Festool har uppdaterat sina slippapper de senaste åren, och min erfarenhet är att det råder lite oklarheter vilken typ som är bäst till vad. Jag tänker närmast på Brilliant2, Rubin2 och Granat. Jag har inte hittat någon uppdaterad slippappersguide.

Nu under början på året har jag pratat med flera handlare, en Festoolrepresentant samt slipat en hel del. Vad jag har hört är att Granat är det nya allround, och enligt mina empiriska studier är Granat överlägset när det gäller mellanslipning av lack (både vattenbaserat och lösningsmedelbaserat), och grovslipning av trä och färg. Det har dock ett väldigt vasst korn, så för snickerier i korn mellan 100 och 180 är Rubin2 möjligtvis bättre. Granat finns till alla maskiner och nu upp till korn 1500. Jag har använt 90 mm och 150 mm diameter. En handlare lagerför endast Granat, och enligt utsago för att det är bäst på allt.

Brilliant har dålig avverkningsförmåga, slits snabbt och satte igen snabbare jämfört med Granat. Jag tänker aldrig köpa Brilliant mer, någon däremot? Någon som har jämfört Granat och Rubin på trä?

Har inte testat Rubin2, däremot gamla Rubin samt Granat och Brilliant2. Instämmer i Granats förträfflighet för mellanslip vid lackering. Det är helt enkelt grymt till det. Till trä tycker jag att vassheten i Granat gör att jag gärna går upp ett steg mot finare papper. Trevligt papper som det krävs mycket för att sätta igen. Tyvärr är det inte alls lika slitstarkt som Rubin vilket gör att det lätt trasar lite om man kör in i hörn, över kanter och hörn. Tycker därför att Rubin gör sig bättre på trä. Kan inte tänka mig att Rubin2 skulle ha sämre egenskaper.

Har inte hittat något perfekt ändamål för Brilliant2. Tanken är väl att det ska fungera bra på färg, spackel och liknande men det slits fort och får verkligen på tassarna av Granat!

Det beror lite på vad du kan tänkas slipa, men granat är i allmänhet väldigt bra till det mesta. Jag har använt granat 40, 80, 180, 240 och 320. De tre senare för färg, och de första för färgbortslipning och grovslipning av trä. För träslipning Rubin2 i korn 120 och 180.

Är det mycket grovslipning hade jag satsat på Saphir i 36 eller 50. Har inte Rotex 150, utan 90 och en 150mm excenter. Rotexen river väl rätt bra med Rotex och 5 mm sliprörelse. Så någon annan kanske kan tipsa lite bättre där. Och jo, skum-mellanlägg för slipning av färg med korn 240 och uppåt är bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.