman jorden mellan två fastigheter. Har de sen har separata elcentraler kan det uppstå potentialskillnader. Isf säkrare att köra oskärmad kabel.
Sen vid blixtnedslag blir det ännu värre. Här har det smällt en del, och det verkar oftast leta sig ut i ett ”ben”. För ett par år sen exploderade alla huvudräkningar i stolpen och centralen i huset längst bort brann. Övriga hus klarade sig
Som jag skrev, jag tar risken... Jag anser att risken för blixtnedslag i nedgrävd kabel är extremt liten. Dessutom finns andra kablar nedgeävda också som blixten kan ta sig in genom, i alla fall fram till åskskyddet.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
Vad du anser om blixten kommer den inte bry sig om, men lycka till @A_Camera .
Jag tycker personligen att det är dumt att gå emot vetenskap, särskilt empirisk.
Edit: Bo Siltberg (kanske samma som här) har skrivit på Fluxio:
https://fluxio.se/forum/elinstallationer/1923-overspanningsskydd-for-aska-blixt.html
"Om man tittar på risken för olika slags nedslag så är det ung lika stor risk för ett direkt nedslag i huset som ett direkt nedslag i en nedgrävd ledning på 100 m. Risken är ca 5 ggr större för direkt nedslag i luftledning"
Jag tycker personligen att det är dumt att gå emot vetenskap, särskilt empirisk.
Edit: Bo Siltberg (kanske samma som här) har skrivit på Fluxio:
https://fluxio.se/forum/elinstallationer/1923-overspanningsskydd-for-aska-blixt.html
"Om man tittar på risken för olika slags nedslag så är det ung lika stor risk för ett direkt nedslag i huset som ett direkt nedslag i en nedgrävd ledning på 100 m. Risken är ca 5 ggr större för direkt nedslag i luftledning"
Redigerat: