Alla som äger Festool dammsugare tycks använda den enbart till att suga upp trä... Man vill ju inte bli idiotförklarad om man nu tänker använda den till annat också :D
Men vad ska man ha för filter om man ska damma småpartiklar? Betongdamm, slippdamm från giftiga färger m.m?

Binesh skrev:
Alla som äger Festool dammsugare tycks använda den enbart till att suga upp trä... Man vill ju inte bli idiotförklarad om man nu tänker använda den till annat också :D
Men vad ska man ha för filter om man ska damma småpartiklar? Betongdamm, slippdamm från giftiga färger m.m?
I Nilfisk Altos broschyr om säkerhetsdammsugare står lite om vad man kan suga. Giftig färg hittar jag inget om . Du ska nog prata med någon från en tillverkare som kan alla detaljer.

Okej, gamla färger är giftiga men de behöver inte vara giftiga nu när de torkat sen typ förra seklet. Det var bara exempel på vad som jag kan komma att använda den till...

Kan någon förklara varför det måste vara flödes varnare för att bli hepa klassat
Både M och H är hepa klas.
Det är luften som passerat filtret som är intressant inte flödet. sjunker flödet /trycket
så är filtret igen satt och då filtrerar det ännu bättre. Är filterna hepa klas så spelar det ingen roll om flödet sjunker förutom att du tappar sug förmågan luften som kommer ut är filtrerat.

Det kan vara som så att om sug förmågan tappas så sugs inte allt stoft upp vid bearbetningen och då blir det mera damm i luften runt arbetsmiljön och då spelar det ingen roll vad du har för klass på filtret. Det finns olika sätt att se på klassning.

Mvh Pär H

Jag har inte sett Europa klassningen som så mycke med med HEPA att göra. Klassningen säger vilken mängd damm i luften som får finnas när man använder dammsugaren. Om flödet sjunker orkar inte sugaren suga sig allt och mängden i luften ökar och man klarar inte nivån för klassningen. Alltså måste man få en varning så man kan åtgärda det. H klassningen är den som får annvändas för asbest och då krävs det HEPA filter för att fixa nivån, L och M klarar sig utan HEPA filter. Jag tror att denna klassning har mer med mängden av partiklar i luften än vilken storlek dom har. Jag får känslan att i USA är det viktiga att ha så hög filtertäthet(? Hög HEPA) som möjligt men här kan jag vara helt ute å cycklar.

Så har jag tolkat det, men jag har haft fel förr;).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.