FredrikR skrev:
Jo sant, dock vill jag minnas att jag skulle få loss en CTL22 billigare lokalt än på Tyska Ebay, utan allt för mycket gnölande. :)
Får kanske sladda förbi hos handlarn o höra.. :p
De kommer gissningsvis att ha erbjudanden i slutet av april på Theofils (ingen info, bara sett de skall ha öppet hus). Med nuvarande kurs bör lagrade apparater (köpta på låga euron) gå att få ner till billigare i Sverige än nya från ebay.

--- Mats ---
 
4800:- så har jag en i min ägo.. frestande.. glömde dock fråga vad en CTM kostar.
 
FredrikR skrev:
4800:- så har jag en i min ägo.. frestande.. glömde dock fråga vad en CTM kostar.
Detta bekymrar mig, CTL verkar ha ett rätt dåligt filter, och med tanke på hur mycket fint damm alla nya verktyg skapar känner jag att jag är på väg mot en CTM (eller något för en fjärdedel av priset från en annan leverantör). Men majoriteten verkar nöjda med CTLen, och den är väl inte mer än en extremt dyr dammsugare?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Detta bekymrar mig, CTL verkar ha ett rätt dåligt filter, och med tanke på hur mycket fint damm alla nya verktyg skapar känner jag att jag är på väg mot en CTM (eller något för en fjärdedel av priset från en annan leverantör). Men majoriteten verkar nöjda med CTLen, och den är väl inte mer än en extremt dyr dammsugare?

--- Mats ---
Jag har CTLen. Den är mycket bra. Starkt sug, ställbar styrka, kan fästa systainer på toppen, möjlighet att seriekoppla flera maskiner, möjlighet att starta via maskinen man arbetar med, eftersug efter det att maskinen man arbetar med har stannat (kunde gärna vara ett par sek till dokc) stryktålig, hög kvalitet.

Dock är den en av de festool-prylar jag lättast skulle kunna placera med något annat fabrikat. En bra maskin, av annat fabrikat, med fördelarna jag nämnt ovan (systainer-fäste och seriekoppling lär man väl kunna glömma, men det hade jag nog kunnat leva hyfsat utan) till lägre pris hade blivit mitt val om jag skulle köpa en nya dammsugare idag. Sen hade jag sparat pengarna som blev över till en kapex:)
 
I ärlighetens namn ser jag ingen anledning till dom höga priserna på dammsugarna, det enda jag kan säga som egentligen talar för är att dom är mycket hållbara, min ctl22 har kört många hundra timmar och inte tappat något. Har just kompletterat med en ctm22 för att slippa växla mellan dammsugarna mellan fräsbordet/gersågen/klyvbordet.

CTM:n använder jag främst till där dom finare partiklarna bildas, ctl:en används till dom grövre, har även en ctl mini som åker med på dom mindre maskinerna, sticksågen/retushern/rotexen eftersom dom andra är ett jävla bök att flytta runt.
 
Mats Bengtsson skrev:
Detta bekymrar mig, CTL verkar ha ett rätt dåligt filter, och med tanke på hur mycket fint damm alla nya verktyg skapar känner jag att jag är på väg mot en CTM (eller något för en fjärdedel av priset från en annan leverantör). Men majoriteten verkar nöjda med CTLen, och den är väl inte mer än en extremt dyr dammsugare?

--- Mats ---
Känns som en onödig upgradering. Så vitt jag vet är det samma filter i CTL som CTM sugarna, det enda som skiljer är att CTM detekterar och varnar när luftflöden blir dåligt (full påse/filter). Jag vet att man får känslan av att CTM är bättre när man läser om dom, men ta ner instruktionsboken och kolla så ser du att det är samma filter.

I USA finns det ett HEPA filter att köpa till, men det har jag inte sett i sverige.

/Otto
 
ottot skrev:
Känns som en onödig upgradering. Så vitt jag vet är det samma filter i CTL som CTM sugarna, det enda som skiljer är att CTM detekterar och varnar när luftflöden blir dåligt (full påse/filter). Jag vet att man får känslan av att CTM är bättre när man läser om dom, men ta ner instruktionsboken och kolla så ser du att det är samma filter.

I USA finns det ett HEPA filter att köpa till, men det har jag inte sett i sverige.

/Otto
Ja om inte filter/rengöringsförmåga skiljer finns det ingen anledning att gå till ett högre pris. Jag försökte titta på tillbehören, och det ser ut som om alla filter är samma. Verkar underligt.

--- Mats ---
 
Hörde av en Festoolhandlare att det är samma filter. Verkar inte troligt att han skulle ljuga.
 
Är det 'bara' tack vare luftflödesdetekteringen som CTM´en är 'trädamms-klassad'?

För som sagt är det samma filter i dom så bör dom ju släppa ut lika mycket/lite?

Usch nu vart ja mer sugen, tidigare kände ja mig velig pga CTL - CTM.. :)
 
CTM i samma storlek som CTL kostade kring 2000 mer (tror jag det var) då jag handlade vilket verkar lite onödigt om filtret är detsamma. Himla tur att handlaren sa att en CTL skulle räcka, propsade först på en CTM...
 
Man sålde ut lite Nilfisk-Alto maskiner på Bejier för ett tag sedan och då började jag kolla upp det där med LMH klassningen. Jag kom fram till att L och M är samma minus flödesvarnare och att H maskiner har HEPA. Jag hittade en tråd på ett engelskt forum där en kille från Nilfisk-Alto i princip bekräftar det. Jag antar att är lika på dom flesta märken.

Det blev en Attix 3, 360-21 som jag tänker köpa ett HEPA filter till och då ha en (DIY)H-klassad maskin minus flödesvarnaren.
 
VAr på Fredells igår, och såg att de börjat sälja Festool.

När jag står där och dregglar på alla vackra maskiner så kommer representanten från Festool. (har träffat honom förut, så jag känner igen honom) med lite systaimers monterade på en något skumt CTL22... Kollar lite närmare och det visar sig att han har med sig en massa godsaker som han ska dema för inköparna på Fredells, så man fick en liten gratisdemo...

Han hade den nya sugaren som tydligen ska funka bättre med planexen. Påsen är självrensande. Han hade den nya polermaskinen, och en ny systainer för C12 med bitsfack integrerat i locket. Undrar om C12 kommer Li batteri också... Han snackade även om de nya dominobrickorna och de nya transparenta listerna till styrskenorna.

/Jonas
 
JonasHolm skrev:
VAr på Fredells igår, och såg att de börjat sälja Festool.

När jag står där och dregglar på alla vackra maskiner så kommer representanten från Festool. (har träffat honom förut, så jag känner igen honom) med lite systaimers monterade på en något skumt CTL22... Kollar lite närmare och det visar sig att han har med sig en massa godsaker som han ska dema för inköparna på Fredells, så man fick en liten gratisdemo...

Han hade den nya sugaren som tydligen ska funka bättre med planexen. Påsen är självrensande. Han hade den nya polermaskinen, och en ny systainer för C12 med bitsfack integrerat i locket. Undrar om C12 kommer Li batteri också... Han snackade även om de nya dominobrickorna och de nya transparenta listerna till styrskenorna.

/Jonas
Den nya polermaskinen? Vad mer kan sägas/finns om den?

--- Mats ---
 
Ska jag vara ärlig så lyssnade jag inte så mycket om just den, då det inte är mitt största intresseområde.

Den var tydligen mindre än de gamla, men jag vet inte hur stora de gamla var/är, så jag kan inte riktigt uttala mig om det. Han hade den in en ganska stor vanlig systainer (samma modell som TS55:an kommer i) med en massa andra prylar, så det var inte en anpassad systainer för maskinen.

Den hade någon slags mjukstart så det inte skvätte polermedel vid start, och en nedväxlad motor som tydligen inte blev varm.

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.