Idag slutade sågen fungera , hade kört hårt tidigare ,10 min senare var den nästan död . Vid startförsök kan man höra att den försöker gå igång nån tiondels sekund , sen inget . Detta är på jobbet , denna såg och den förra som fick exakt samma symptom , har körts mkt och hårt . Tycker det vore synd om dessa förnämliga sågar får dåligt rykte hos inköpare på jobbet .

Kan det vara överbelastningsskyddet som gick igång?
Sågen stannar också för mig om jag använder kapklinga till att klyva tjockare ämne i hårt material och pressa igenom sågen.
Då stannar den och slutar fungera i några minuter, kanske 10 min. Sen fungerar det som vanligt igen.

Händer mig också med jämna mellanrum. Bara låta den vila någon minut så kickar den igång igen.

Nej så bra är det inte .Sista sågningen är gjord , utan problem , sen tio minuter senare går inte sågen . Inte heller nästa dag . ??

Då är det nog service som gäller. Hoppas du är inom 3-årsgränsen för garantin, då fixar Festool maskinen utan problem. Går givetvis att fixa även efteråt, men då får du betala.

Det som händer för dig är helt enkelt att festool inte tål hårdare jobb, jag har testat vid flera tillfällen, med flera av deras produkter och dom blir glappa och ger upp.
Festool är troligen det bästa till finsnickeri, men till tyngre jobb finns det betydligt hållbarare maskiner.

Redigerat:
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
trattalask
Inte bara så att kolen är slut?

Det heter inte "hårdare jobb" utan det kallas för "att inte förstå maskinen" eller "att inte kunna höra när maskinen säger stopp" eller i detta fall "kanske använder fel klinga, slö klinga, matar för fort för den klingan som sitter i".
Misshandlar man något så går det sönder.

Det är väldigt vanligt när man inte äger verktygen själv.

Det är samma sak som när man sätter upp skitiga skor på sätena i tunnelbanan. Samma person skulle aldrig göra det hemma i sin egen soffa.

Jag har festool maskiner och dom har nog fått jobba orimligt hårt och länge. Så jag är övertygad om vad skon klämmer.

PS allt går att reparera.

Redigerat:
  • Gilla
Tegell och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.