Byggahus.se
O
Nyfniken skrev:
Jo. Men inte alla.

Det gynnar inte de som inte har råd att renovera. Och det gynnar inte de som inte äger sin bostad. På så sätt så gynnar ju ROT-avdraget en grupp människor som i dagsläget redan är extremt gynnade. Extremt låga räntor, ränteavdrag på det och dessutom ROT-avdrag.

Samtidigt har väldigt många hyresrätter sålts ut vilket har lätt till hård konkurrens om de hyresrätter som finns samtidigt som de få nya hyresrätter som faktiskt bygg har hög standard och därmed höga hyror.
Är det den svenska avundsjukan som sticker fram?
Bara för att inte vissa har råd att utnyttja ROT så ska ingen? De som tack vare ROT har kunnat renovera sina hus?
Är det fel?
Bara för att man bor i bostadsrätt och för tillfället har låg ränta så är jag extremt gynnad? När räntan går upp?`
Vad händer då? Är jag ändå extremt gynnad för att jag äger mitt boende? Att äga sitt boende gör inte att man är extremt gynnad... Det kostar...
Att inte de som bor i hyresrätt kan använda ROT är väl ganska självklart om man tänker efter....
Bor man i hyresrätt så ska hyresvärden stå för ombyggnationer även om inte alla gör det... Det hör inte hit.
 
O
Ja du... nu har vi verkligen målat in oss i ett hörn... Det är fult att tjäna pengar....
Är någon här verkligen beredd på att sänka sin lön? Är det någon som tycker att han eller hon tjänar för mycket pengar?
För om en yrkesgrupp måste sänka sin lön, då måste väl alla göra det? Eller?

Jag tycker att tandläkarna ska sänka sin lön, för det kostar för mycket att gå till tandläkaren... De tjänar alldeles för mycket pengar....

Så nu tycker jag att vi fyller upp med yrkesgrupper som ska sänka sin lön!

Förresten, för att göra det billigare att bygga så borde bankerna sänka sina löner så att de kan sänka räntan, då blir det billigare att bygga....
Sedan så borde de som har hand om bygglov sänka sina löner för då blir det billigare....

Sedan tycker jag förresten att verkstaden ska sänka sina löner för det är alldeles för dyrt att laga bilen...

Eftersom det trots allt är fult att tjäna pengar....
 
O
huggan skrev:
Vad har ROT med att tjäna pengar att göra? Jag vill h bort ROT för att priserna på byggtjänster har ökat mycket och jag äger ett fastighetsbolag. Sen tycker jag inte det är rättvist, varför ska man gynna bara ett fåtal brancher?
Nu får du väldigt gärna berätta för mig hur du tänker.... På vilket sätt har byggpriserna gått upp för att rot har kommit?
Finns det siffror som säger att priserna på byggtjänster har ökat på grund av rot? Inte generellt utan just på grund av ROT?

Förresten, jag tycker att fastighetsbranschen ska sänka sina löner det är för dyrt att anlita ett företag att förvalta en fastighet...
 
Odjuret skrev:
Ja du... nu har vi verkligen målat in oss i ett hörn... Det är fult att tjäna pengar....
Är någon här verkligen beredd på att sänka sin lön? Är det någon som tycker att han eller hon tjänar för mycket pengar?
För om en yrkesgrupp måste sänka sin lön, då måste väl alla göra det? Eller?

Jag tycker att tandläkarna ska sänka sin lön, för det kostar för mycket att gå till tandläkaren... De tjänar alldeles för mycket pengar....

Så nu tycker jag att vi fyller upp med yrkesgrupper som ska sänka sin lön!

Förresten, för att göra det billigare att bygga så borde bankerna sänka sina löner så att de kan sänka räntan, då blir det billigare att bygga....
Sedan så borde de som har hand om bygglov sänka sina löner för då blir det billigare....

Sedan tycker jag förresten att verkstaden ska sänka sina löner för det är alldeles för dyrt att laga bilen...

Eftersom det trots allt är fult att tjäna pengar....
Den enda som pratat om att sänka någons lön är du.
 
G
Det finns många siffror som berättar att priserna på byggtjänsterna har ökat kraftigt sedan rot. Skall man aldrig ta bort rot menar du? Eller när tycker du att man alltid skall bort det? Jag känner många som har sadlat om och blivit snickare i Stockholm helt utan utbildning. Finns mycket jobb och pengar att tjäna. Är det en sådan bransch vi skattebetalare skall ösa bidrag på?
 
O
Tja... räknade lite snabbt på dessa extremt gynnade människor som äger sin bostad, jag tog en bostadsrätt...
En hyresrätt i samma område nästan lika stor, runt 39kvm... Den kostar 6100:- i månaden.¨
En bostadsrätt kan kosta 3200kr i avgift sedan tillkommer lånet, Om jag måste låna 2500000:- för att ha råd å köpa den
Det innebär idag en lånekostnad på 2700:- om jag väljer rörlig ränta....
Om jag väljer att binda räntan på 10år så innebär det en kostnad 4600kr i månaden....
I denna totala kostnad så måste vi tänka på att jag själv måste stå för ytskikten, vitvaror... Jag måste själv renovera lägenheten...
Är man extremt gynnad?
 
O
huggan skrev:
Den enda som pratat om att sänka någons lön är du.
Tja.. Det hela började med att man skulle sänka byggarnas löner....
 
Odjuret skrev:
Nu får du väldigt gärna berätta för mig hur du tänker.... På vilket sätt har byggpriserna gått upp för att rot har kommit?
Finns det siffror som säger att priserna på byggtjänster har ökat på grund av rot? Inte generellt utan just på grund av ROT?

Förresten, jag tycker att fastighetsbranschen ska sänka sina löner det är för dyrt att anlita ett företag att förvalta en fastighet...
Tänker mest fakta och statistik. Du kan gärna svara på varför bygglönerna gick upp 6,64% 2009 året efter ROT infördes igen.
 
Odjuret skrev:
Tja.. Det hela började med att man skulle sänka byggarnas löner....
Nej det började med armorteringskravet. Ingen i tråden har nämnt några sänkta löner utom du.
 
Redigerat:
O
gäst skrev:
Det finns många siffror som berättar att priserna på byggtjänsterna har ökat kraftigt sedan rot. Skall man aldrig ta bort rot menar du? Eller när tycker du att man alltid skall bort det? Jag känner många som har sadlat om och blivit snickare i Stockholm helt utan utbildning. Finns mycket jobb och pengar att tjäna. Är det en sådan bransch vi skattebetalare skall ösa bidrag på?
Det finns väldigt många brancher som är oseriösa....
Bilsäljare är ett bra exempel...
Som tur var så brukar de flesta rötäggen sortera ut sig själva...
Men är det fel att folk tjänar pengar?

Förresten, jag skulle gärna vilja läsa nån av dessa undersökningar som visar att ROT har ökat kostnaderna för byggtjänster... Bara för att jag är nyfiken...

Den svenska avundsjukan återigen....
 
Odjuret skrev:
Är det den svenska avundsjukan som sticker fram?
Ja du får kalla det vad du vill. Nu har ju jag båda hus och råd att använda ROT-avdrag så jag är osäker på om det kan kvala in som avundsjuka.
Odjuret skrev:
Att inte de som bor i hyresrätt kan använda ROT är väl ganska självklart om man tänker efter....
Är det? I så fall borde det vara lätt att förklara varför. Jag hade gärna tagit del av skattesubventioner när jag bodde i hyresrätt. Nya tapeter eller ett nytt golv till halva priset på skattebetalarnas bekostnad hade smakat bra.
 
Krilleman
Odjuret skrev:
Det finns väldigt många brancher som är oseriösa....
Bilsäljare är ett bra exempel...
Som tur var så brukar de flesta rötäggen sortera ut sig själva...
Men är det fel att folk tjänar pengar?

Förresten, jag skulle gärna vilja läsa nån av dessa undersökningar som visar att ROT har ökat kostnaderna för byggtjänster... Bara för att jag är nyfiken...

Den svenska avundsjukan återigen....
http://www.dn.se/ekonomi/rot-hojer-priset-pa-hantverkstjanster/
http://www.byggahus.se/forum/hantverkare/120120-hojda-priser-i-o-m-rot-avdraget.html
http://www.byggahus.se/ekonomi/sa-fuskar-hantverkarna-rot-avdraget
http://www.svd.se/naringsliv/rot-avdraget-ger-smyghojningar_5850701.svd
osv
osv
osv

Det är ett faktum!
 
O
Den svenska avundsjukan.... Den är underbar....

Jag tycker att det är bra att arbetsgivaravgiften för ungdomar har höjts är bra... Det gynnar inte mig som inte är ungdom....
 
O
Okej... förlåt mig för att folk har kunnat tjäna mer pengar....
 
Krilleman
Odjuret skrev:
Den svenska avundsjukan.... Den är underbar....

Jag tycker att det är bra att arbetsgivaravgiften för ungdomar har höjts är bra... Det gynnar inte mig som inte är ungdom....
Den enda som flera gånger påtalar avundsjuka är ju faktiskt du... :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.