Hur mycket "orakhet" rör det sig om? Själv har jag inte märkt några problem med någon av mina 1400-skenor, men väl med tremetersskenan. Nördade ner mig lite i det här: https://www.byggahus.se/forum/threads/laengd-pa-styrskenor.288389/page-3#post-2628047
Ok. Har själv inte mätt ännu men såg bara att den inte var så rak som jag förväntat mig av en extruderad profil i den dimensionen. Min lutar oftast mot väggen när den inte används och har inte blivit utsatt för nåt elakt, det borde ju till ganska mycket för att permanent böja den på tvären.
Gjorde såhär: Rensågade kanten på en bit 12mm plywood, vände sen på skivan och sågade av en tunn list "parallellt" med kanten som jag precis renskar - fast nu på andra sidan så att jag sågade i motsatt riktning. Mätte sen tjockleken på listen (med skjutmått och så likt jag kunde). Om skenan varit helt rak hade jag fått en list som ändrat tjocklek helt linjärt. Det fick jag alltså inte... Jaja, intressant att veta kanske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Intressant. Tror du inte att intern stress i plywooden kan påverka ganska kraftigt? Ibland när Jag sågar björkplywood eller ply med många lager så slår det sig en bladtjoclek över 1220mm.D d-o skrev:Gjorde såhär: Rensågade kanten på en bit 12mm plywood, vände sen på skivan och sågade av en tunn list "parallellt" med kanten som jag precis renskar - fast nu på andra sidan så att jag sågade i motsatt riktning. Mätte sen tjockleken på listen (med skjutmått och så likt jag kunde). Om skenan varit helt rak hade jag fått en list som ändrat tjocklek helt linjärt. Det fick jag alltså inte... Jaja, intressant att veta kanske.
[bild]
Möjligt, vet inte hur mycket inre spänning det är i plywood, jag skulle iof gissa att alla lagren gör det mer stabilt men vet inte helt. Skulle kunna prova på ett helt stabilt material och kanske hellre med samma metod som bygga_bo gjorde...
Har 3st 1400mm skenor men inte upplevt detta problem. Det som jag lyckats med är dock att man kan råka skjuta skenan lite i sidled om man inte spänner fast den(speciellt om man står fel eller inte når helt). Detta handlar dock mer om handhavande fel, men värt att tänka på.D d-o skrev:
Lite tryckluft på greppytan undertill gör skillnad.
Absolut, det verkar som det kan bli tokfel om man inte verkligen håller/spänner fast skenan, det har jag också råkat göra flera gånger. När jag mätte så spände jag fast skenan. Intressant observation angående att en slö klinga kan dra ytterligare snett. I mitt fall är dock skenan sned, jag ser det om jag lägger något rakt typ ett vattenpass längs kanten/listen som sågen följer... Men eftersom de flesta får bra resultat kanske min skena är ett måndagsexemplar även om den fortfarande ligger inom feltolerans enligt tillverkaren.
Jag hade samma problem med min Scheppach, fick en ny hos Jula. Intressant att det även kan drabba proffsmärken.D d-o skrev:Absolut, det verkar som det kan bli tokfel om man inte verkligen håller/spänner fast skenan, det har jag också råkat göra flera gånger. När jag mätte så spände jag fast skenan. Intressant observation angående att en slö klinga kan dra ytterligare snett. I mitt fall är dock skenan sned, jag ser det om jag lägger något rakt typ ett vattenpass längs kanten/listen som sågen följer... Men eftersom de flesta får bra resultat kanske min skena är ett måndagsexemplar även om den fortfarande ligger inom feltolerans enligt tillverkaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden