34 860 läst ·
163 svar
35k läst
163 svar
Fiber - Ansluta sig senare
Hos oss (kommunägt statsnät som Telia sköter driften av aktiva utrustningen) kostar efteranslutning 7500kr extra.L Lennart Lind skrev:
När vi anslöt oss så betalade vi 11250kr, nu sedan några år tillbaka kostar det 138kr/mån, vet ej om det är under begränsad tid eller "för alltid", om man inte använder fibern så kostar det inget.
Det låter domen rimmlig summa i ett nät som inte ägs av ett privat företag. Men kommuner kan ju också kräva avkastning från sina företag. Ofta lite lägre, och vinnsten går ju då till en verksamhet som gynnar dig.
Jag efteranslöt mig förra året. "Sista" chansen - vi var inte många kvar i byn som var utan fiber. Det kostade mig ca 3.000 extra att ansluta mig 5 år senare och det tycker jag var rimligt. Att jag fortfarande kör med mitt gamla modem är en stor skämsfaktor ...
Vad gör du med ditt gamla modem?yonna skrev:
Två grannar i vår närhet ville inte ansluta till Stadsnätet när det begav sig. Nu fick de betala det dubbla när de skulle efteransluta (29' istället för ursprungliga 14'). Jag tvivlar att de sparade in 15000:- på fyra år utan fiber...(ADSL vi hade innan fiber kom var t.o.m. dyrare än fiber...369:- för 14/2Mbit vs. 299:- 100/100Mbit)
Ska man vara lite petig så ska du göra en avskrivningsplan för vad det kostade att få in fiber och lägga på den som månadskostnad tillsammans med tjänsten över fiber vid jämförelse, men nu är jag som sagt mycket petigZ Zakalwe skrev:Två grannar i vår närhet ville inte ansluta till Stadsnätet när det begav sig. Nu fick de betala det dubbla när de skulle efteransluta (29' istället för ursprungliga 14'). Jag tvivlar att de sparade in 15000:- på fyra år utan fiber...(ADSL vi hade innan fiber kom var t.o.m. dyrare än fiber...369:- för 14/2Mbit vs. 299:- 100/100Mbit)
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg