Byggahus.se

Festool TS 55 EBQ-Plus-FS Priser??

1. S
    Medlem · Stockholm · 157 inlägg

Schwingen

Medlem
    Det börjar bli dags för inköp av en sänksåg, letade lite bland tipsen här, men import från UK ser väl inte ut att vara någon lysande affär just nu kanske. Däremot hittade jag en webshop i Kungsbacka som ser ut att ligga rätt i pris, är det någon här som tidigare handlat av www lindarn se ?? Priset för ovanstående maskin med HW-fintandad sågklinga Z48 monteringsverktyg Styrskena FS 1400/2 1 splitterskydd i Systainer är 4995:- inkl. och då ingår frakten ;-)
    Hittar jag inget negativt om siten så lutar det nog mot att det blir affär..

2. B
    Medlem · staffanstorp · 378 inlägg

Bonan

Medlem
    Låter som ett bra pris, köpte min för 4300 exklusive moms så du gör en bra affär om du betalar med moms helt klart. Kör på det.

3. phl
    Medlem · Skåne · 7 143 inlägg

phl

Medlem
    Jag rekommenderar dig att även ringa runt till lite återförsäljare i trakten -- vissa handlare kan tänka sig att gå ner i pris även om de inte tutar ut det på hemsidor och liknande.

4. Springare
    Medlem · Stockholm · 739 inlägg

Springare

Medlem
    Jag har köpt av Lindarn och allt funka bra. Men som phl skriver så går det att pruta ganska bra hos lokala handlare.

5. phl
    Medlem · Skåne · 7 143 inlägg

phl

Medlem
    Fördelen med en lokal handlare kan vara att man dels bygger på en relation (bra när man måste handla nesta svartgröna maskin), dels att man får prylarna i näven (bra om man är otålig som jag).

6. S
    Medlem · Stockholm · 157 inlägg

Schwingen

Medlem
    Tack för informationen!
    Jag kanske gör ett lokalt försök innan beställning.
    Någon som har tips på lämpliga handlare i Stockholms området??
    /Schwingen

7. Springare
    Medlem · Stockholm · 739 inlägg

Springare

Medlem
    Sernbrandts i Huddinge är bra men ännu bättre är Sandbergs Järnaffär på Kammakargatan mitt i stan. Prata med Jan han vet vad han pratar om och jag har fått bra pris av honom.

/Springare

8. A
    Medlem · 81 inlägg

aje99

Medlem
    Jag bor i Kunsbacka komun så lindarn är en lokal handlare för mig. Vet inte mycket om siten men det är en seriös affär, har funnits hur länge som helst. Tror inte du behöver vara orolig över att handla av dom... Däremot har Festoolinköpen gjorts på andra ställen där jag fått bättre priser.

9. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    tror jag har fått ett bra pris på en 55ebq i låda. (3350)
    hur mycket kostar systainern o skenan löst?

10. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 346 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    lite drygt 1600kr (det är inklusive moms) enligt festool.se. Brukar dock finnas något bättre möjligheter till prutning på tillbehör än maskiner.

11. Nimajneb

Nimajneb

Medlem
    kan kanske vara svårt att pruta på tillbehör om man bara köper tillbehör....
    då är priset jag fått i stort det samma som fs plus paketet på Lindarn.

Går inte heller att släppa tanken på Makitan från Axminster för 4k landat med 2 skenor. Men Svenska kronan störtdök ju i natt igen så man får fundera lite mer.

12. Daniel_N

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    tja, i alla fall skenan bör man ju kunna motivera prutning på - det är ju mkt vanligt att man efter ett tag köper en skena till. En Ts-55 systainer utan att köpa maskinen är kanske svårare...

13. Nimajneb

Nimajneb

Medlem
    Lindarn 5000 för FS plus paketet
    SMS 6250 med x:a skena, klinga och skenfodral....

är Festoklingan värt sitt överpris? Fodralet kan man nog vara utan om man bara jobbar hemma, skenan behövs ju enligt annan tråd.
    Med tanke på den taskiga kronkursen så börjar ju verktyg att bli billiga i Sverige.......Vilken tur man har lön i hårdvaluta

14. Daniel_N

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Tygfodralet har jag aldrig riktigt fattat meningen med. VIll dock reservera mig för att jag inte har använt det. Men skulle jag transportera kring mina skenor i bilen hade de absolut fått åka i en riktigt box/låda, inget tyg.

Den fintandade klingan är riktigt riktigt bra. Övriga festool-klingor har jag dålig koll på, men förmodar att de är i toppen o slåss de också. Om den är värd sitt pris är svårare att svara på, jag har inte mycket erfarenhet av andra fabrikat i den prisklassen. Men forrester och framförallt tenryu prisas generellt i usa, till och med på FOG.

Mitt tips är, för hobbysnickaren, att nöja sig med festool fintandade (den som följer med normalt) och komplettera med biltema eller dewaltklinga för lite tveksammare jobb. Jag använder den fintandade festoolklingor till både klyvning och kapning, och det fungerar utmärkt. Hade säkert klyvt snabbare och möjligtvis med mindre risk för att bränna tex tjock ek, men som hemmasnickare så klyver jag sällan väldigt många löpmeter i taget, och efter ett tag så lär man sig knepen för att undvika eller starkt reducera risken för att bränna i tjocka i svåra material.

15. CCPusher
    Medlem · Malmöhus · 805 inlägg

CCPusher

Medlem
    Hehehe :D
    Ja, det kan ju vara bra med hårdvaluta om man ska köpa sig en skottkärra att ha lönen i...:cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.