34 860 läst ·
163 svar
35k läst
163 svar
Fiber - Ansluta sig senare
Jag är full medveten om hur Televerket hanterade de anslutningarna. De debiterade självkostnadspris, vilket resulterade i att den första fick betala alla stolpar och nästa enbart hängning av en ny tråd. Min morfar var något sur på det också, men han tyckte knappast att grannarna skulle betala mer än han, eller lika mycket. Det rimliga skulle varit att den som betalat stolparna fick en kickback och nya och gamla anslutningar delar på kostnaden för dem. Att kräva högre pris är inget annat än utpressning.
Att ni lägger en massa gratisjobb åt ett privat bolag som planerar att dra in pengar på er är helt upp till er.
Att ni lägger en massa gratisjobb åt ett privat bolag som planerar att dra in pengar på er är helt upp till er.
Du förutsätter att det är samma bolag som gräver ner fibern som sen driftar den? Det är ju inte alls säkert. "På landet" så startar man ju ofta en samfällighet för fiberdriften, samfälligheten köper in fiberdragningen från en entreprenör, så allt "gratisarbete" innebär bara minskade kostnader för samfälligheten, ingen ökad vinst för entreprenören.D Daniel 109 skrev:
Det är bara de riktigt stora bolagen som både drar in fibern och sen driftar den.
Visst kan man sälja nätet sedan. Men det lät inte så.
Det är inte så svårt att lägga upp någon typ av ”ägande” om det är en eller ett fåtal kunder som betalt för stolparna. I det här faller menar jag att de som var med från start får tillbaka pengar om senare anslutningar blir billigare. Det lär inte hända....
Det är inte så svårt att lägga upp någon typ av ”ägande” om det är en eller ett fåtal kunder som betalt för stolparna. I det här faller menar jag att de som var med från start får tillbaka pengar om senare anslutningar blir billigare. Det lär inte hända....
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 159 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 159 inlägg
1998 hade jag trådlöst bredband på 11Mb, funkade kanon men det blev trögt under helgerna då många ville använda etern, så jag gick över till adsl 8Mb och där var det full fart varje dag
Samma kommer att ske med 4G, när användarantalet ökar minskar tillgänglighet eftersom platsen i etern är begränsad
Däremot om man använder fiber så har man en egen motorväg ut på internet
Samma kommer att ske med 4G, när användarantalet ökar minskar tillgänglighet eftersom platsen i etern är begränsad
Däremot om man använder fiber så har man en egen motorväg ut på internet
Men hur tänkte du dig att det ska fungera? De första 10 som betalar för stolparna blir delägare i 1710-del var, sen ska då de som efter ansluter få använda stolparna gratis utan att äga dem? Men vad har stolpägarna för glädje av det?D Daniel 109 skrev:
Eller menar du att de som efteransluter sig ska betala stolphyra till de där 10 som äger stolparna? Det blir snabbt väldigt komplext när det sätts upp stolpar på massa olika ställen, folk flyttar, fastigheter delas osv.
Enda fungerande lösningen är att man har en separat aktör som äger stolparna, ett bolag eller en samfällighet. Och om andra vill ta del av stolparna får de minsann ta sin del av kostnaderna. Annars kommer alla vilja "vänta tills det blir billigare", och då kommer kanske ingen nånsin att få fiber indragen för alla väntar på varandra.
När det gäller stadsnätet hos oss så är det dyrare att efteransluta sig eftersom de ska fixas grävmaskin, fiberblåsare/svetsare och sedan asfalterare, enbart till min fastighet. Logiskt tycker jag. Sen är 4ggr mer än direktanslutningen lite i överkant men vad gör man inte för snabbt nät
Jag menar att de som efter ansluter sig betalar en andel av stolpen. Inte nyttjar den gratis som det var då. Men efter som efteranslutningar normalt sett är dyrare hade det räckt att ställa krav på att de första kunderna ska få återbetalning om senare anslutningar blir billigare. Det känns fel att kräva ett pris påslag bara för att jävlas.N Nerre skrev:Men hur tänkte du dig att det ska fungera? De första 10 som betalar för stolparna blir delägare i 1710-del var, sen ska då de som efter ansluter få använda stolparna gratis utan att äga dem? Men vad har stolpägarna för glädje av det?
Eller menar du att de som efteransluter sig ska betala stolphyra till de där 10 som äger stolparna? Det blir snabbt väldigt komplext när det sätts upp stolpar på massa olika ställen, folk flyttar, fastigheter delas osv.
Enda fungerande lösningen är att man har en separat aktör som äger stolparna, ett bolag eller en samfällighet. Och om andra vill ta del av stolparna får de minsann ta sin del av kostnaderna. Annars kommer alla vilja "vänta tills det blir billigare", och då kommer kanske ingen nånsin att få fiber indragen för alla väntar på varandra.
Det må så vara, men det blev mer arbete vid den ursprungliga grävningen. Det har antingen de första kunderna fått betala, eller så har nån lagt ut pengar för det.hsd skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 159 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 159 inlägg
Poängen är ju att de lägger inte ner de där extra slangarna för att de som efteransluter sig ska kunna göra det billigare, de lägger ner de där slangarna för att deras egna kostnader för att efteransluta kunder ska bli mindre.
Om de var tvingade att ta ut självkostnadspris skulle det inte finnas nåt incitament att lägga ner extra slang.
Om de var tvingade att ta ut självkostnadspris skulle det inte finnas nåt incitament att lägga ner extra slang.