Byggahus.se

FI och bankerna överens om amorteringskrav

3k läst  42 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Nya amorteringskrav kommer under 2015. De orsakas av att både politiker och bankerna själva vill skärpa kraven. Dels vill bankerna minska sina risker, men de hoppas nog även binda kunderna hårdare.

Du kan läsa artikeln här: Bankerna och FI överens om amorteringskrav

2. H
    Medlem · Nivå 19
    När man har över 70% belåning och därmed högre räntekostnad så ska armorteringen vara 2% per år, men när man kommit ner under 70% ska man armortera 1% per år och då har man har mer utrymme att armortera eftersom lånet är mindre. Konstigt tycker jag.

3. DanielF
    Allvetare Nivå 13
    Bygg fler bostäder.

4. H
    Medlem · Nivå 19
    För då blir belåningen mindre?

5. Cujo
    Medlem Nivå 6
    Ja, eftersom det som driver upp priserna (och belåningen) idag, är bostadsbrist i kombination med inlåsningseffekterna av de så kallade "flyttskatterna".

6. N
    Anonym
    Vilken idiotregel. Vill man att nybyggnationen ska stanna helt?

• Svara
  7. G
    Anonym
    Det är byggnads som är boven. Att bygga i Sverige är mycket dyrt
    pga av byggnadsarbetarnas höga löner. Dessutom har man rot som enbart byggarna tjänar på.

• Svara
  8. O
    Bannad · Nivå 15
    Rot är väl något som gynnar privatpersonen? Förvisso gäller inte rot när du bygger nytt...
    Det är inte så enkelt att det är dyrt att bygga pga lönerna.... Men om vi sänker byggarnas löner... är det okej om vi sänker allas löner? För det kan väl inte bara vara byggarna som har höga löner som måste sänkas? Eller? har jag missat något här?

9. H
    Medlem · Nivå 19
    Byggnads löner har stigit mer än andra löner och det blir ju så när efterfrågan ökar, vilket såklart ROT har varit en stor faktor i.

10. O
    Bannad · Nivå 15
    Okej...Om nu byggarnas löner ökat mer procentuellt sett, så är väl det bara bra. Varför ska byggarna sänka sina löner bara för att det skall bli billigare att bygga? Med ett sådant resonemang borde väl alla sänka sina löner för att saker ska bli billigare....

Men ROT finns för oss privatpersoner ska kunna få saker billigare....

11. H
    Medlem · Nivå 19
    Jag vet inte om jag tycker det är bra om en viss arbetsgrupp ska sticka iväg mer än andra i löner. Dock tycker inte jag att man ska sänka några löner heller. Dock kan man ju ta bort ROT.

12. O
    Bannad · Nivå 15
    Varför ska man ta bort ROT? På vilket sätt skulle det gynna husbyggarna?
    Är det kanske lite av jantelagen som kryper fram? Det är fult att tjäna pengar?

13. H
    Medlem · Nivå 19
    Vad har ROT med att tjäna pengar att göra? Jag vill h bort ROT för att priserna på byggtjänster har ökat mycket och jag äger ett fastighetsbolag. Sen tycker jag inte det är rättvist, varför ska man gynna bara ett fåtal brancher?

14. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Jo. Men inte alla.

Det gynnar inte de som inte har råd att renovera. Och det gynnar inte de som inte äger sin bostad. På så sätt så gynnar ju ROT-avdraget en grupp människor som i dagsläget redan är extremt gynnade. Extremt låga räntor, ränteavdrag på det och dessutom ROT-avdrag.

Samtidigt har väldigt många hyresrätter sålts ut vilket har lätt till hård konkurrens om de hyresrätter som finns samtidigt som de få nya hyresrätter som faktiskt bygg har hög standard och därmed höga hyror.

15. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Hur menar du nu?

Du låter som den strejkande sopgubben i Stockholm. Reportern fråga honom om det verkligen var rimligt att de strejkade för högre löner när de tjänade i storleksordningen 38-40 kkr/månad och jämförde med en hel radda andra yrkesgrupper.

"Det kanske inte är vi som tjänar mycket, det kanske är alla andra som tjänar för lite." var hans svar.