Byggahus.se

Festool - Nya verktyg!

1. nanowire
    Amatörexpert · Södermanland · 3 888 inlägg

nanowire

Amatörexpert
    Inte använt min så mycket men tycker anslutningen var riktigt bra, just att den är robust och inte löstagbar i plast :thinking:

2. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 3 531 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Ja den är robust, men har du en festoolsug också? Vet att @Sthlm1891 kontaktade mig för han upplevde ett problem i början med att ansluta slangen.
    Anslutningen på min Kapex och TS55or är mycket trevligare, till gränsen på lösa, anslutningen på lilla dominon kunde också varit bättre då den känns lite rapplig.

Vi får hoppas de inte gjort den sämre, alla ingenjörer strävar väl framåt ;)
    Tyvärr lär väl varken du eller jag byta ut våra nuvarande till denna, snarare komplettera med en storebror? ;)

• Laddar…
  3. nanowire
    Amatörexpert · Södermanland · 3 888 inlägg

nanowire

Amatörexpert
    Nej, känner inget behov av att varken uppgradera eller skaffa fler fräsar :)
    Jag har en Festool-adaper i gummi 27 mm (?) i änden på slangen till DC när jag ansluter till verktyg med liten anslutning (som alla Festool-verktyg jag har). Tycker den passar bra även på OF1010. Kanske är de nyare Festool-slangarna med bajonett-fattning som är svåra att få på?

4. P
    Medlem · skåne · 891 inlägg

pyro

Medlem
    Jag har uppfattningen att slangarna kan var lite styva i början, men har man väl tryckt till dem ett par gånger så är det rätt smidigt sen. Tycker anslutningarna på min domino och ETSEC150, som ser ut som på slangsidan som den nya här, ofta känns svårare än den på of1010. Det krävs mycket kraft för att få dit slangen, men plasten sviktar gärna lite.

Strävar alla ingenjörer framåt? Förmodligen. Får de stå oemotsagda av ekonomerna som ska betala? Förmodligen inte. ;-)

5. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 3 531 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Ja dominon är krånglig den också, men upplever att problemet där är flexet i anslutningen som du är inne på. Slipmaskinen har jag inte.

Jag har en äldre CTL Midi så inte den nya slangen.

Jag vill också tro det, men vet att det finns undantag… Ja, ekonomer och produktägare kan ju vara lite jobbiga för oss ingenjörer ;)

Vi får vänta tills @pleqtiz fått hem sin helt enkelt ;)

• Laddar…
  6. P
    Verktygstokig · Västernorrland · 1 657 inlägg

pleqtiz

Verktygstokig
    Vad tror panelen om denna nya skena?

7. P
    Verktygstokig · Västernorrland · 1 657 inlägg

pleqtiz

Verktygstokig
    En youtubare som hittat lite nya festoolpatent.
    Skenlös sänksåg och kapex som har shaper tech? Kapex med sawstop teknologi och nån ny sorts lampa på skruvdragare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.