Hej,

Jag bor i en BRF i sthlms förort, en- och två-våningshus med tot 52 lägenheter. Styrelsen kollar fiber-leverantörer, dock har jag ännu inte fått någon info om leverantörer osv. Jag har bara fått lite indikationer från styrelsen men ingen direkt fakta..

Jag känner till att det skall göras ett "intern" nätverk i fastigheten/BRF, med egen IP-adress till oss, typ. det kommer troligtvis vara 100 i nedströms i hastighet, men tydligen kunde man även få 1000 nedströms. Jag tror föreningen kommer göra ett gruppavtal o då lär det vara ett "medel-paket" o inget värsting.

Tydligen var uppströms-hastigheten olika, det förstod jag inte, brukar det inte vara 10/10, 100/100 osv? (när det är fast lina) Betalar man extra för upphastigheten? Eller är det beroende på teknisk utrusning som vi väljer att köpa? ..nedströms är ju dock det primära för de flesta.

Brukar det ingå en WI-FI router till hushållen? eller är det bara en switch? (vi kommer bra få fiber, ingen TV ...vad jag vet)

Och vad kan normala priser vara för en 100/100 i mitt fall? Och vi beräknar med att föreningen inte kommer ålägga BRF-innehavaren att bekosta indragning av fiber till kåken. Dvs innehavaren kommer bara betala bredbandsavgiften.199, 249, 299kr?

(BRF ligger i ett tätbyggt villaområde ganska centralt i förorten, så infrastrukturen är bra här generellt.)

..jag skulle kunna surfa in på alla lev-sajter men gör det ev. enklare för mig att fiska info här istället ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.